گروه صمت
صنعت خودروسازی ایران در ۵ سال گذشته توانسته است بار دیگر به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد، در حالی که در اوج تحریمها در سالهای ۹۲ و ۹۳ میزان تولید خودرو به ۶۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده بود و این روند صعودی طی سالهای اخیر به بازگشت مجدد ۵۰ هزار نفر اشتغال در صنعت خودرو منجر شد.
به گزارش کسب و کار نیوز براساس این گزارش، سالهای ۹۱ و ۹۲ پیش از آغاز کار دولت تدبیر و امید، تحتتاثیر تحریمهای خارجی روند تولید خودرو در ایران نزولی شده بود و حتی به کمتر از یک میلیون خودرو در سال رسیده بود، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، روند نزولی تولید خودرو در کشور متوقف شد و بعد از آن سیر صعودی نیز گرفت تا به رکوردهای قبل از تحریمها برسد. در این چند سال اخیر خودروسازهای ایران به ویژه ایرانخودرو توانستند با قراردادهای جدید خارجی، مدلهای روز دنیا را به سبد تولیدات خود اضافه کنند. هرچند برخی از این محصولات تولید نشدهاند. با این حال خروج آمریکا از برجام نیز نمیتواند تهدیدی برای همکاری خارجی ایرانخودرو با شرکتهای خارجی باشد، زیرا زیرساختها و تجهیزات خط تولید این محصولات در ایران مستقر شدهاند و به زودی وارد فرایند تولید خواهند شد. از طرف دیگر در قراردادهای جدید که با شرکای خارجی منعقد شده، موارد زیادی پیشبینی شده است.
پیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تشکیل شورای جدید سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعهسازان و انجمنها و تشکلهای ذیربط، مهمترین دستاورد دولت یازدهم در صنعت خودرو محسوب میشود. این شورا به موضوع افزایش کیفیت خودرو و قطعات وابسته به آن، صنعت سبز و استانداردهای زیستمحیطی و خدمات پس از فروش توجه ویژهایداشته است.
در واقع دولت یازدهم پس از برجام اقدامات مناسبی برای برقراری تعامل صنعت خودروی ایران با کشورها و شرکتهای صاحب فناوری صورت داد که در این زمینه، قراردادهایی با شرکتهای پژو و سیتروئن (فرانسه) امضا شد. از دیگر رویکردهای مهم در دولت تدبیر و امید، امضای قرارداد همکاری ۱۰جانبه بینالمللی برای طراحی و تولید پلتفرم توسعه محصولات جدید ایرانخودرو است و در این کنسرسیوم علاوه بر طراحی پلتفرم و محصولات جدید برای ایرانخودرو، تولید خودروهای سواری، شاسیبلند، برقی و هیبریدی نیز پیشبینی شده است.
با این حال برای تولید انبوه این محصولات باید زیرساختهایی فراهم شود که در نظر گرفتن یارانههایی برای مصرفکنندگان این محصولات و بسترسازی برای ایجاد انگیزه خرید خودروهای برقی و هیبریدی از آن جمله است؛ زیرا اگر در طراحی و تولید محصول داخلی با قدرت حرکت کنیم در مذاکره با شرکتهای خارجی نیز با قدرت و پشتوانه ظاهر میشویم، اما اگر از این موضوع غافل شویم آنها همانند گذشته با ما رفتارمیکنند.
صنعت خودروی کشور از سال ۱۳۹۱ به بعد تحتتاثیر برخی مشکلات داخلی و خارجی در روند تولید تنزل کرد، به طوری که از مجموع یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودروی تولیدشده در سال ۹۰ به ۹۲۴ هزار دستگاه در سال ۹۱ رسید و سال ۱۳۹۲ نیز روند نزولی تولید خودرو تشدید شده و تولیدات این بخش به رقم ۷۳۷ هزار دستگاه کاهش یافت. همچنین براساس اقدامات صورتگرفته از سوی دولت یازدهم، در سال ۱۳۹۳ روند تولید خودرو در ایران بار دیگر روند صعودی پیدا کرد، به طوری که به یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه افزایش یافت. علاوه بر این، سال ۹۴ تعداد خودروهای تولیدی ۹۷۸ هزار و ۷۹۶ دستگاه شد و سال گذشته هم در مجموع یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد.
براساس گزارش وزارت صنعت در سه سال (۹۵- ۱۳۹۳) دولت یازدهم، ازسوی خودروسازان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شد که این رقم در شهریور سال ۹۲ یعنی پایان عملکرد دولت دهم (تحویل دولت یازدهم) به یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده بود. براساس هدف تعیینشده در سند چشمانداز (۱۴۰۴) وزارت صنعت دستیابی به تولید ۳ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت را در دستور کار دارد که از این رقم یک میلیون دستگاه باید راهی بازارهای صادراتی شود. در عینحال برای سال ۱۳۹۶ پیشبینی رقم تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و وانت در چارچوب سند راهبردی وزارت صنعت تعریف شد که این رقم نسبت به سال ۹۳ (وضعیت ارزیابی تولید) تعداد ۶۴۰ هزار دستگاه افزایش داشت و در سال ۹۶ میزان تولید خودرو در ایران به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه رسید.
بنابراین پس از بهبود میزان تولید خودرو و در نتیجه اقدامهایی که از ۵ سال پیش در گروه صنعتی ایرانخودرو آغاز و اجرا شد، ۲۰ هزار کارگر قطعهسازی که بیکار شده بودند، دوباره به کار دعوت شدند و قطعهسازان شرایط مناسبی پیدا کردند و در نتیجه، روند تولید در صنعت خودرو سر و شکل مناسبی گرفت و همه خودروهای تولیدشده از آغاز سال ۱۳۹۳ تاکنون به صورت کامل و بدون کسری قطعه تولید شده است. در این سالها ۷۲۴ طرح کیفی تعریف و بیش از ۵۰۰ مورد آن روی محصولات ایرانخودرو اجرا شد. همچنین مرکز تحقیقات ایرانخودرو امروز به طور کامل فعال است و طرحهای زیاد و مهمی را در دست دارد. «اعتقاد داریم باید محصولات باکیفیت و متنوع و جدیدی با برند ایرانخودرو تولید شود و در بازارهای داخلی و منطقهای سهم مناسبی را به خود اختصاص دهد.»
برچسب هاتدبیر و امید خودرو خودروسازی روحانی کلید
همچنین مطالعه کنید:
بلیت قطارهای ۵ ستاره ۳۰ درصد گران شد
به گزارش کسب و کار نیوز ، پیشفروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی اول …