صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / ایجاد بادشکن غیرزنده در تالاب میقان با هدف کنترل ریزگردها
ایجاد بادشکن غیرزنده در تالاب میقان با هدف کنترل ریزگردها

ایجاد بادشکن غیرزنده در تالاب میقان با هدف کنترل ریزگردها

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت­: 75­­ هکتار بادشکن غیرزنده با هدف جلوگیری از حرکت شن‌ های­ روان و کنترل ریزگردهای محلی در کویر­ میقان ­اراک اجرا شده است.

تالاب میقان

عبدالحسین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این طرح از سال ۹۵ در کویر­میقان اراک آغاز شده است که در مرحله اول ۱۰ هکتار از نقاط بحرانی منطقه و در مرحله دوم ۶۵ هکتار اراضی بیابانی را با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال تحت پوشش قرار داده است.

وی عنوان کرد: ایجاد بادشکن غیرزنده با هدف جلوگیری از حرکت شن­ های­ روان و کنترل ریزگردهای محلی در کویر­میقان اراک انجام شده است.

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: با اجرای این طرح بستر مناسب برای انجام فعالیت­ های بیولوژیکی­ و کاشت انواع گیاهان مقاوم در برابر شوری از جمله آتریپلکس و قره­ داغ در بین این بادشکن­ ها فراهم شده است در همین راستا در فواصل بادشکن‌ها اقدام به کاشت نهال قره­ داغ شده تا به عنوان بادشکن زنده دائمی پس از استقرار عمل شود.

وی گفت: عملیات مدیریت هرس و جوانسازی در ­عرصه نهالکاری سنوات گذشته به ­مساحت هزار ­هکتار آتریپلکس­ کاری در کویر­میقان­ اراک انجام گرفته است که از سرشاخه­ های حاصل از این هرس و جوانسازی در ایجاد بادشکن استفاده خواهد شد.

محمدی عنوان کرد: کویر­میقان در شمال شرقی شهر اراک واقع شده و به گفته کارشناسان نقاط بحرانی موجود در آن­ کانون فرسایش بادی و ایجاد طوفان­ های گردو غبار محلی است که تاثیر مستقیم بر آلایندگی هوای روستاهای اطراف و شهر اراک دارد.

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفت: عرصه کویر­میقان اراک به دلیل شوری بالای خاک، پوشش گیاهی فقیر بوده که در چند دهه اخیر اقدامات بیابان زدایی در سطح قابل توجهی­ از عرصه آن توسط  اداره کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با گیاهان آتریپلکس و قره­ داغ بوته­ کاری شده که نقش موثری در تثبیت شن­ های روان داشته است. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.