صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / قیمت مسکن نامتعارف رشد کرده است
قیمت مسکن نامتعارف رشد کرده است

دبیر کانون انبوه سازان:

قیمت مسکن نامتعارف رشد کرده است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور، رشد اخیر قیمت ها در بازار مسکن را نامتعارف دانست که با نرخ تورم همخوانی ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز و بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در ماه های فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۹٫۲ درصد و ۹٫۱ درصد بود اما بازار مسکن رشد قیمت جهشی را در این دو ماه ابتدایی سال پشت سر گذاشت.
در فروردین ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران ۵۵٫۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹٫۵ درصد افزایش نشان می دهد؛ در اردیبهشت ماه نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ۵۹٫۸ میلیون ریال رسید که نسبت به اردیبهشت پارسال ۳۴٫۸ درصد رشد داشت.
این آمار نشان می دهد که ظرف ۲ ماه قیمت مسکن در شهر تهران به عنوان دماسنج تحولات صنعت ساخت و ساز کشور به طور متوسط رشد ۳۲ درصدی را تجربه کرده در حالی که نرخ تورم در ماه های یاد شده زیر ۱۰ درصد بوده است.
در این ارتباط، «فرشید پورحاجت» دبیر کانون انبوه سازان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر دولت ها بتوانند نرخ تورم سالیانه را کنترل کنند، نباید شاهد رشد قیمت های نامتعارف مسکن در بازار باشیم.
وی یکی از مولفه های موثر بر میزان تولید مسکن در کشور را افزایش نرخ تورم برشمرد و با اشاره به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر در شهر تهران اظهار داشت: افزایش نامتعارف قیمت مسکن بر میزان عرضه آن نیز تاثیرگذار است و در مجموع ثبات بازار مسکن را به هم می زند.
دبیر کانون انبوه سازان ایران تصریح کرد: البته با اعمال سیاست های سرکوبگرانه نیز نمی توان بازار مسکن را کنترل کرد و این بخش برای رسیدن به ثبات بیش از هر چیز به تعادل در عرضه و تقاضای مسکن بستگی دارد.
بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، اردیبهشت ماه گذشته بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در تهران به فروش رفت که نسبت به اردیبهشت ماه پارسال ۱۶٫۷ درصد افزایش نشان می دهد؛ بیشترین فروش واحدهای مسکونی به منطقه ۵ تهران اختصاص دارد ضمن آنکه این منطقه با رشد ۵۳٫۵ درصدی بیشتری افزایش قیمت را نیز نسبت به اردیبهشت پارسال داشته است.
در مجموع در ۲ ماهه نخست امسال ۲۴ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران به فروش رفته است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد رشد دارد.
در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۵۷٫۵ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲٫۲ درصد افزایش نشان می دهد.
اقتصام**۱۱۰۸*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

جزییات واگذاری زمین در روستاهای تهران به مردم/ ۴۶ درصد واحد‌های روستایی مقاوم نیستند

به گزارش کسب و کار نیوز ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران به گزارش خبرنگار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.