صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اجرای مرحله آخر ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی‌کاربردی از مهر ۹۷
اجرای مرحله آخر ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی‌کاربردی از مهر ۹۷

رئیس دانشگاه خبر داد

اجرای مرحله آخر ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی‌کاربردی از مهر ۹۷

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه فرهنگ مدرک‌گرایی همچنان در کشور وجود دارد، گفت: گرایش به سمت آموزش‌های مهارتی باید تقویت شود.

دانشگاه علمی کاربردی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمد حسین امید در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان اظهار کرد: ما در راستای گام برداشتن در جهت سند توسعه دانشگاه، ابتدا زیرساخت‌هایمان را تکمیل کردیم. تمامی استان‌ها تا پاییز امسال دارای یک مجموعه مناسب خواهند بود.

وی با اشاره به توسعه کمی مراکز علمی کاربردی در سطح کشور در سال‌های گذشته، تصریح کرد: از حدود ۳۳۰ مرکز، تعداد مراکز علمی کاربردی کشور به بیش از ۱۰۰۰ مرکز افزایش یافت. بدی‌های این توسعه کمی در زمانی که متقاضی وجود داشت، زیاد نمایان نبود؛ اما کم کم مشکلات این توسعه کمی آشکار شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه این ظرفیت‌سازی‌ها در تمامی دانشگاه‌های کشور انجام شد، گفت: در حال حاضر به ازای هر متقاضی سه صندلی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد. این ظرفیت‌سازی که از منابع ملی صورت گرفت، بلا استفاده مانده است و حتی مراکز دولتی ما نیز در برخی رشته‌ها با مشکل کمبود دانشجو مواجه هستند.

امید خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ حدود ۱۱۰۰ مرکز علمی کاربردی داشتیم که این تعداد در سال ۹۶ به کمتر از ۹۰۰ مرکز کاهش یافت. اجازه جذب دانشجو را به حدود ۲۰۰ مرکز که شاخص‌های مورد نظر ما را نداشتند، ندادیم.

وی با اشاره به مصوبه شورای اداری در جهت حذف مراکز دولتی علمی کاربردی، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور فعال است. برنامه ما در این مراکز صرفا توسعه کیفی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ بیش از ۶۰۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش داشتیم، در حالی که پذیرفته‌های ما به حدود ۲۰۰ هزار نفر رسید.

وی با اشاره به ارتقای کیفیت مراکز علمی کاربردی، گفت: با وجود کاهش جمعیت دانشجویی در کشور، در دو سال اخیر به طور متوسط ۲۵ درصد افزایش پذیرش دانشجو را در این دانشگاه داشتیم.

امید با اشاره به ارتقاء کیفیت و ماموریت گرایی مراکز علمی کاربردی، تصریح کرد: زمانی در سطح کشور حتی تا ۱۶ هزار کد رشته محل نیز دانشجو می‌پذیرفتیم اما در سال ۹۷ کمتر از ۶ هزار کد رشته محل را می‌پذیریم.

وی خاطرنشان کرد: مرحله آخر ماموریت گرا کردن مراکز ما از مهر ۹۷ اجرا می شود و مراکز ماموریت‌های تعریف‌شده دارند و باید در راستای آن اقدام کنند. قدم بعدی ما در سال آینده این است که مراکزی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که محیط واقعی کار را برای دانشجویان فراهم کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به راه‌اندازی مراکز نوآوری و رشد در مراکز، گفت: از منابع داخلی دانشگاه به دانش آموختگان و دانشجویان سال آخر که در مراکز نوآوری شرکت تاسیس کنند، وام‌هایی با سود ۲ درصد می‌دهیم.

وی بیان کرد: بر اساس آمار ۷۰ تا ۷۵ درصد دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند؛ در صورتی که این آمار در سایر زیر نظام‌های آموزش عالی کشور ۴۰ درصد است. البته هدفمان این است که دانشجویی را تربیت کنیم که ۱۰۰ درصد وارد بازار کار شود.

امید اظهار کرد: این ظرفیت در این دانشگاه وجود دارد تا اگر استان از ما بخواهد ظرف کمتر از ۶ ماه در هر زمینه‌ای دوره تعریف کنیم. این ظرفیت در هیچ جای دیگر وجود ندارد. حدود ۸۰۰ رشته فعال دایر در کشور داریم که همه آنها مهارتی هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.