صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / خاش قطب تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان
خاش قطب تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

خاش قطب تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاش گفت: وجود حدود 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی و تولید سالانه افزون بر 300 هزار تن محصول این شهرستان را به قطب مهم تولید محصولات کشاورزی تبدیل کرده است‌.

انار

‌امان الله طوقی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا‌ افزود: با برنامه‌های حمایتی دولت و توان کشاورزان و دامداران سختکوش، شهرستان خاش می‌تواند در سال ظرفیت تولید خود را به بیش از ۳۰۰ هزار تن محصول ‌برساند و این امر در افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای و استفاده از آبیاری نوین میسر است‌.

وی اظهار کرد: تمام تلاش دولت و از جمله همکاران ما در مجموعه‌های منابع طبیعی، امور آب و حمایت‌های فرمانداری بر این است که در صدور موافقت نامه‌های اصولی و پاسخ دادن به در‌خواست‌های مردمی موانع پیش رو بخش کشاورزی شهرستان برداشته شوند‌.

طوقی ادامه داد: شهرستان خاش با بیش از یک هزار واحد گلخانه، رتبه نخست را از نظر تعداد گلخانه و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان دارد‌.

مدیرجهادکشاورزی خاش در ادامه با اشاره به اراضی نخیلات این شهرستان نیز گفت: سطح زیر کشت نخیلات این شهرستان بیش از ۷۵۰۰ هکتار است‌.

طوقی بیان کرد: منطقه مرزی روتک خاش دارای بیش از ۶۰۰۰ هکتار نخل است که عمده آن به صورت دیم بوده و از کیفیت بسیار مناسب برای نگهداری و بسته‌بندی برخوردار است که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای پاکستان، افغانستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود‌.

وی بیان کرد: در دستور قرار گرفتن اجرای طرح‌های آبیاری نوین به رونق کشت و تولید انواع محصولات باغی و زراعی در شهرستان خاش کمک کرده است‌.

مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خاش آبیاری تحت فشار کار شده و حدود ۲ هزار هکتار تهیه طرح و بخشی نیز در حال نقشه برداری وجود دارد.

مدیرجهادکشاورزی خاش خاطرنشان کرد: شهرستان خاش به دلیل شرایط  اقلیمی و آب و هوایی خاص تبدیل به منطقه‌ای برای تولید انواع محصولات کشاورزی شده که از این شهرستان به عنوان ایران کوچک نیز یاد می‌شود‌.

وی تصریح کرد: در ارتفاعات تفتان به‌علت هوای نسبتاً سرد انواع درختان شامل زرد آلو، گردو، بادام، آلو در قسمت جنوبی شهرستان نخیلات، مرکبات، برنج در اراضی شرقی آن و در مجاورت مرز پاکستان نخیلات دیم در سطح زیاد با کیفیت مناسب، در دشت گوهر کوه باغات پسته و امکان کشت سایر محصولات نظیر انار، زیتون، گندم ، یونجه، زیره سبز، محصولات جالیزی و سبزی و صیفی جات حتی زعفران در این منطقه وجود دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.