چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تحجر و تعصب تیشه به ریشه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها می‌زند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت:

تحجر و تعصب تیشه به ریشه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها می‌زند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: تحجر، تعصب و نگاه‌های سلیقه‌ای و دخالت نهادهای خارج از دانشگاه، تیشه به ریشه حوزه فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها می‌زند و  این به شدت برای نظام مخرب است.

دکتر فراهانی

دکتر محمدرضا فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در دوران فعالیت معاونت فرهنگی وزارت بهداشت در دولت یازدهم حین برگزاری اجلاس معاونین فرهنگی برخی فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها را توصیه می‌کردیم ولی بنا به دلایلی برخی سیاست‌های دولت و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسائل دیگر در دانشگاه‌ها ساری و جاری نمی‌شد.

وی با اشاره به تعریف برنامه‌های ملی در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و طراحی برنامه ریزی عملیاتی در دانشگاه ها برای سومین سال پیاپی افزود: در حال حاضر برنامه هایی که در هر دانشگاه باید انجام شود مشخص شده است و اگر دانشگاهی برنامه خود را انجام ندهد امتیازات لازم را نخواهد گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مکانیزمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تعریف شده که اگر فعالیت‌های فرهنگی مشخص شده برای آن‌ها به انجام نرسد، این مساله در امتیاز دهی به دانشگاه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.  

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی تعطیل شده در دوره‌های قبلی مجددا در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی شده اند، گفت: اکنون در دانشگاه‌ها چندین هزار فرد با شبکه‌ای ملی به هم پیوسته‌اند و به ما نیز وصل شده‌اند؛ به این معنی که تمام کانون‌های تخصصی یک مجمع ملی دارند و بدنه دانشگاه به ما وصل شده است.

فراهانی گفت: اگر گزارشاتی به ما برسد که برخی دانشگاه‌ها موانعی برای فعالیت‌های فرهنگی متنوع ایجاد می‌کنند، با چشم بینایی که در دانشگاه‌ها داریم و بر اساس مطالبات دانشجویان از آنها می خواهیم فضا را باز کنند و به دانشجویان کمک کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت بیان کرد: در دانشگاه‌ها با چند مشکل عمده از جمله تحجر، تعصب و نگاه‌های سلیقه‌ای و دخالت نهادهای خارج از دانشگاه ها مواجه هستیم که اینها تیشه به ریشه حوزه فرهنگی و سیاسی ما در دانشگاه‌ها می‌زند و این به شدت برای نظام مخرب است.

وی افزود: تعصب، جهالت و تحجری که وجود دارد، جلوی کارهای فرهنگی، هنری دانشجویان در دانشگاه‌ها را می‌گیرد و این گناه نابخشودنی است و موجب فاصله مردم و حاکمیت می‌شود.

فراهانی گفت: ما در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت قدرت قهریه نداریم که به صورت اجبار والزام در دانشگاه‌ها عمل کنیم.زیرا اعتقاد داریم کلید حل مسائل فرهنگی است و سعی کرده ایم با گفت و گو و صحبت مشکلات را حل کنیم. در این راستا برخی نهادهایی که وظیفشان حفظ امنیت کشور است به این نتیجه رسیده‌اند که اینگونه فعالیت‌های ما در دانشگاه‌ها به درستی انجام شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: اینکه تنها فعالیت‌های سیاسی و مذهبی در دانشگاه‌ها به عنوان فعالیت فرهنگی شناخته شود، گزاره عمومی حاکم بر همه دانشگاه‌ها نیست ولی این درست است که فضا در برخی دانشگاه‌ها استاندارد نیست و در برخی دانشگاه‌ها موانعی برای فعالیت فرهنگی وجود دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.