صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / احیای دفتر تئاتر دانشگاهی کار درستی است
احیای دفتر تئاتر دانشگاهی کار درستی است

رحمت امینی

احیای دفتر تئاتر دانشگاهی کار درستی است

مدیر سابق شورای تئاتر دانشگاهی با استقبال از وضعیت احیای دفتر تئاتر دانشگاهی تاکید کرد: ساختار اولیه این تشکیلات متمرکز بر فعالیت تئاتر دانشجویان و اساتید بود و توسط دانشگاهیان هم اداره می‌شد.

مدیر سابق شورای تئاتر دانشگاهی با استقبال از وضعیت احیای دفتر تئاتر دانشگاهی تاکید کرد: ساختار اولیه این تشکیلات متمرکز بر فعالیت تئاتر دانشجویان و اساتید بود و توسط دانشگاهیان هم اداره می‌شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ،اخیرا مدیرکل هنرهای نمایشی میلاد نیک‌آبادی را به عنوان مدیر کانون تئاتر دانشگاهی منصوب کرده است که حدود ۱۰ سال قبل رحمت امینی مدیریت آن را برعهده داشت. البته این کانون در سال‌های گذشته فعالیتی در اداره کل نداشت و حکم جدید شهرام کرمی در واقع احیای آن محسوب می‌شود.

رحمت امینی درباره این اقدام و اینکه با توجه به رسالت دانشگاه‌ها و وزارت علوم در حمایت از تئاتر دانشگاهی فعالیت این کانون در اداره کل هنرهای نمایشی چقدر موثر و مفید خواهد بود؟ ابتدا به سابقه شروع فعالیت کانون تئاتر دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: زمانی که آقای پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی شد (بیش از یک دهه قبل)، خودش هم دانشجوی رشته کارگردانی تئاتر بود و به نوعی احساس نیاز کرد که چنین کانونی راه‌اندازی شود. آن زمان آقای مکاری مدیر تالار مولوی بود و تالار هم بودجه چندانی در اختیار نداشت و مجموع برخی عوامل مختلف دست به دست هم داد تا تشکیلاتی مخصوص دانشگاهیان راه‌اندازی شود.

او افزود: این اتفاق در آن شرایط نیازمند جایی بود که به طور متمرکز این فعالیت‌ها را پوشش دهد چرا که پیش از آن تمام نامه‌ها وارد کارتابل مدیر مرکز می‌شد که یا خیلی به موقع رسیدگی نمی‌شدند یا مشخص نبود چه کسی مسئول آن‌هاست. بنابراین این ایده مطرح شد که یک دفتر متمرکز برای تئاتر دانشگاهیان اعم از دانشجو و استاد شکل بگیرد و البته قرار نبود دولتی و وابسته به دولت باشد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: آن زمان پیشنهاد من این بود که مدیران گروه‌های نمایش دانشگاه‌های پایتخت تیمی را تشکیل دهند و از میان این گروه‌ها، خودشان دست به انتخاب دبیر شورا بزنند و جلسات هم در تالار مولوی با حضور مدیر تالار که یکی از اعضا بود، برگزار می‌شد. در بازه زمانیِ یک ساله‌ پس از تشکیل این دفتر اتفاقات بسیار خوبی شکل گرفت و حتی تالار مولوی هم رونق بهتری گرفت و در بخش ارتباطات بین‌الملل هم شاهد اتفاقات خوبی بودیم.

امینی با تأکید بر اینکه در آن دفتر بحث‌ها بسیار کارشناسی پیگیری می‌شد، گفت: آقای پارسایی برای بودجه اعتبار مشخصی تعریف کرد و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان طبق یک تفاهم‌نامه برای این دفتر در نظر گرفت که برای اقدامات مختلف رقم‌هایی از دو تا شش میلیون تومان اختصاص می‌یافت.

او ادامه داد: همزمان با این اتفاقات این بحث هم مطرح شد که وزارت علوم در این ماجرا چه کاره است، به ویژه آنکه تشکیلاتی با نام «خانه تئاتر دانشگاهی» در دانشگاه شکل گرفته بود و بحث بر سر این بود که همکاری این دو می‌تواند اتفاقات بهتری را شکل دهد. اما این ایده در آن موقع خیلی عملیاتی نشد و بعد از دوران مدیریت آقای پارسایی هم خود من شخصا با هر مدیری صحبت کردم اتفاق جدیدی نیفتاد.

وی گفت: البته آقای طاهری (مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی) چندان اطلاعی از روند این گونه ماجراها نداشت، اما آقای شفیعی هم احیای دوباره این دفتر را قبول نداشت و ایده‌اش این بود که اساسا این دفاتر باید جمع شوند و اگر اداره کل بخواهد تئاتر دانشگاهی را پیگیری کند پس دانشگاه باید چه کاری انجام دهد، این در حالی بود که من معتقد بودم که به هر حال باید کار خودمان را به عنوان متولی تئاتر انجام دهیم و البته آقای شفیعی در یکی دو ماه پایانی دوران مدیریت خود به این نتیجه رسیده بود این دفتر دوباره شکل بگیرد و مترصد فرصتی برای این کار بود. با این حال خوشبختانه شهرام کرمی وقتی این ایده را مطرح کردم، پسندید و به نظرم احیای این دفتر کار درستی بوده و هست.

رحمت امینی در پایان با اشاره به اینکه تمام پروسه تشکیل چنین دفتری را برای مدیرکل فعلی هنرهای نمایشی (شهرام کرمی) توضیح داده و برای احیای آن به او مشورت داده است، در پاسخ به اینکه آیا اضافه شدن کانون‌های متعدد ساختار اداره کل را گسترده نمی‌کند؟بیان کرد: یکی از دلایل مخالفت آقای شفیعی هم بزرگ‌تر شدن اداره کل با اضافه شدن دفاتر مختلف بود، اما باید به این نکته توجه کنیم که شأن دفتری که در آن زمان تشکیل شده بود هم برای دانشجو بود و هم برای استاد دانشگاه و اگر ادامه کار با همان ساختار باشد اتفاق بهتری می‌افتد و شاید با توجه به توضیحاتی که به آقای کرمی داده‌ام همین مبنا را با مدیریت آقای نیک‌آبادی در نظر داشته باشند. یعنی شاید آقای نیک‌آبادی موظف شده باشد که با همان شکل کانون را اداره کند چرا که دفتر تئاتر دانشگاهی که بیش از ۱۰ سال قبل در مرکز هنرهای نمایشی تأسیس شده بود دفتری برای حمایت بود که اداره آن توسط دانشگاهیان انجام می‌شد.

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.