صفحه اصلی / استان ها / البرز / مرگ اتوبوس‌های کرج یکی پس از دیگری
مرگ اتوبوس‌های کرج یکی پس از دیگری

مرگ اتوبوس‌های کرج یکی پس از دیگری

رئیس کمیسیون محیط زیست، ایمنی و سلامت شورای شهر کرج با بیان اینکه تا سال 87 حدود 1500 اتوبوس نو در خدمت حمل و نقل عمومی کلانشهر کرج قرار داشت گفت: در این 10 سال جمعیت کرج یک و نیم برابر شده اما تعداد اتوبوس‌های عمومی به 500 دستگاه کاهش پیدا کرده است.

اتوبوس‌های خط واحد

حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت اتوبوس‌های کلانشهر کرج گفت: ۱۰ سال پیش حدود ۱۵۰۰ اتوبوس نو که در زمان خود اتوبوس‌هایی مدل بالا محسوب می‌شد در کرج فعالیت داشت.

محمدی افزود: از آن زمان تاکنون نه تنها یک اتوبوس به حمل و نقل عمومی کرج اضافه نشده بلکه تعداد اتوبوس‌ها به ۵۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده که همه آنها در سن فرسودگی است و طبق قانون هوای پاک، نیروی انتظامی موظف است از تردد آنها در سطح شهر جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه شهرداری کرج موظف است تا پایان سال ۹۸ همه این اتوبوس‌ها را از رده خارج کند گفت: شورای شهر کرج برای این موضوع در بودجه ۹۷ ردیف اعتباری قرار داده و در تبصره‌های آن نیز بر استفاده از مشارکت بخش خصوصی تاکید کرده است.

این عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه تعدادی از اتوبوس‌های موجود در حمل و نقل عمومی کرج به بخش خصوصی تعلق دارد افزود: واقعیت این است که حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌داری برای شهرداری توجیه اقتصادی ندارد و در این بخش دچار سو مدیریت هستیم.

وی ادامه داد: مدیریت اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی برای شهرداری کرج سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد  این نشان می‌دهد شهرداری در اتوبوس‌داری موفق نیست، در حالی که  اگر شرایط فراهم شود بخش خصوصی از این بخش کسب درآمد می‌کند.

محمدی در خصوص نقش اتوبوس‌های فرسوده در آلودگی هوای کرج نیز خاطرنشان کرد: براساس مطالعاتی که توسط دانشگاه تهران و دانشکده محیط زیست در کرج انجام شد؛ ۷۵ درصد از آلودگی هوای کرج به منابع متحرک مربوط می‌شود که از این میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد از حمل و نقل عمومی ناشی می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل در برنامه کاهش آلودگی هوا، علاوه بر نوسازی، بر نصب کاتالیست بر روی تاکسی‌ها و نصب فیلتر بر روی اتوبوس‌ها تاکید شده است اما به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، امکان نصب فیلتر بر روی اتوبوس‌های کرج وجود ندارد.

این عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: در هر حال در برنامه‌های تعریف شده قرار است تا پایان امسال ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اضافه شود؛ سال گذشته نیز قرار بود ۱۵ دستگاه اتوبوس برای خط بی.آر.تی خریداری شود.

محمدی در پایان با بیان اینکه هم دولت و هم شهرداری باید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کرج مشارکت داشته باشند خاطرنشان کرد: ولی آنچه که مسلم است این است که در ۱۰ سال گذشته شهرداری کرج نتوانسته بخش خصوصی را برای این موضوع به میدان بیاورد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ساعت کاری بازار

ساعت کاری بازار روزهای کرج اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهراب سعادت اظهار کرد: طی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.