صفحه اصلی / فرهنگی / صدای میراث فرهنگی درآمد
صدای میراث فرهنگی درآمد

با تدوام خشکی در چشمه علی شهرری

صدای میراث فرهنگی درآمد

«این یک خواسته عمومی و مردمی است که آب به «چشمه علی» شهرری برگردد، اگر با وجود گفته‌های کارشناسان مترو، رگه‌های آب‌های زیرزمینی که به دلیل حفر تونل مترو قطع شده بودند به چشمه برنگردد، پیگیری حقوقی می‌کنیم.»

«این یک خواسته عمومی و مردمی است که آب به «چشمه علی» شهرری برگردد، اگر با وجود گفته‌های کارشناسان مترو، رگه‌های آب‌های زیرزمینی که به دلیل حفر تونل مترو قطع شده بودند به چشمه برنگردد، پیگیری حقوقی می‌کنیم.»

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، داستان خشک شدن آب «چشمه علی» شهرری این روزها تبدیل به یک معمای لاینحل شده است، معمایی که یک روز کارشناسان مترو آن را ساده می پندارند و معتقدند با پایان کار احداث تونل مترو، چشمه‌های آب زیرزمینی خود مسیرشان را پیدا می‌کنند و باز هم چشمه علی را پر آب.

با شرایط پیش امده یعنی گذشت چیزی حدود ۲۰ روز از مدت زمانی که مسئولان خط ۶ مترو اعلام کرده بودند، یکی دو روز بعد از پایان کارگاه خط ۶ در آن نقطه، آب به چشمه علی برمی‌گردد، می‌توان این پیش‌داوری را کرد که مسئولان قصد داشته‌اند در هر شرایطی پروژه خود را جلو ببرند، حتی به قیمت تمام شدن آب چشمه علی با تغییر مسیر آب این چشمه چند هزار ساله که یکی از میراث‌های طبیعی شهر تاریخی ری محسوب می‌شود.

در یک سالِ گذشته اعلام شد که قرار است مترو از محدوده‌ تاریخی شهرری عبور کند، بعد از رایزنی‌های مختلف بالاخره میراث فرهنگی موفق شد در یک قدم تاریخی؛ این بار مسئولان مترو را متقاعد کند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن “برج طغرل”، قبرستان “ابن‌بابویه”، “دژ رشکان” و “محوطه چشمه علی” را دور بزند تا از بروز هر گونه آسیبی به این محوطه‌های تاریخی جلوگیری شود، اما بعد از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه علی شهرری پایین‌تر می‌رود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است.

و سرانجام در ۲۹ اردیبهشت، مسئولان میراث‌فرهنگی تهران به این نکته تاکید کردند که قاعدتا تا فعال بودن کارگاه مترو در محدوده‌ی چشمه علی، قطعی آب طبیعی است و تا زمان حضور کارگاه مترو در محدوده‌ی چشمه علی آب را به منطقه برنمی‌گرداند.

هر چند دستورها از ۱۲ اسفند سال گذشته مبنی «توقف عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارایه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو بود.» اما مترو ترجیح داد کار خود را به پایان برساند و سرانجام بعد از گذشت بیش از یک ماه از آخرین دستورِ دلارو بزرگ‌نیا، آخرین مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تا شنبه ۲۹ اردیبهشت،مسوولان مترو بالاخره اعلام کردند که آب این چشمه‌ی‌تاریخی – طبیعی تا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت به چشمه برگردانده می‌شود.

اما نه تنها بعد از گذشت این مدت وضعیت چشمه به حالت طبیعی برنگشته، بلکه خبری از حتی یک قطره آب هم در این چشمه‌ی تاریخی نیست! به اندازه‌ای که مسئولان میراث فرهنگی هم نسبت به این اتفاق حساس شده‌اند.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران می‌گوید: بر خلاف مستندات علمی شرکت مترو در خصوص بازگشت آب چشمه علی ، تاکنون هیچ نشانه‌ای در خصوص بازگشت آب به این چشمه مشاهده نشده است.

او تاکید می‌کند: اگر تا کنون با سعه صدر منتظر بازگشت آب به چشمه‌علی بوده‌ایم دلیلی جز اعتماد به مستندات دانشگاهی و علمی شرکت مترو نبوده است، اگر در جلسه مشترک با شرکت مترو که چهارشنبه ۲۳ خرداد برگزار می‌شود به دلیل قانع کننده‌ای نرسیم، از طریق حقوقی پیگیر مسائل خواهیم شد.

وی با تاکید بر این‌که میراث فرهنگی مخالف توسعه نیست، ادامه می‌دهد: با این وجود باید جوانب هویتی و تاریخی شهر در توسعه پایدار دیده شود، قطعا این یک خواسته عمومی و مردمی است و ما با کمک رسانه‌ها و انجمن‌های میراثی موضوع بازگشت آب چشمه‌علی را به جدیت پیگیری خواهیم کرد.

او افزود: بر اساس گفته‌های شرکت مترو رگه‌های آب‌های زیر زمینی که به دلیل حفر تونل مترو قطع شده بود بعد از گذشت مدت کوتاهی دوباره به یکدیگر در مسیر جدیدی وصل شده و آب در چشمه علی احیا می‌شد اما هیچ جریان آبی تا کنون مشاهده نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.