صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / برگزاری مراسم روز قدس در مسجد جامع مسکو
برگزاری مراسم روز قدس در مسجد جامع مسکو

برگزاری مراسم روز قدس در مسجد جامع مسکو

مراسم روز قدس در مسجد جامع مسکو همزمان با برگزاری نماز جمعه و با سخنرانی «راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، «حسین دیریوز» و «عبدالقیوم کوچای» سفرای ترکیه و افغانستان در روسیه و مشارکت سفرای چندین کشور اسلامی برگزار شد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز در  این مراسم  مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، طی سخنرانی خود ضمن تاکید بر اهمیت وجود یگانگی و وحدت در میان امت اسلامی، به تشریح چند محور در خصوص مسئله فلسطین و روز قدس پرداخت.

  سنایی افزود: به حدی جنایت علیه  مردم فلسطین افزایش یافته که دیگر  کشورها نمی توانند با این جنایت ها  همراهی کنند یا در برابر آن سکوت کنند.

سفیر ایران در روسیه  خاطرنشان  کرد :امیدوارم وحدت و هماهنگی میان مسلمانان بتواند این خشونت را متوقف کرد. سنایی تاکید کرد : اینکه هرساله این مراسم در مسجد جامع مسکو برگزار می شود ما در آن  از عدالت دفاع می کنیم نشان دهنده اهمیت روز قدس است.

در ادامه این مراسم «شیخ راویل عین الدین» نیز گفت :  ما (شورای مفتیان روسیه) مراسم روز قدس را ۲۰ سال است که برگزار کرده و با برادارن مسلمان فلسطینی ابراز همدردی و حمایت می کنیم. ما این روز را به گفته رهبر دینی ایران آیت الله خمینی (ره) که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس برای تمام امت اسلامی اعلام کرد، با حضور سفیر ایران در روسیه و در همبستگی با مردم فلسطین برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: فلسطین همیشه در سرزمین خود فلسطین خواهد ماند و  بخش شرقی بیت المقدس باید پایتخت فلسطین باشد.

 رییس شورای مفتیان روسیه در بخشی دیگر از صحبت  های خود با بیان اینکه  آمریکا قوانین  بین المللی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و فلسطین را به عنوان یک تکه از کشور اسرائیل حساب می کند و پایتخت خود را از تلاویو به قدس انتقال داده است. وی افزود :جهان اسلام و ما مخالفت خو د را با این اقدام اعلام کرده ایم و خواستار بازنگری در این اقدام از طریق گفتگو هستیم. قدس شهر مقدس ۳ دین الهی است و یهودی سازی آن جایز نیست پس ما سیاست اسرائیل در این رابطه را محکوم می کنیم.

 وی خاطر نشان کرد : ما روابط خوبی با فلسطین داریم و این روابط در همه عرصه ها در حال گسترش است. روسیه همیشه از نظر سیاسی ا زاستقلال فلسطین حمایت کرده و فلسطین را به رسمیت می شناسد.

رییس شورای مفتیان روسیه با بیان این که حضور سفرای کشورهای اسلامی در این مراسم به خاطر ابراز انسجام و همبستگی با مردم فلسطین است، ادامه داد: در روز انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس صدها نفر  به خاطر عشق به وطنشان شهید شدند و همانطور که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) فرمودند: حب الوطن من الایمان.
وی  در بخشی دیگر از صحبت های خود افزود  :فلسطینی ها از خشونت رنج می برند چنان که دیدیم  پس از انتقال پایتخت آمریکا به قدس در روز نکبت خشونت اسرائیل باعث شهادت  130 نفر شد.

به گزارش کسب و کار نیوز در این مراسم حسین دیریوز سفیر ترکیه در روسیه  نیز ضمن تاکید بر اهمیت رفع اختلافات داخلی میان مسلمانان، بر حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشوری مستقل تاکید کرد.

عبدالقیوم کوچای سفیر افغانستان در مسکو  نیز با اشاره به اهمیت نقش جوانان مسلمان در حمایت از فلسطین گفت : آینده از آن این جوانان است و اگر مسلمانان متحد شوند عدالت در قبال فلسطین به اجرا در می آید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.