صفحه اصلی / استان ها / زنجان / تب برفکی تا حد زیادی کنترل شده است

تب برفکی تا حد زیادی کنترل شده است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از آهنگ رشد تعداد کانون‌های درگیر با تب برفکی در سطح استان تا حد زیادی کاسته شده است.

تب برفکی

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای امسال ۲۱ کانون درگیر با تب برفکی در سطح استان شناسایی شده است و تا کنون ۵۱۰ هزار راس دام علیه این بیماری واکسیناسیون شده‌اند. این در حالی است که طی یک ماه گذشته تعداد کانون‌های درگیر رو به افزایش بود ولی خوشبختانه در حال حاضر تا حد زیادی کنترل شده است.

 

این مسئول ادامه داد: در مجموع ۲۸۰ راس گاو با این بیماری درگیر بودند و ۱۷ راس گاو و گوساله تلف شدند. همچنین ۸۵۰ راس گوسفند و بز نیز درگیر تب برفکی شدند و ۶۴ راس تلف شدند. این در حالی است که واکسیناسیون دام علیه تب برفکی از اواخر سال گذشته آغاز شده است و در حال حاضر شیوع آن تحت کنترل است.

 

وی افزود: به دامداران توصیه می‌شود که برای کنترل هر چه بیشتر شیوع تب برفکی، فعلا از خرید دام جدید خودداری کنند تا زمانی که وضعیت مطلوب‌تر شود. همچنین اگر آثاری از زخم دهان و لنگش را در دام‌های خود مشاهده کردند، بلافاصله با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا کارشناسان دامپزشکی به محل اعزام شوند.

 

حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌ها است، یادآور شد: این بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دار است و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود. در کشور ما بیماری تب برفکی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سرمایه دامی و تولیدات دامی است و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام به شمار می‌رود .

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.