صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / آغاز طرح پایش وضعیت مناسب سازی اماکن گردشگری خراسان رضوی
آغاز طرح پایش وضعیت مناسب سازی اماکن گردشگری خراسان رضوی

آغاز طرح پایش وضعیت مناسب سازی اماکن گردشگری خراسان رضوی

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از آغاز اجرای طرح پایش وضعیت مناسب سازی اماکن اقامتی خراسان رضوی  خبر داد.

ایران زیباست؛ کاروانسرای مهر- خراسان رضوی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، یوسف بیدخوری به جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور اشاره کرد و افزود: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی-حرکتی تشکیل می دهند، هم چنین  جانبازان عزیز جنگ تحمیلی، معلولان مادر زادی، ‌معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی بخشی دیگر از این افراد را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها سالمندان که امروزه حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند نیز از گروه‌هایی هستند که فعالیت و حضور حداکثری آنها در جامعه نیازمند ایجاد فضاهای مناسب است. خانم‌های باردار یا افرادی که به دلایلی مجبورند مدتی با عصا یا صندلی چرخ دار حرکت کنند هم از این امکان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به بخشی از قانون جامع حمایت از معلولان گفت: براساس این قانون تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف ‌شده اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به‌نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی را برای معلولان همچون افراد عادی فراهم کنند که تصویب این قانون دستاورد مناسبی برای حمایت از حقوق معلولان است. از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز موظف شده اند از صدور پروانه احداث یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

بیدخوری افزود: طبق ماده ۴ همین قانون «معلولان می‌توانند در استفاده از امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و وسایل حمل‌ونقل دولتی (مترو، هواپیما، قطار) از تسهیلات نیم‌بها بهره‌مند شوند.» و تبصره این ماده از قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تربیت‌بدنی و شهرداری‌ها را موظف کرده است، کتابخانه‌ها، اماکن ورزشی، پارک‌ها و اماکن تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز کنند که امکان بهره‌مندی معلولان فراهم شود.

بیدخوری افزود :منظور از مناسب سازی طبق تعریف اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مند شوند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، اگر چه در بسیاری از موارد شاهد اقداماتی برای مناسب‌سازی محیط و ساخت سرویس‌های بهداشتی مخصوص معلولان هستیم ولی مطابق استاندارد نیست، به عبارت دیگر این سرویس های بهداشتی ساخته می‌شود اما به دلیل آن که بعضا درگاه ورودی آن از ویلچر معلول کوچکتر است، معلول قادر به استفاده از این امکانات نیست.

وی گفت: از حمل و نقل که یکی از زنجیره‌های حضور گردشگران معلول در جامعه است گرفته تا مناسب سازی فضاهای گردشگری همچون موزه‌ها، پارک‌ها، مراکز تفریحی، هتل‌ها،هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی میان راهی نیازمند مناسب سازی هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.