صفحه اصلی / فرهنگی / مهم‌ترین هدف گالری “نور” حفظ میراث علمی کشور است
مهم‌ترین هدف گالری “نور” حفظ میراث علمی کشور است

رییس موزه ملی علوم در افتتاح گالری نور

مهم‌ترین هدف گالری “نور” حفظ میراث علمی کشور است

رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران در آیین گشایش موزه نور، مهم‌ترین هدف این موزه را حفظ میراث علمی کشور دانست و افزود: سعی داریم در گالری نور ماهیت نور را به زبان ساده به نمایش بگذاریم.

رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران در آیین گشایش موزه نور، مهم‌ترین هدف این موزه را حفظ میراث علمی کشور دانست و افزود: سعی داریم در گالری نور ماهیت نور را به زبان ساده به نمایش بگذاریم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سیف‌الله جلیلی در آیین گشایش موزه نور که امروز ۲۰ خردادماه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم برگزار شد، با بیان این‌که این موزه در چند سال اخیر تغییر و تحولات زیادی را از نظر سازمانی و ساختاری پشت سر گذاشته است، مهم‌ترین میراث بشری را علم دانست و گفت: حفظ دستاوردها و فناوری‌ها مهم‌ترین کاری است که هر کشور باید انجام دهد و این مهم بعد از سال‌ها برعهده موزه ملی علوم و فناوری گذاشته شده است.

وی آنگاه به برخی گالری‌های این موزه از جمله گالری فناوری‌های بومی، ابزار جراحی، ابزار نجومی، گالری انرژی‌های نو، مورس و موبایل و مرکز علم اشاره کرد و توضیح داد: در گالری فناوری‌های بومی سعی شده برخی فناوری‌های مورد استفاده در قدیم بازسازی شود؛ حال آنکه در گالری ابزار نجومی ابزارهای اندازه‌گیری نجومی و در گالری ابزار جراحی نیز مجموعه کوچکی از این ابزار به نمایش درآمده است.

رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران در همین زمینه به افتتاح گالری نور در موزه علوم و فناوری اشاره و تاکید کرد: بیشترین اطلاعات از ماده از نور به دست آمده است.

جلیلی، نور را دارای جنبه‌های مادی و معنوی دانست و خاطر نشان کرد: تلاش ما در افتتاح این گالری این است که ماهیت نور را به زبان ساده به نمایش بگذاریم.

وی با بیان این‌که نور و ماده با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند، به خاصیت انرژی و خاصیت ذره‌ای این دو اشاره کرد و افزود: بیشترین اطلاعات از بهم کنش نور و ماده به دست آمده و کنترل آن شناخت هرچه بیشتر ماده را موجب شده است.

رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران برخی فعالیت‌های موزه ملی علوم و فناوری ایران را برگزاری کنفرانس سال، جنگ علمی، جشنواره، همایش، کارگاه و نمایشگاه سیار برشمرد و گفت: مهم‌ترین اهداف این موزه حفظ میراث علمی کشور، فرهنگ‌سازی علمی و ترویج علم است.

جلیلی با اشاره به این که موزه علوم و فناوری مرکزی برای ایجاد شغل نیز است، از کم بودن تعداد اعضای هیات علمی این مرکز خبر داد و گفت: از نظر فیزیکی دچار مشکل بوده که در این زمینه نیازمند تصمیم دولت هستیم.

وی در پایان از افتتاح رسمی یک مجموعه دیگر در میدان رازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مجموعه جدید که با همکاری شهرداری ایجاد شده است، از نظر فضا با فضای کنونی موزه علوم و فناوری برابری می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.