صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / مسکن مهر ۸۲ هزار واحدی پردیس، همچنان لِنگ در هوا
مسکن مهر ۸۲ هزار واحدی پردیس، همچنان لِنگ در هوا

انتظار این بی سرپناهان پایان ندارد

مسکن مهر ۸۲ هزار واحدی پردیس، همچنان لِنگ در هوا

ساخت مسکن مهر شهرستان پردیس در فاصله حدود 20 کیلومتری پایتخت از سال 1393 شروع شده اما همچنان مراحل تکمیل برخی فازهای آن لنگ در هواست و متقاضیان پس از شش سال، باوجود پرداخت هزینه در بلاتکلیفی به سر می برند.

متقاضیان می گویند برخی واحدهای این طرح باید شش سال پیش تحویل می شده اما هنوز تحویل نشده و دستشان هم به جایی بند نیست.
برپایه گزارش ها تاکنون ۲۴ هزار و ۶۲۴ واحد از ۸۱ هزار و ۷۳۳ واحد این طرح در شهر پردیس افتتاح شده و تنها ۱۸ هزار واحد به متقاضیان تحویل شده است.
کل جمعیت ساکن در این واحدها در فازهای یک، دو، سه، چهار، پنج، هشت، نه و یازده، پس از پایان کار واگذاری ها حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا حاکیست که هیچکدام از این فازها به طور کامل تکمیل نشده و اگرچه برخی واحدها در بعضی از این فازها واگذار شده اما هنوز واحدهایی هم وجود دارد که مراحل ساخت آنها تمام نشده است.
فازهای یک، دو، سه و چهار داخل محدوده شهر پردیس واقع شده اند و فازهای یازده، پنج و هشت نیز که در خارج از محدوده شهر قراردارد دارای تعداد زیادی از واحدهای نیمه تمام است.
طرح مسکن مهر در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا و هدف اصلی آن خانه دار کردن اقشار کم درآمد اعلام شد که از همان ابتدا بر نحوه تامین تسهیلات ساخت این واحدها و رقم آنها و نیز جانمایی واحدهای آن انتقادهای زیادی گرفته شده است.
منتقدان در تشریح ایرادهای این طرح می گویند ساختمان ها عمدتا خارج از محدوده شهرها جانمایی شده و تامین زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سایر مولفه های موردنیاز زندگی شهری برای آنها تمهید نشده است.
برپایه گزارش ها بسیاری از واحدهای مسکن مهر در کشور فاقد متقاضی یا با تاخیر در واگذاری مواجه است.
مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم و دوازدهم بارها گفته اند که این طرح مشکلات ساختاری زیادی همراه دارد اما به علت درگیربودن طیف وسیعی از مردم و پرداخت هزینه ها توسط آنها بر تکمیل واحدهای مسکن مهر تاکید دارند.
برپایه آمارهای منتشر شده افزون بر ۵۰ درصد واحدهای مسکن مهر که در کشور تحویل شده، در زمان دولت های بعد از احمدی نژاد بوده است.

**مشکلات طرح در پردیس
یکی از طرح های مسکن مهر که در نزدیکی پایتخت قرار گرفته و جمعیت قابل توجهی را نیز درگیر کرده، مسکن مهر شهر پردیس است.
این شهرستان سال ۱۳۹۱ تاسیس شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در یکی از محدوده های پرجمعیت و پرتردد استان تهران قراردارد.
درحالی که بخش عمده واحدهای مسکن مهر پردیس هنوز تکمیل و تحویل متقاضیان نشده و از موعد تحویل برخی از آنها نیز سال ها می گذرد، روزهای اخیر انتشار خبری درمورد درخواست افزایش قیمت توسط سازندگان این طرح، گلایه شدید متقاضیان را به دنبال داشت.
انبوه سازان این طرح، درخواست افزایش قیمت را البته رد کردند اما واکنش ها به آن ادامه داشت و کار به جایی رسید که حتی باوجود اعلام مسئولان شهر جدید پردیس و فرمانداری این شهرستان مبنی بر اینکه هرگونه افزایش قیمت مردود است، نگرانی متقاضیان طی روزهای گذشته پایان نیافت و این افراد باحضور به ادارات متولی شهرستان اعتراضشان را اعلام کنند.

**دور باطل برای مردم
پیمانکار و سازنده مدعی هستند پول های دریافتی هزینه شده و کفاف هزینه ها را نداده لذا پولی در بساط نیست و باید مردم بیشتر پول بدهند، مردم می گویند ما در زمان خودش، هرآنچه توافق شده پرداخت کرده ایم و حتی سه نوبت اضافه پرداخت داشته ایم لذا پیمانکار باید سر موقع کارها را تحویل می داده است، شرکت عمران پردیس به عنوان متولی می گوید پیمانکار و سازنده باید پاسخگو باشند و پول گرفته اند و باید کار تحویل دهند اما این وسط مشخص نیست که سرانجام زندگی مردمی که پول داده اند و تاکنون بی سرپناه مانده اند را چه کسی باید پاسخ دهد.
نکته مهم این است که در این چرخه مردم مستقیم پول را به سازنده تحویل نمی دهند و باید مشخص شود چطور وقتی کار اجرایی نشده، پول مردم در اختیار سازندگان قرار گرفته و اینک مردم با انبوهی از وعده های برزمین مانده، منتظر مانده اند.
فاز پنج مسکن مهر پردیرس یکی از فازهاست که برخلاف اعلام موعد تحویل که براساس آخرین توافق، پس از چند نوبت خلف وعده، قرار بوده تا پایان سال گذشته تحویل شود، هنوز واحدهای آن تکمیل نشده و تا این زمان حداقل سه ماه از موعد تحویل می گذرد.
متقاضیان این واحدها در فاز پنج که این روزها اعتراض هایشان افزایش یافته می گویند دیگر به تنگ آمده اند و نه تاب اجاره نشینی دارند و نه واحدی دراختیار که در آنجا مستقر شوند و این درحالیست که هزینه هایی که مطالبه شده را تاکنون پرداخته اند.
خبرنگار ایرنا در شهرستان پردیس با تعدادی از این متقاضیان به گفت وگو نشسته است، یکی از این افراد گفت: اوایل سهم آورده ما ۲۷ میلیون تومان و تسهیلات نیز ۲۵ میلیون تومان بود که پس از مدتی آورده به ۳۲ میلیون تومان و سهم وام به ۳۰ میلیون افزایش یافت.
وی که خواست نامش در گزارش قید نشود افزود: این درحالی بود که در مرحله سوم، سهم متقاضی به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت و وام بانکی نیز ۴۰ میلیون تومان شد.
«محمد.الف» از دیگر متقاضیان این طرح که پیمانکاران را به کم کاری، زیاده خواهی و عمل نکردن به تعهدات متهم می کند مدعی است که متقاضیان پول خود را داده اند اما اینک سازندگان می گویند پولی ندارند و معلوم نیست سرنوشت طرح چه می شود.
وی افزود: پس از مرحله سوم افزایش قیمت، پیمانکار متعهد شد ۲۲ بهمن سال ۹۶ واحدهای ما را تحویل دهد اما هنوز ما منزلمان را تحویل نگرفته ایم.

**مشکلات تحویل گیرندگان
صرفنظر از مشکل تاخیر در پایان کار این واحدها، ساکنانی که واحدهایشان را تحویل گرفته اند هم هنوز گلایه مندند و می گویند: نشت فاضلاب به داخل واحدها، مشکل تردد ساکنان فازهای ۵-۸-۱۱ به شهر پردیس، درمانگاه با امکانات محدود، گرانی مواد غذایی به دلیل محدود بودن مغازه ها، مشکل آنتن دهی بعضی از اپراتورهای تلفن همراه و نبود بانک، کلانتری و بیمارستان ازجمله دیگر مشکلات این منطقه است.

پاسخ متولیان شهرستان
تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ شرکت عمران پردیس به اینجا انجامید که روابط عمومی این نهاد اعلام کرد: پس از گذشت شش سال پیشرفت فیزیکی شرکت سازنده در فازهای ۵ و ۹، در بخش ساخت حدود ۷۱ درصد و در بخش آماده سازی و محوطه سازی حدود ۲۸ درصد است که از همه فازهای این واحد عقب تر هستند.
براساس اعلام روابط عمومی شرکت عمران پردیس، قرار شده طی روزهای آینده بنابر تفاهم انجام گرفته، شرکت عمران شهر جدید پردیس طبق کارکرد سازنده پرداخت مالی داشته باشد و بعد از رفع مشکلات پیمانکار، ساخت پروژه های مسکن مهر پردیس با سرعت بیشتری از سر گرفته شود.
فرماندار پردیس نیز درباره این موضوع گفت: زیرساخت های مسکن مهر نیاز به توجه ویژه دارد، روند استقرار جمعیت در این شهرستان تازه تاسیس بسیار شتاب گرفته ولی نیازهای اولیه این جمعیت هنوز تدارک دیده نشده است.
مرتضی حیدری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بر لزوم مهیاشدن خدمات زیر و روبنایی برای تحویل واحدها تاکید کرد و افزود: بعضی ازواحدهایی که در گذشته واگذار شده اند نیز از خدماتی مانند راه دسترسی مناسب، آسانسور، گاز و آب برخوردار نیستند.
وی اضافه کرد: پایان عملیات احداث بنا به منزله آمادگی برای تحویل نیست و همه خدمات باید همزمان با واگذاری واحد آماده بهره برداری باشد.
حیدری گفت: فرمانداری براساس وظیفه ذاتی خود، ایجاد هماهنگی بین ادارات و نظارت بر عملکرد دستگاهها را برعهده دارد که در این مورد خاص نیز همچون گذشته به وظایف خود عمل می کند و با توجه به فراز و نشیب ایجاد شده در پروژه های مسکن مهر در پیگیری پروژه ها اهتمام جدی دارد.
عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: «در کل فازها تا حدودی به تعهدات خود عمل کرده ایم اما وضعیت فاز پنج از دیگر فازها بدتر است».
ابراهیم نظری نیا افزود: قراردادهای خوبی از طریق سازنده(انجمن انبوه سازان) با پیمانکاران بسته شده اما پیمانکاران برای تحویل طرح تاخیر دارند.
وی درباره درخواست افزایش قیمت در ساخت این طرح ها گفت: افزایش قیمت خط قرمز شرکت عمران پردیس است و اجازه این کار را نمی دهیم، سازندگان باید پاسخگوی تعهداتشان باشند.
این مسئول تاکید کرد: افزایش قیمت نداریم، قرارداد الحاقیه با پیمانکاران منعقد و در الحاقیه بصراحت قید شده که اگر پیمانکار نتواند کار را تمام کند، علاوه بر گرفتن کار از پیمانکار قیمت هم به قیمت اولیه بر می گردد و با همان قیمت تسویه می شود.
عضوهیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به بد قولی پیمانکاران اظهارداشت: برخی انبوه سازان طرح توانایی و تخصص لازم برای ساخت و ساز مسکن را ندارند و از برنامه کاری عقب هستند به همین دلیل جایگزینی بعضی از انبوه سازان را در دستور کار قرار داده ایم تا پروژه پیشرفت کند و واحدها را به متقاضیان تحویل دهیم.

سرانجام نامشخص
موضوع تاخیر تحویل واحدها درحالیست که به نظر می رسد برخی ناهماهنگی ها نیز در شهرستان درزمینه آماده سازی زیرساخت های این طرح وجود دارد؛ درحالی که برخی مسئولان شرکت عمران پردیس می گویند بعضی زیرساخت ها هنوز آماده تحویل واحدها نیست، اما متولیان شهرستان می گویند که زیرساخت آماده است و واحدها باید تحویل شود.
در این میان اما این مردم فاقد مسکن هستند که عمدتا از اقشار کم درآمد نیز محسوب می شوند و باوجود پرداخت هزینه ها، پس از گذشت شش سال نه تنها هنوز خانه هایشان را تحویل نگرفته اند بلکه هنوز سرنوشت ساخت و تحویل این واحدها در هاله ای از ابهام و بلاتکلیفی قرار دارد و معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی آنها باشد.
این درحالیست که هنگام عقد قرارداد بین متولی ساخت و ساز با سازنده، قراردادی که دارای بندهای مختلف تعهد آور است به امضا می رسد و سازنده باید پاسخگو باشد.
تهرام/ ۹۴۴۱/۱۰۰۸
گزارش از اشرف پورمند

همچنین مطالعه کنید:

جزییات واگذاری زمین در روستاهای تهران به مردم/ ۴۶ درصد واحد‌های روستایی مقاوم نیستند

به گزارش کسب و کار نیوز ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران به گزارش خبرنگار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.