صفحه اصلی / استان ها / زنجان / توصیه‌هایی برای روزه‌داران

توصیه‌هایی برای روزه‌داران

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اظهار کرد: بیماران با مشورت پزشک روزه بگیرند.

روزه

فرناز جزدائمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزکیه روحی می‌تواند باعث برکات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیک باشد، گفت: اما از آنجا که در ایام ماه مبارک رمضان از نظر فیزیولوژیک تغییراتی ایجاد می‌شود، بایستی تغییراتی متناظر در شیوه طبیعی زندگی ایجاد شود .

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در تغذیه سالم توصیه می‌شود، داشتن نظم غذایی و مصرف عده‌های غذایی مکرر در روز می‌باشد. توصیه می‌شود افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل سحر، افطار و شام است .

این مسئول خاطرنشان کرد: از نظر تغذیه‌ای روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی‌شود. بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی‌های یک صبحانه کامل یا یک ناهار متوسط را داشته باشد البته این موارد براساس ذائقههای مختلف مردم متفاوت است .

جزدائمی افزود: افطار را بهتر است با کمی آب گرم یا چای آغاز کرده و پس از آن می توان از خرما یا کشمش استفاده کرد زیرا این دو موجب کنترل اشتها می‌شود. همچنین بعد از طی یک روز روزه‌داری بیشترین چیزی که بدن به آن نیاز دارد یک منبع انرژی سهل‌الوصول به شکل گلوکز است که تمامی سلول‌ها به‌ویژه سلول‌های عصبی بدان نیاز دارند. از شروع افطار با نوشیدنی‌های خنک خودداری شود .

وی ادامه داد: بهتر است بین وعده افطار و شام فاصله وجود داشته باشد. وعده شام باید شامل تمام گروه‌های غذایی شامل گوشت و حبوبات، نان و غلات، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها باشد. توصیه می‌گردد از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه‌های گازدار و نمک زیاد پرهیز شود .

این مسئول با ارائه توصیه‌هایی به بیماران افزود: باتوجه به اینکه شرایط هر بیمار بسته به نوع بیماری و شدت و ضعف آن متفاوت است توصیه می‌کنیم بیماران حتما قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت داشته باشند .

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اظهار کرد: بیماران دیابتی باید از مصرف حجم زیاد غذا در یک وعده غذایی پرهیز کنند. همچنین باید از غذاهای غنی از کربوهیدرات و چربی پرهیز کنند .

وی افزود: به بیماران کلیوی توصیه می‌شود مایعات و آب فراوان مصرف کنند تا از آسیب به کلیه و ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری شود. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های آبدار به‌خصوص هندوانه توصیه می‌شود .

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.