صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ونزوئلا مداخله آمریکا و تخاصم اپوزیسیون را نمی‌پذیرد

ونزوئلا مداخله آمریکا و تخاصم اپوزیسیون را نمی‌پذیرد

وزیر خارجه ونزوئلا تاکید کرد کاراکاس تحت هیچ شرایطی مداخله آمریکا یا خصومت اپوزیسیون را نمی‌پذیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، خورخه آریازا وزیر خارجه ونزوئلا در مصاحبه با دویچه وله درباره اینکه چطور اپوزیسیون و آمریکا این کشور آمریکای لاتین را به مرز ویرانی کشاندند و اینکه چرا دولت نیکولاس مادورو از سوسیالیسم حمایت می‌کند، صحبت کرد.

او درباره میزان مشارکت مردمی پایین در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که پایین‌ترین حد از زمان آغاز انقلاب ونزوئلا بوده است، گفت: این انتخابات دشوار بود چون نه تنها در بحبوحه بایکوت اپوزیسیون بلکه در میان خصومت داخلی علیه اقتصادمان و مردم ونزوئلا برگزار شد. اما صد البته تهاجم خارجی هم از سوی آمریکا و از سوی دولت‌هایی که تابع دولت آمریکا هستند، وجود دارد.

آریازا افزود: زمانی که می‌بینید ۱۴ کشور آمریکای لاتین و دولت آمریکا و اتحادیه اروپا معتقدند که انتخابات منصفانه نبوده است، قطعا این مساله روی مردم تاثیر می‌گذارد. وقتی می‌شنوید که رهبران اپوزیسیون از عدم شرکت در انتخابات سخن می‌گویند، این مساله برای رای‌ دهندگان پیش می‌آید که وقتی قرار است مادورو دوباره انتخابات شود، چرا من باید در رای‌گیری شرکت کنم؟ من از مادورو حمایت می‌کنم اما چرا وقتی می‌دانم که او پیروز می‌شود باید بروم رای بدهم؟ به‌رغم آن مشارکت رای‌دهندگان ما در حد متوسط آمریکای لاتین بود. هیچ کشور دیگر شاهد چنین بایکوتی شبیه ما نبوده است. اگر همین اتفاق در شیلی یا کلمبیا رخ می‌داد، مشارکت مردمی ۱۰ درصد می‌شد. ما نیمی از رای‌دهندگان ثبت نام شده پای صندوق رای رفتند و آمریکا هم هر کاری برای جلوگیری از حضور مردم در انتخابات انجام داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا با اشاره به ادعاهای آمریکای لاتین و آمریکا برای غیر منصفانه و غیر دموکراتیک بودن انتخابات گفت: آنها از چند ماه مانده به برگزاری انتخابات جوی را به راه می‌اندازند تا بگویند انتخابات غیر منصفانه برگزار شده است. مردم آمریکای لاتین چیزی علیه ونزوئلا یا انقلاب بولیواری ندارند. شاید سیستم انتخابات در ونزوئلا بهترین در جهان هم باشد. برخی گزارش‌ها مبنی بر تحریک مردم برای شرکت در انتخابات از طریق توزیع غذا صحت ندارد. هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.

خورخه آریازا درباره آینده روابط با آمریکا پس از تحریم‌های دیپلماتیک و اخراج دو دیپلمات آمریکایی تاکید کرد: تنها هدف آمریکا این است که شما را وادار کند آن کاری که خودش می‌خواهد انجام دهید. همین اتفاق درباره ایران و سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی هم رخ داده است. این مساله به ونزوئلا و اقتصادش آسیب می‌زند. تهیه دارو و مواد غذایی دشوار است. گرفتن پول فروش نفتمان دشوار است. سخت است که بفهمیم چه زمانی پول نفتمان را می‌گیریم چون بانک‌ها مایل نیستند با دولت و شرکت‌های ونزوئلایی همکاری کنند. تاد رابینسون، کاردار آمریکا در ماه‌های اخیر نقش یک عامل سیاسی را بازی می‌کرد. او اپوزیسیون را تحت فشار گذاشت تا در انتخابات شرکت نکنند. او انری فالکون، نامزد اپوزیسیون را مجبور کرد تا پیش از انتخابات کناره‌گیری کند. سفارت آمریکا قبلا هم در کشورهای دیگر دست به چنین کاری زده است اما ما اینجا در ونزوئلا چنین چیزی را نمی‌پذیریم.

این مقام ارشد ونزوئلایی درباره احتمال گفت‌وگو با آمریکا افزود: چنانچه آمریکا به قوانین بین‌المللی و کشورمان احترام بگذارد، می‌توانیم با هر کسی گفت‌وگو کنیم. کسانی هستند که به ما احترام نمی‌گذارند. ما حتی به رئیس‌جمهوری ترامپ احترام می‌گذاریم. این مشکل آنها، حاکمیت ملی آنها و مردم آنهاست که او را انتخاب کردند. اما اگر او به ما حمله کند، ما پاسخ خواهیم داد.

او درباره اظهارات مادورو که رئیس‌جمهوری آمریکا را از اعضای گروه کو کلاس کلان (برترطلبان سفیدپوست) دانسته بود، گفت: او همینطور است. راست افراطی قدرت را در آمریکا در دست دارد. آنها نژادپرست و برترطلب هستند و با تمام این گروه‌های افراطی ارتباط دارند. بخشی از دلیل تصمیم آمریکا این است که آنها انقلاب ونزوئلا را دوست ندارند چون نژادپرست هستند.

وزیر خارجه دولت سوسیالیست مادورو در واکنش به اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره کودتای نظامی علیه رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت: آمریکای لاتین به چنین لفاظی‌هایی عادت دارد. هر جایی که آمریکا در آمریکای لاتین و کارائیب باشد، تلاش می‌کند تا دولت‌ها را به انجام خواسته‌هایش مجبور کند. این مساله پیشتر هم مطرح شده بود اما ما هراسی نداریم. این بخشی از تاریخ آنهاست. ۶۰ سال این کار را با فیدل کاسترو کردند. به همین دلیل است که ما باید از از حاکمیت ملی خودمان دفاع کنیم.

این مقام درباره مهاجرت جوانان و مشکلات اقتصادی هنگفت و بحران انسانی و احتمال تغییر مدل اقتصادی هوگو چاوز تاکید کرد: بخش اقتصادی ونزوئلا از سرمایه‌داری بیرون آمده است. مالکیت شرکت‌های ونزوئلایی دقیقا همانند قبل از انقلاب است. ما هنوز با سوسیالیسم فاصله داریم. ما فقط چند تصمیم گرفتیم تا گام‌هایی برداریم ولی هنوز با اهدافمان فاصله داریم زیرا بخش سرمایه‌داری علیه این مدل است. به همین دلیل است که این مشکلات را در کشورمان داریم. باید از تمام جهات اقتصادمان را کنترل کنیم. باید با بخش خصوصی همکاری کرده و آن را تنظیم کنیم اما اگر آنها بخواهند که علیه مردم و علیه دولت مشورع جنگ به راه بیندازند، ما تصمیمات قاطعی اتخاذ خواهیم کرد. اگر بخش خصوصی بخواهد کودتا به راه بیندازد و فقر مردم را بخواهد، اجازه بازی به آن نخواهیم داد. بخش خصوصی و اپوزیسیون ونزوئلا به لحاظ داخلی یکی هستند. آنها کسانی هستند که به خیابان‌ها ریختند و مردم را کشتند و ساختمان‌های دولتی و خصوصی را تخریب کردند. آنها علیه مدل ما هستند و منصفانه عمل نمی‌کنند. اگر آنها برای عزل رئیس‌جمهور تلاش کنند آنها را کنار می‌گذاریم.

او در بحث آزادی زندانیان سیاسی که انتظار اتحادیه اروپاست، افزود: ماه دسامبر بیش از ۶۰ مجرم آزاد شدند و اکنون رئیس‌جمهوری مادورو برای آزادی تعداد بیشتری آماده می‌شود. اطمینان دارم آن کسانی که مسائل ونزوئلا برایشان اهمیت دارد، از این موضوع اطلاعی نداشتند. اخبار خوب توسط جامعه بین‌المللی سانسور می‌شود. در مجمع قانون اساسی ملی ما یک کمیسیون صلح‌، گفت‌وگو و حقیقت داریم و هر پرونده را به صورت جداگانه با اختیارات قضایی بررسی می‌کنیم.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین درباره سخنان مادورو که گفته بود “ما کارها را درست انجام نمی‌دهیم، تغییر رهبری از انقلاب ضروری است” به اظهارنظر پرداخت.

او گفت: انقلاب ونزوئلا همواره مورد خودانتقادی قرار گرفته است. هوگو چاوز بر اصلاح، تجدیدنظر و تجدید حیات پایبند بود. آنچه مادورو می‌گوید کاملا صحیح است. ما ابزارهای فوق‌العاده‌ای داریم. ما از مردم ونزوئلا حفاظت می‌کنیم، بیش از دو میلیون مسکن ساخته‌ایم، مستقیما به مردم سوبسید پرداخت می‌کنیم، از کودکان و سالخوردگان حمایت می‌کنیم، آموزش و بهداشت رایگان داریم. اما باید این کار را بهتر انجام دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.