سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تبانی در توزیع میوه‌های قاچاق
تبانی  در توزیع  میوه‌های قاچاق

«كسب‌وكار»‌ از سوءاستفاده فروشندگان از سرمازدگي باغ‌ها براي سودجويي بيشتر گزارش مي‌دهد

تبانی در توزیع میوه‌های قاچاق

شایلی قرایی

در حالی که گفته می‌شود عرضه میوه‌های قاچاق در پایتخت نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما با این وجود برخی مسئولان معتقدند که توزیع ناچیز این میوه‌های فرنگی می‌تواند باعث برهم زدن نظم بازار شود. برخی اقلام میوه‌های قاچاق همچون شلیل، انگور، گلابی، سیب و لیموترش در حاشیه میادین توزیع می‌شود، چراکه در داخل کنترل و نظارت جدی بر فعالیت واحدها ازسوی بازرسان صورت نمی‌گیرد. امسال وضعیت تولید میوه کشور مطلوب بوده، به طوری که تولید فراتر از نیاز داخل است. بنابراین به عرضه میوه‌های رنگارنگ فرنگی نظیر سیب سبز فرانسه، انگور شیلی، گلابی آفریقا و آووکادو نیازی نداریم. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که خارج از میدان مرکزی، بسیاری از واردکنندگان این میوه‌های ممنوعه را زیر بارهای خود قرار می‌دهند و به طور مستقیم در میوه‌فروشی‌های سطح شهر عرضه می‌کنند.
میوه‌های ممنوعه مجوز واردات ندارند. بنابراین باید پیگیری‌های لازم برای توقف واردات قاچاق صورت گیرد، چراکه قاچاق میوه تبعات منفی نظیر ورود آفات و بیماری‌ها به داخل کشور را به همراه دارد که برای مبارزه با آن باید هزینه‌های گزافی پرداخت کرد. اگر دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با متخلفان، جرایم حداقلی در نظر نگیرند، همه‌ساله در ایام پایانی سال شاهد اشباع بازار از محصولات قاچاق نخواهیم نبود.
به عنوان مثال با وجود آنکه سالانه تنها مجوز واردات ۲۰۰ هزار تن موز صادر می‌شود، اما با افزایش ۲ تا ۳ برابری این میزان در داخل روبه‌رو هستیم که این امر تهدید جدی برای تولید داخل محسوب می‌شود. خرده‌فروشی‌های سطح شهر باید پاسخگو باشند که میوه‌های ممنوعه را از کجا تهیه می‌کنند، چراکه این امر بهترین نوع ردیابی است. در حال حاضر نرخ هر کیلو شلیل وارداتی ۳۰ هزار تومان، هر کیلو لیموترش مصری با نرخ ۱۶ هزار، لیموترش برزیل ۱۹ هزار، لیموترش ویتنام ۱۸ هزار، انگور شیلی ۳۰ هزار، گلابی ۱۸ هزار و سیب سبز فرانسه ۱۷ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که در حواشی میادین میوه و تره‌بار گاهی این قیمت‌ها افزایش نیز پیدا می‌کند.
سرمازدگی بهانه‌ای برای واردات میوه شد
مجتبی شادلو، نایب‌رئیس اتحادیه باغداران استان تهران
موضوع واردات میوه اخیرا به مشکلی بزرگ در بازار این محصولات تبدیل شده و با وجودی که واردات میوه ممنوع است، اما شاهد هستیم که میوه‌های وارداتی با قیمت‌های گزاف در بازار عرضه و خرید و فروش می‌شوند. این موضوع موجب بروز مشکلات بسیاری شده است. متاسفانه این روند را همه‌ساله در بازار شاهد هستیم و کمابیش میوه‌های قاچاق در بازار توزیع می‌شوند، اما در سال جاری مشکل دیگری بر آن مشکلات اضافه شده که سرمازدگی اخیر بهانه‌ای شده تا قاچاقچیان و برخی سودجویان اقدام به قاچاق میوه کنند. قاچاقچیان برای ادامه کار خود دسیسه‌چینی کرده‌اند و سرمازدگی را ابزاری برای سودجویی خود قرار داده‌اند و اقدام به واردات میوه می‌کنند.
متاسفانه نظارت‌ها و بازرسی‌ها کافی نبوده و شاهد هستیم این میوه‌ها در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نیز چیده شده و به فروش می‌رسند و گواه این حقیقت است که واردات از مسیرهای قانونی انجام شده است. بنابراین وظایف دستگاه‌های نظارتی سنگین‌تر شده است و انتظار می‌رود کنترل بیشتری بر بازار داشته باشند.
چینش منظم میوه‌های قاچاق در میادین میوه و تره‌بار
علیرضا جوانمرد، کارشناس بازار
در روزهای اخیر شاهد گران‌فروشی میوه‌ها در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های عرضه میوه هستیم که اگر نظارت کافی بر آنها وجود داشت، این سوءاستفاده‌ها صورت نمی‌گرفت. متاسفانه با وجودی که واردات میوه به کشور ممنوع اعلام شده، اما با گشتی در میادین میوه و تره‌بار و همچنین فروشگاه‌ها شاهد هستیم که این میوه‌ها در بسته‌بندی‌ها و گاهی در کارتن‌ها و سبدهای مخصوص به فروش می‌رسند. انگور شیلی، سیب سبز فرانسوی، گلابی آفریقا و لیموترش برزیل از آن دسته از میوه‌ها هستند که در میادین به فروش می‌رسند و در برخی از مغازه‌ها نیز در ویترین‌ها خودنمایی می‌کنند. نظارت‌ها و بازرسی‌هایی که به گفته مسئولان، انجام می‌شود، به طور قطع کافی نبوده و ادامه روند عرضه میوه‌های وارداتی و قاچاق در بازار موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد. متاسفانه شاهد هستیم که در بازار میوه، این میوه‌ها با قیمت‌های گزاف و چند برابر و چند برابر قیمت داخلی عرضه می‌شوند که برای باغداران و تولیدات داخلی این حرکات باعث بروز خسارت‌های بسیاری خواهد شد، چراکه با واردات این میوه‌ها تولید باغداران در اولویت دوم خرید قرار خواهد گرفت و میوه‌ها با انبار شدن در سوله‌ها دیگر قابل استفاده نخواهند بود. توزیع میوه‌های قاچاق در حاشیه میدان مرکزی و با تبانی خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد که دستگاه‌های مسئول باید نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند. این بدان معناست که انگور شیلی، سیب سبز فرانسوی، گلابی آفریقا و لیموترش برزیل و سایر میوه‌های قاچاق محصولاتی هستند که خریداران و فروشندگان خارج از میدان مرکزی میوه و تره‌بار، همدیگر را ملاقات و معامله می‌کنند. ماموران و بازرسان دولتی سخت‌گیری‌های زیادی در این زمینه می‌کنند. کشفیات هم زیاد است، اما حتی اگر محصولات عرضه‌کنندگان میوه‌های قاچاق ۲ تا ۳ بار توقیف شود و یک بار بتوانند آن را بفروشند، زیان‌شان جبران می‌شود و سود می‌کنند. این در حالیست که علاوه بر اینکه شاهد بودیم این میوه‌ها با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شوند، اخیرا بسیاری از قاچاقچیان برای ادامه کار خود دسیسه‌چینی کرده‌اند و سرمازدگی اخیر را ابزاری برای سوءاستفاده خود قرار داده‌اند و با عرضه کم میوه‌های داخلی در بازار بر قیمت میوه‌های وارداتی می‌افزایند تا در قبال این موضوع، سودهای هنگفت به جیب بزنند. در شرایطی که هیچ کمبودی در داخل وجود ندارد، عذر و بهانه‌ای برای واردات کالاهای قاچاق پذیرفته نیست. این موضوع درباره بازار میوه هم صادق است و مختص بازار پوشاک و کیف و کفش نیست. بنابراین انتظار می‌رود در سال حمایت از تولید داخل، دستگاه‌های نظارتی با کنترل بیشتر در مبادی کشور از ورود میوه‌های قاچاق که ضربه مهلکی به تولید ملی می‌زند، جلوگیری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.