صفحه اصلی / استان ها / مازندران / کاهش شدید مساحت جنگل‌های شمال تا سال ۲۰۸۰
کاهش شدید مساحت جنگل‌های شمال تا سال ۲۰۸۰

کارشناس هواشناسی کاربردی مطرح کرد؛

کاهش شدید مساحت جنگل‌های شمال تا سال ۲۰۸۰

یک کارشناس هواشناسی کاربردی گفت: شمال کشور تا سال 2080 با کاهش شدید مساحت جنگل مواجه خواهد بود.

طبیعت زیبای جنگل ابر - شاهرود

به گزارش کسب و کار نیوز، آزیتا امیری، کارشناس هواشناسی کاربردی در دومین نشست علمی تخصصی مسائل آب در مازندران که از سوی کارگروه فرهنگی اجتماعی اتاق فکر توسعه و تعالی این استان در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد با اشاره به تغییر اقلیم و الگوهای رفتاری در مورد آب و هوا، اظهار کرد: امروز تغییراتی که از آن یاد می کنیم، تغییر اقلیم انسان ساز بوده، نه تغییرات اقلیمی بلند مدت که به طور طبیعی طی میلیون ها سال روی کره زمین صورت گرفته است.

*ایران در چنگال گرمای جهانی

وی با اشاره به این که واژه نوسانات اقلیمی برای گونه‌ای از تغییرات مناسب تر است ولی آن چه امروزه گرفتار آن شده‌ایم گرمای جهانی نام دارد خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد دریای خزر از میلیون ها سال پیش تا به امروز بارها در نوسان بوده و پرآب و کم آب شده است.

امیری با یادآوری این که گرمایش جهانی ابتدا متوسط دما را بالا برده و موجب جا به جایی در کمربندهای فشار باد می‌شود تصریح کرد: این جابه‌جایی‌ها  موجب تغییر در الگوهای توزیع مکانی و زمانی بارش شده و اکوسیستم های کشاورزی و طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر چقدر میانگین دمای کره زمین بالا برود، مخاطرات زمین افزایش می‌یابد.

*خشکسالی اقتصادی و اجتماعی در روستاها

وی با اشاره به این که مناطق خشک نسبت به گرمای جهانی آسیب پذیر هستند و کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد یادآور شد: در کشور بسیاری از روستاها درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از خشکسالی شده‌اند. ادامه روند فعلی، کاهش آلاینده ها، کنترل و واکنش سریع از سناریوهای مختلف تولید گازهای گلخانه‌ای در راستای افزایش دماست.

*برداشت ایران از منابع آبی بیش از استاندارد جهانی

این کارشناس هواشناسی کاربردی با  بیان این که مردم در خاورمیانه به زودی تحت تاثیر کم آبی قرار می‌گیرند، گفت: طبق استاندارد بین الملل هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد از منابع آبی براشت کند، اما  این برداشت برای کشور ایران بیش از ۶۰ درصد است.

وی افزود:  در ۵۰ سال اخیر میانگین دمای کشور در هر ۱۰ سال ۴ درجه افزایش داشته به طوری که در روزهای زمستان اکثر مواقع شاهد هوایی گرم بوده ایم.

امیری با اشاره به این که در طی این مدت اختلاف دمای شب روز دو درجه کمتر شده است،  تصریح کرد: این امر بر زندگی انواع گونه های گیاهی و زیست محیطی اثر گذارده و با افزایش ساعات آفتابی، میزان ابرناکی کم شده است.در ۵ دهه گذشته بارندگی ۱۱ میلیمتر و تبخیر و تعرق ۵۴ میلیمتر افزایش داشته است.

این کارشناس هواشناسی کاربردی تصریح کرد: مدل های هواشناسی  نشان می دهد تا سال ۲۰۳۹ با رشد دما  و تغییر در الگوهای بارش رو به رو خواهیم بود به طوری که بارندگی ها به بارش های سیل آسا تبدیل می‌شود.

* کاهش مساحت جنگل های شمال کشور تا سال ۲۰۸۰

وی یادآور شد: برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی موجب نشست زمین در دشت ها شده و حجم ذخیره سفره های زیر زمینی را برای سال های بعد کاهش می دهد.

امیری با یادآوری این نکته که با کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، بارش باران به جای تغذیه منابع آب های زیرزمینی موجب شستشوی خاک های زراعی مرغوب از طریق زهکش های طبیعی می شود خاطرنشان کرد: الگوها نشان می دهد به تدریج تا سال ۲۰۸۰ شمال کشور با کاهش شدید مساحت رو به رو می شود.

وی در ادامه با اشاره به این که افزایش دما و ساعات آفتابی در سال های اخیر موجب ذوب زودهنگام برف شده است در حالیکه این برف می بایست تا اواخر اردیبهشت ماه به تدریج تبدیل به رواناب شود گفت: در مازندران از سال ۹۵ و ۹۶ دوره های خشکسالی و ترسالی به تناوب تکرار می شود.

این کارشناس هواشناسی کاربردی افزود:در مازندران افزایش دما در روز داریم و تعداد شب های سرد در حال کاهش بوده و اختلاف بین بیشنیه و کمینه نیز رو به کاهش است.

*تغییرات بارش در مازندران خیلی چشمگیر نبوده است

وی با اشاره به این که تغییرات بارش در مازندران خیلی چشمگیر نبوده است یادآورشد: کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش در مازندران مشاهده می شود اما به تنهایی قادر به ایجاد این چنین بحران شدید آبی و خشکسالی نیست.

امیری، سوء مدیریت مصرف، عدم فرهنگ سازی مناسب و سال ها بی توجهی به هشدارهای محققان و دانشگاهیان، اعمال راهکارهای اشتباه مانند انتقال آب بین بخشی و امید به منابع فراسرزمینی را از مهم ترین عوامل بحران آب در ایران دانست.

وی گفت:تاکید بیش از حد و یک سویه بر مدیریت مصرف فقط آب شهری و خانگی، سو مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و عدم تغییر روش‌های سنتی آبیاری و نداشتن تکنولوژی بهره برداری از پساب‌ها کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.