صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / فروش گل محمدی خوی تا ۲۰ هزار تومان آب می‌خورد
فروش گل محمدی خوی تا ۲۰ هزار تومان آب می‌خورد

فروش گل محمدی خوی تا ۲۰ هزار تومان آب می‌خورد

گل محمدی به عنوان معطرترین و زیباترین و با کیفیت ترین محصول کشاورزی ریشه در اعصار تاریخی شهر خوی در آذربایجان غربی دارد، به طوریکه بخاطر نوع آب وهوایش با کیفیت ترین نوع گل محمدی جهان در این شهر رشد و نمو می کند.

گل محمدی

شهر خوی با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا در شمال غربی ایران قرار گرفته است. این شهر بواسطه داشتن باغات زیبا و زیاد و برخورداری از آب و هوای معتدل و چهار فصل در طول تاریخ محل رفت و آمد گردشگران ، حاکمان و پادشاهان زیادی بوده است بطوریکه شاه اسماعیل صفوی کاخ ییلاقی خودش در کنار مقبره شمس در خوی بنا کرده بود.

همه ساله از اوایل خرداد ماه تا اوایل تیرماه بوی گل محمدی در کوچه پس کوچه های می پیچد و عطرش نوازشگر مردم و گردشگران از اقصی نقاط کشور می شود. گل محمدی که در سال ۱۳۷۴ به نام گل ملی به ثبت رسیده، در آذربایجان غربی به قزل گل مشهور است و در ادبیات این خطه هم جایگاه والایی دارد.

شعر ظهیرخونجی، شاعر قرن ششم هجری قمری گواه اصالت و ریشه گل محمدی در خوی است:”گُل را که مبارک رُخ و فرخنده پی است هرکجا که بود زینت آنجا زِ وی است

گفتم: ز کدام شهری ، ای من خاک رهت

گفتا: نشنیده ای که اصلم ز خوی است”

گل محمدی علاوه بر ارزش غذایی در بخش درمان نیز کاربرد فراوانی دارد، بر اساس نظر کارشناسان تغذیه، داروسازان و دکترها گل محمدی در درمان بیماری های گوارشی، زخم معده، تقویت قلب، یبوست، ناتوانی جنسی، رفع آلرژی های پوستی، بیماری های صفراوی، دردهای شکمی، شادابی پوست و افسردگی تاثیر بسزایی دارد.

مهران زینال زاده، رئیس جهادکشاورزی شهرستان خوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ارزش و کیفیت گل محمدی خوی اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود بیش از ۱۷۰ تن گل محمدی از باغات خوی برداشت شود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش ۲۰ درصدی برخوردار است.

وی بابیان اینکه گل محمدی خوی نسبت به سایر استان ها و مناطق کشور از عطر و بو و کیفیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: نوع آب و هوا و خاک و طبیعت خوی تاثیر بسزایی در خصوص کیفیت  متمایز این گل نسبت به سایر استانها دارد.

علیرضا مردانی، رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در راستای توسعه کشت گل محمدی امسال ۲۵ هزار قلمه با یارانه نزدیک ۱۳ میلیون تومان کاشت شده است. از هر هکتار حدود ۵ تن گلبرگ گل محمدی برداشت می‌شود و امسال ۴۹۰ هزار لیتر گلاب از مزارع گل محمدی خوی استحصال می‌شود.

وی افزود: گل محمدی در ۵۴ هکتار از باغات خوی کاشت و برداشت می شود.

مصطفی یکی از باغداران خوی که نزدیک به ۵۰ سال در کار کاشت و برداشت گل محمدی است در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در بیشتر باغات، گل محمدی بصورت سنتی و خود رو رشد می‌کند.

وی افزود: قیمت این محصول را از باغات با ۱۰ هزار تومان خریداری می کنند که وقتی به بازار می رسد به دست مصرف کنندگان تا ۲۰ هزار تومان هم آب می خورد. علاوه بر مصرف خانواده در تهیه گلاب و مربا از محل فروش گل محمدی نیز بخش کوچکی از نیازهای خانواده تامین می شود .

گزارش از علی محبوبی خبرنگار ایسنای آذربایجان غربی

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.