صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / از صدرنشینی کرمان و فارس تا میانگین اقامت چهار روزه مسافران
از صدرنشینی کرمان و فارس تا میانگین اقامت چهار روزه مسافران

از صدرنشینی کرمان و فارس تا میانگین اقامت چهار روزه مسافران

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان گفت: میانگین حضور اقامت مسافران نوروزی در بندرعباس در سال 97 مشابه سال گذشته، 4 روز بوده است.

‌منصور اخلاقی پور

‌منصور اخلاقی پور در گفت‌وگو با ایسنا، ‌در خصوص سنجش رضایتمندی مهمانان نوروزی استان هرمزگان، گفت: در این راستا پروژه‌ای را تحت عنوان سنجش رضایتمندی مهمانان نوروزی در سال ۹۶ شروع کرده و در سال ۹۷ هم آن را ادامه دادیم که در شاخص‌های متعدد که به بیش از ۱۰۰ شاخص می‌رسد، این پروژه انجام شد و خروجی این پروژه را به مدیران دستگاه‌های اجرایی ارائه کردیم.

وی با ارائه آمارهای کلی در این خصوص عنوان کرد: افرادی که در این پروژه موردسنجش قرارگرفته، سرپرست خانوار بودند که ۸۳٫۷ مردان و مابقی زنان بودند.

اخلاقی پور اضافه کرد: میانگین سنی مهمانان نوروزی که در سال ۹۷ موردسنجش قرار گرفتند، ۳۶ سال بوده که تقریباً ۵۲٫۷ درصد آنان بین ۳۱ تا ۴۰ سال سن  داشته‌اند.

این مقام مسئول در خصوص میزان تحصیلات گردشگران اظهار کرد: ۵۲٫۲ درصد فوق‌دیپلم و لیسانس بوده و ۶٫۵ درصد فوق‌لیسانس به بالا بوده که این بدان معناست که از میان مهمانان نوروزی تقریباً ۶۰ درصد، تحصیلات فوق‌دیپلم به بالا داشته‌اند.

اخلاقی پور خاطرنشان کرد: از نظر وضعیت شغلی گردشگران نیز، ۴۱٫۲ درصد شاغلین بخش دولتی، ۱۶٫۹ درصد شاغل بخش خصوصی و مستقل و ۳٫۱ بیکار بوده و مابقی هم جزو سایر که یا بازنشسته بوده و یا دانشجو بوده‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان با بیان اینکه ۲ استان کرمان و فارس، دو مبدأ عمده مسافران نوروزی به استان بوده‌اند تصریح کرد: در سال ۹۷ مردم این ۲ استان هم‌جوار درمجموع ۴۴٫۶ درصد از مهمانان نوروزی استان را شامل شده که این رقم نسبت به سال گذشته کاهش پیداکرده چرا که در سال گذشته ۵۸ درصد بوده است.

وی در خصوص وسایل نقلیه بیان کرد: در این خصوص، در سال گذشته ۹۱ درصد از خودروی شخصی استفاده کرده که این میزان امسال ۸۲ درصد بوده و استفاده از هواپیما ۷٫۱ درصد، قطار ۶٫۴ درصد و اتوبوس ۴٫۵ درصد بوده است.

اخلاقی پور با بیان اینکه اکثر مسافران نوروزی تجربه و سابقه سفر به استان هرمزگان را داشته‌اند، گفت: تنها میزان ۱۵ درصد برای اولین بار به شهر بندرعباس سفر داشته‌اند که این میزان در سال گذشته ۲۲ درصد بوده که این امر نشان‌دهنده‌ی این است که هرمزگان و بندرعباس در بین گردشگران داخلی از مقاصد ثابتشان بوده ‌که این نشانه مثبتی برای گردشگری و نظام اقتصادی استان است.

وی در خصوص قصد و هدف اصلی مسافران از سفر به بندرعباس در ایام نوروز اظهار کرد: ۳۲ درصد عنوان کرده‌اند که برای دیدن شهر و مراجعه به اماکن تاریخی سفرکرده، ۲۳ درصد استفاده از آب‌وهوا و طبیعت، ۱۶ درصد رفتن به قشم، ۲۳٫۳ درصد خرید از بازارها و مابقی هم سایر گزینه‌ها، عنوان‌شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: امسال دو متغیر مراجعه به اماکن تاریخی و استفاده از آب‌وهوا نسبت به گذشته رشد داشته که البته متغیر خرید از بازارها هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان در خصوص اسکان مسافران و گردشگران از نظر پراکنش در شهر بندرعباس عنوان کرد: ۳۷ درصد از مهمانان نوروزی پارک‌ها و فضای سبز، ۲۵ درصد مدارس و مراکز آموزشی، ۷ درصد منازل سیر جاری، ۴/۶ درصد منزل دوستان و آشنایان، ۶٫۷ درصد منزل فامیل و ۱۷ درصد نیز هتل‌ها و مسافرخانه‌ها بوده که نسبت به رقم ۷ درصدی سال گذشته، ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص مکان‌ها و فضاهای مورد مراجعه پاسخ‌گویان که کدام مکان‌های شهر را گشته‌اند، ۴۹ درصد مراکز خرید و بازارها بوده و ۳۰ درصد نیز ساحل دریا بوده است.

اخلاقی پور با بیان اینکه جذاب‌ترین و جالب‌ترین مکان‌های شهر بندرعباس را از نظر گردشگران مورد رصد قراردادیم، تصریح کرد: دریا و ساحل با ۶۳ درصد، مراکز خرید با ۲۱ درصد، آبگرم گنو با ۹٫۲ درصد و جزایر ۷٫۲ درصد جذاب‌ترین و جالب‌ترین مکان‌ها از نظر گردشگران بوده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از پرسش‌ها ارزیابی مسافران از پیشرفت شهر درگذشته بوده، اضافه کرد: تقریباً ۶۵ درصد عنوان کرده‌اند که شهر نسبت به گذشته وضعیت بهتری را پیداکرده که این ارزیابی در سال گذشته ۸۳ درصد بوده که یعنی مهمانان نوروزی امسال، ارزیابی ضعیف‌تری را نسبت به بهبود وضعیت شهر بندرعباس نسبت به گذشته داشته‌اند.

اخلاقی پور اضافه کرد: امسال ۴٫۵ گفته‌اند بندرعباس هیچ تغییری نکرده و ۲۶٫۵ درصد هم اظهار کرده‌اند که وضعیت شهر بدتر شده است که این میزان در سال گذشته ۲٫۸ درصد بوده که یکی از دلایل این قضیه، ترکیب مهمانان نوروزی بوده که با توجه به اینکه سطح تحصیلات آنان بالاتر رفته، سطح انتظارات از امکانات و مدیریت ارتقا پیداکرده که این امر تدبیر جدی‌تر مدیران اجرایی شهر را می‌طلبد.

این مقام مسئول عنوان کرد: میانگین حضور اقامت مسافران نوروزی در بندرعباس در سال ۹۷ مشابه سال گذشته ۴ روز بوده است.

وی در خصوص نحوه برخورد شهروندان بندرعباس با مهمانان نوروزی تصریح کرد: ۹۷٫۵ درصد از نحوه برخورد و تعامل شهروندان رضایت داشته که هنگامی‌که تحلیل اجتماعی آن را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که ارزیابی گردشگران از ارتباطات و فرهنگ مهمان‌نوازی مردم و شهروندان ارزیابی مثبتی است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: آنچه بیشتر نارضایتی مسافران نوروزی را در پی داشته بحث زیرساخت‌ها، بحث مدیریت حاکم بر شهر، بحث امکانات تفریحی و موارد دیگر حوزه خدمات است.

اخلاقی پور با برشمردن عوامل مورد رضایت مسافران نوروزی بیان کرد: ۴ عامل دسترسی به مراکز خرید، فضای سبز و محوطه‌سازی، دسترسی به مسجد و نمازخانه و آلاچیق و مبلمان موجود در فضای سواحل شهر بندرعباس به ترتیب بیشترین رضایت مسافران را جلب کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین نارضایتی مسافران مربوط به نظافت و تمیزی شهر و محیط بوده، اظهار کرد: اخذ هزینه‌ها جهت ورود به پارک‌ها و فضاهای ساحلی، فقدان و کمبود اجرای برنامه‌های شاد و دسترسی به آب آشامیدنی مهم‌ترین عواملی بوده که نارضایتی مسافران را در پی داشته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: سال گذشته کمبود و عدم دسترسی به سرویس‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل نارضایتی بود که با تدابیر و اقدامات انجام‌شده، این معضل برطرف شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان در خصوص میزان رضایت کلی گردشگران از خدمات شهری و عمده‌ترین دغدغه مسافران نوروزی عنوان کرد: فقدان شدید گرمابه عمومی و حمام، وجود آب‌سردکن و آب آشامیدنی، وجود پارکینگ‌های عمومی در بافت مرکزی و تجاری شهر، حمل‌ونقل درون‌شهری و نظافت و تمیزی شهر بندرعباس عمده‌ترین دغدغه‌های مهمانان نوروزی بوده است.

وی در پایان در مورد میزان هزینه مسافران نورورزی در استان گفت: در سال گذشته برای ۴ روز اقامت برای هر خانوار به‌طور میانگین یک میلیون و چهارصد هزارتومان بوده که در سال ۹۷ این رقم به میزان ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده که این امر نشان‌دهنده‌ی این است که امسال مهمانان نورورزی از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار بوده‌اند.

گفت و گو از: محمد محمدی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.