صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / حقوق بازنشستگان ۱۷ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد
حقوق بازنشستگان ۱۷ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد

حقوق بازنشستگان ۱۷ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد حقوق بازنشستگان از سال 1393 تا 1397 همواره بیش از نرخ تورم افزایش یافته است و امسال نیز 13 تا 15 درصد بیشتر می شود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سازمان برنامه و بودجه کشور امروز (چهارشنبه) در گزارشی جزییات طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان را تشریح کرد.
براساس این گزارش، عقب ماندگی ۶۵ درصدی حقوق بازنشستگان نسبت به نرخ تورم که در دولت نهم و دهم ایجاد شده است با توجه به منابع موجود کشور و ماده ۱۰۹ به صورت تدریجی قابل جبران بوده است.
ماده ۱۰۹ دولت را مکلف می کند در بازه زمانی پنج ساله نابرابری بین حقوق بازنشستگان سنوات مختلف کشوری و لشکری با شاغلان مشابه در هر دستگاه را متناسب سازی کند؛ به نحوی که حقوق بازنشستگی از سال پنجم به بعد از ۸۵ درصد آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های کسور بازنشستگی شاغلان مشابه در همان دستگاه کمتر نباشد.
بنابراین به منظور رفع نابرابری های موجود، در قوانین بودجه سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مجوز لازم برای کاهش نابرابری‌ از مجلس اخذ و در سال ۱۳۹۶ با اعتباری به میزان سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مرحله اول طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سنوات مختلف با اولویت افزایش حقوق بازنشستگان دارای دستمزد پایین‌تر اجرا شد.
براساس این گزارش، پارسال حقوق بازنشستگان در سطوح مختلف ۱۴ تا ۲۷ درصد افزایش یافت؛ در حالی که نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در پایان سال ۱۳۹۶، ۶,۸ درصد بود.
طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، با توجه به ضرورت تداوم طرح همسان سازی در سال ۱۳۹۷ برای اجرای مرحله دوم طرح نیز مبلغ سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته و دستورالعمل اجرایی آن تدوین شد که براین اساس حقوق بازنشستگان از ۱۳ تا ۲۵ درصد رشد می کند.
با اجرای مرحله اول و دوم طرح همسان سازی، حقوق بازنشستگان پیش از سال ۱۳۸۸ به طور متوسط به حدود ۷۰ درصد حقوق و مزایای مشمول کشور بازنشستگی شاغلان مشابه همان دستگاه می رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور دیروز در نشست خبری گفت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان همانند پارسال سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شد که به دلیل اختلاف در تفسیر تبصره ماده ۱۲ قانون بودجه اجرای آن از آغاز سال به تاخیر افتاد اما با ابلاغ منابع، از پایان خردادماه اجرا می شود.

اقتصام*۹۱۳۲*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.