چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / مرگ اسکوبار، بهت باجو، رقص به‌به‌تو و افتخار دونگا
مرگ اسکوبار، بهت باجو، رقص به‌به‌تو و افتخار دونگا

بازی‌های به یاد ماندنی جام جهانی/ ۳۳

مرگ اسکوبار، بهت باجو، رقص به‌به‌تو و افتخار دونگا

برزیل در نخستین فینال جام جهانی که با نتیجه بدون گل تمام شد توانست در ضربات پنالتی ایتالیا را شکست دهد و برای چهارمین بار قهرمان جهان شود.

جام جهانی 1994

به گزارش کسب و کار نیوز، جام جهانی ۱۹۹۴ به میزبانی آمریکا، کشوری که بستکبال، بیسبال و فوتبال آمریکایی در آن محبوب است برگزار شد. بازی‌های پرگل، هیجان انگیز، اتفاق‌های تلخ و شگفتی از ویژگی‌های این رقابت‌ها بود. برزیل در حالی توانست عنوان قهرمانی را بالای سر ببرد که تیم برنده در ضربات پنالتی مشخص شد. برای نخستین بار بود یک فینال بدون گل به پایان می‌رسید.

در رقابت‌هایی که برای اولین بار نام بازیکنان پشت پیراهنشان نقش بست یکی از بزرگان فوتبال به دوپینگ متهم شد. دیگو آرماندو مارادونا پس از دیدار آرژانتین و نیجریه مورد آزمایش قرار گرفت و پس از مثبت اعلام شدن دوپینگش توسط فیفا محروم شد. ستاره آرژانتینی در چنین شرایطی آخرین بازی‌اش را برای تیم ملی انجام داد.  

اتفاق تلخ دیگر جام جهانی به آندرس اسکوبار مربوط می‌شد. مدافع کلمبیا در دیدار برابر آمریکا به اشتباه دروازه‌شان را باز کرد و زمانی که به کشورش بازگشت با گلوله از او استقبال شد. افرادی که اسکوبار را به قتل رساندند او را مقصر حذف کلمبیا از جام جهانی می‌دانستند.

برزیل در حالی خود را به یک چهارم نهایی رساند که هفت تیم دیگر حاضر در این مرحله اروپایی بودند. در این میان ایتالیا نیز حضور داشت که به فینال رسید. آتزوری‌ها به سختی با گل نجات بخش روبرتو باجو به یک چهارم رسیدند. این تیم با درخشش مهاجم خود توانست اسپانیا را پشت سر بگذارد و در نیمه نهایی با نتیجه مشابه بلغارستانی را شکست داد که توانسته بود آرژانتین را از پیش رو بردارد.

از طرفی برزیل در یک چهارم به مصاف هلند رفت و زیباترین بازی جام رقم خورد. کارلوس دونگا و هم تیمی‌هایش در حالی بازی را با پیروزی ۳ بر ۲ به نفع خود به پایان رساندند که حریف با دو گل پیش افتاده بود. در این دیدار به‌بهتو، مازینیو و روماریو درخشیدند.

فینال بین دو تیم ایتالیا و برزیل در ۱۷ جولای ۱۹۹۴ برگزار شد. هر دو کشور فرصت داشتند برای چهارمین بار فاتح جام جهانی شوند. آنها به همراه آلمان پر افتخارترین تیمها بودند.

با وجود این که هر دو تیم از بازیکنان بزرگی بهره می‌بردند اما در ۹۰ دقیقه توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد. سلسائو برتری نسبی بر ایتالیا داشت. در نهایت برای نخستین بار یک فینال در وقت‌های اضافه دنبال شد اما در نتیجه تغییری ایجاد نشد.

در شروع ضربات پنالتی ایتالیا ناامید کننده ظاهر شد. فرانکو بارزی ضربه‌اش به تیرک برخورد کرد و به بالای دروازه رفت. با این حال ماریو سانتوس نیز نتوانست توپ خود را به گل تبدیل کند و ضربه‌اش به تیرک برخورد کرد. در ادامه دیمیتریو آلبرتینی گل نخست را به نام خود ثبت کرد. سپس روماریو، آلبریگو اوانی و برانکو گلزنی کردند. ضربه دنیه‌له ماسارو توسط دروازه‌بان برزیل مهار شد. دونگا در ادامه توانست نتیجه را ۳ بر ۲ کند. حساس‌ترین پنالتی ایتالیا را باید باجو می‌زد. ستاره آتزوری‌ها در نهایت ناباوری ضربه‌اش را به آسمان زد تا برزیلی‌ها جشن قهرمانی بگیرند و از آنها به عنوان پر افتخارترین تیم جهان یاد شود.

یکی از شادی‌های معروفی که در فوتبال جهان از روی آن زیاد تقلید شد، شادی معروف به گهواره بود که به‌به‌تو، روماریو و مازینیو به افتخار تولد فرزند به‌به‌تو در بازی‌های برزیل اجرا می‌کردند. این شادی به رقص گهواره‌ای معروف شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رونالد کومان

مسی با باشگاه مشکل داشت نه من

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, رونالد کومان سرمربی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.