صفحه اصلی / فرهنگی / خالق “غزل‌های جنوبی” به دیار باقی شتافت
خالق “غزل‌های جنوبی” به دیار باقی شتافت

‌استاد حسن اجتهادی شاعر و نویسنده

خالق “غزل‌های جنوبی” به دیار باقی شتافت

‌استاد حسن اجتهادی شاعر و نویسنده پیشکسوت فارس و خالق که به خالق "غزل های جنوبی"شهره داشت، صبح امروز به علت عارضه مغزی به دیار باقی شتافت.

‌استاد حسن اجتهادی شاعر و نویسنده پیشکسوت فارس و خالق که به خالق “غزل های جنوبی”شهره داشت، صبح امروز به علت عارضه مغزی به دیار باقی شتافت.

‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، استاد حسن اجتهادی، شاعر و نویسنده پیشکسوت استان صبح امروز به علت عارضه مغزی پس از چندین روز بستری به دیار باقی شتافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ضمن تسلیت فقدان این شاعر که از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی شهرستان کازرون است، گفت: وی پس از سفر به شیراز تأثیرات زیادی در فضای علمیِ انجمن‌های ادبی داشتند.

سهرابی با آروزی مغفرت برای این شاعر و صبر جمیل خانواده اش، افزود: استاد اجتهادی علاوه بر تخصص در حوزه شعر و طبع آزمایی در قالب‌های مختلف، در فیلم نامه و نمایشنامه‌نویسی نیز طبع آزموده و آثاری خلق کرده است.

وی از عدم انتشار آثار این شاعر و نویبسنده پیشکسوت ابراز تأسف و خاطرنشان کرد: استاد اجتهادی در سال ١٣٨١ تنها مجموعه شعر خود به نام «غزل‌های جنوبی» را به چاپ رسانده، اما بیش از ١٠ تألیف وی به چاپ نرسده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از چاپ گزیده اشعار وی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، استاد حسن اجتهادی سوم دی‌ماه ١٣٢۵ در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون متولد شده است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانید. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است اما او در بیشتر قالب‌ها شعر می‌سراید. قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی از قالب‌های قدیم است که اجتهادی در آن‌ها طبع‌آزمایی کرده است. شعرهای نیمایی و بی‌وزن او نیز خواندنی و دارای نوآوری و استحکام ذهنی و زبانی است. فعالیت اجتهادی تنها در حوزه شعر خلاصه نمی‌شود. او علاوه بر پ‍‍ژوهش در متون ادبی گذشته و معاصر به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز اشتغال دارد. حسن اجتهادی تا چند سال پیش در خانه‌ای قدیمی و باصفا در میدان بازارچه کازرون کوچه زیر مسجد حاج رضا زندگی می‌کرد و این امکان برای شاعران، نویسندگان و هنرمندان کازرون وجود داشت تا از حضورش بهره‌مند باشند. او در شیراز زندگی می‌کرده است. غزل‌های جنوبی نیز تنها کتابی است که در سال ١٣٨١ از اجتهادی چاپ شده است. اما کتاب‌های در جشن تغزل (بیانیه‌های غزل‌ مدرن معاصر)، اشکال و تصاویر (شامل ابداعات و نوآوری‌هایی در شعر کلاسیک- ترکیب و تلفیق قوالب و اسالیب شعر سنتی و ایجاد فرم‌هایی تازه)، ترانه‌های شبنم و گلبرگ (دوبیتی‌ها و رباعی‌ها)، انسان آفتاب و افق (شعرهای آزاد و نیمایی و سپید)، رهگذر و پل‌های طولانی (قصیده‌ها و مثنوی‌ها)، حقیقت پیروز می‌شود (نمایشنامه)، در شهر دیوارها (فیلم‌نامه‌ها و چند نقد و مقاله در مورد سینما)، اوزان غزلیات حافظ (تقسیم‌بندی بحور غزل‌ها)، تبسم و مهمیز (نوشته‌ها، شعرها و قصه‌هایی به طنز) و … او آماده چاپ است.

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.