صفحه اصلی / سیاسی / دولت / حمایت ایران از پیمان جهانی پناهندگان
حمایت ایران از پیمان جهانی پناهندگان

ذوالفقاری در دیدار با دستیار کمیسر عالی سازمان ملل متحد مطرح کرد

حمایت ایران از پیمان جهانی پناهندگان

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در دیدار با دستیار کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد: ایران از پیمان جهانی پناهندگان حمایت می کند.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، ولکر تورک دستیار کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد که در سفری دو روزه در تهران به سر می برد، با حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار تورک با  قدردانی از زحمات ملت و دولت ایران در خصوص پناهندگان گفت: در حال نهایی کردن پیمان جهانی پناهندگان هستیم که تجربیات و اقدامات ایران در زمینه های بهداشت، آموزش، معیشت و تهیه مدارک هویتی برای اتباع خارجی در تهیه سند این پیمان بسیار الهام بخش بود. همچنین برای حمایت ایران از این سند حساب ویژه ای باز کرده‌ایم.
وی افزود: ما معتقدیم که سایر کشورهای جامعه بین الملل نیز باید در این راه همراهی کنند و این امر از اهمیت خاصی برخودار است که به موجب این پیمان جهانی امید داریم بتوانیم درخواست های خود را از کشورهای دیگر در سطوح بالاتری مطرح کنیم.
تورک خاطرنشان کرد: کمیساریای عالی آژانس پناهندگان در ماه سپتامبر برنامه ای برای سفر به ایران دارد که این سفر هم نشانگر توجه ویژه سازمان ملل به ایران و قدردانی از زحمات شما در زمینه پناهندگان است.
دستیار کمیسر عالی سازمان ملل اظهار کرد: همچنین در ماه نوامبر در ژنو کنفرانس بین المللی‌ای درباره افغانستان در سطح وزرا برگزار خواهد شد و چارچوب اصلی مباحث آن ارائه راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی است. همچنین پیمان جهانی پناهندگان نیز در این کنفرانس ارائه خواهد شد و می تواند زمینه ای برای احیای دوباره سند راه حل های راهبردی پناهندگان افغانستانی باشد.
وی ادامه داد: ایران در طی سالیان اخیر در زمینه پناهندگان بسیار موفق عمل کرده است. راه حلهای راهبردی،‌ اقدامات صورت گرفته و ارائه خدمات ملی به پناهندگان می تواند از طریق این کنفرانس مطرح شود و از تمام کشورها و دست اندرکاران کشورهای مختلف بخواهیم که در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.
در ادامه این دیدار معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز با ارائه آمارهایی درخصوص وضعیت پناهندگان در ایران گفت: در حال حاضر سه میلیون نفر پناهنده و مهاجر غیرقانونی در ایران حضور دارند که ۹۷ درصد آنها همانند سایر شهروندان ایرانی در داخل شهرها زندگی می کنند.
ذوالفقاری افزود: ما در زمینه های آموزش پرورش، ‌سوادآموزی، مهارت آموزی،‌ آموزش عالی، ‌بهداشت و درمان، واکسیناسیون و خدمات شهری مانند شهروندان ایرانی به پناهندگان نیز خدمات می دهیم.
وی تاکید کرد: با وجود تمام اقدامات ایران در راستای کمک به پناهندگان، هزینه های تحمیل شده به کشور بسیار زیاد بوده و ضمن قدردانی از کمک های بین المللی باید گفت که این کمکها بسیار ناچیز هستند.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه برنامه های راهبردی در بحث عودت و اسکان مجدد نتیجه ای نداشته است،‌ گفت:‌ ما نه تنها با کاهش پناهندگان و مهاجران مواجه نشدیم بلکه شاهد افزایش حجم مهاجران نیز هستیم. همچنین اخیرا با افزایش مهاجرت غیر قانونی از پاکستان هم مواجه هستیم. دلیل آن هم مشخص است. ناامنی در افغانستان افزایش یافته، وضعیت زندگی، معیشت و اقتصاد بهبود پیدا نکرده است و اقدامات تروریستی هم در افغانستان و هم در پاکستان همچنان ادامه دارد. تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد،‌ امیدی به بازگشت داوطلبانه مهاجران نداریم.
ذوالفقاری افزود: دلیل دیگر موثر بر روند مهاجران، عدم کنترل کامل مرزهای مشترک میان ایران و افغانستان، ‌افغانستان و پاکستان و پاکستان و ایران است. مهاجران غیرقانونی از افغانستان وارد خاک پاکستان و از طریق مرز مشترک و طولانی ایران و پاکستان وارد ایران می شوند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بیان کرد: اگر کنترل دقیقی بر مرزها نداشته باشیم، ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا بسیار مسئله ساز خواهد شد و این درحالی است که کشورهای اروپایی در این راستا کمکی به ایران نکرده‌اند.
ذوالفقاری تاکید کرد: ما از پیمان جهانی پناهندگان کمیساریای سازمان ملل حمایت می کنیم و از تلاش کمیساریای آژانس پناهندگان در این راستا تشکر می‌کنیم.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ادامه با ارائه چند پیشنهاد در این خصوص گفت: رویه های قبلی که پیش ازاین اجرا شده و به نتیجه نرسیده است، در دستور کار پیمان قرار نگیرد.
وی ادامه داد: تصمیمات قابل اجرا اتخاذ شود و برای این تصمیمات ضمانت اجرا قرار داده شود. کشورهای مهاجر فرست،‌ کشورهای میزبان و کشورهای کمک کننده همه باید براساس قاعده‌ای ملزم به انجام تصمیمات اتخاذ شده،‌ باشند.
ذوالفقاری یکی دیگر از پیشنهادات ایران را تعیین سهم منصفانه در پذیرش پناهندگان اعلام کرد و گفت: همینطور سهم هزینه‌های پناهندگان بین همه کشورها به طور متناسب تعیین شود.
وی افزود: انجام اقدامات ویژه برای عودت پناهندگان کاری بسیار ضروری است و نباید با بسته های تشویقی انتظار بازگشت داوطلبانه مهاجران را داشت.
ذوالفقاری تاکید کرد: کمک به کشورهایی مانند افغانستان، سوریه و عراق برای تأمین امنیت از مهمترین کارهایی است که باید در همین راستا انجام شود. درگیری های دولت و طالبان در افغانستان و تحرکات اخیر داعش در این کشور وضعیت زندگی را سخت و بدتر کرده است و با این اوصاف بایستی منتظر ورود مهاجران جدید باشیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد:‌ در پیمان جدید جهانی ملاحظات ذکر شده،‌ درنظر گرفته شود و ما آمادگی داریم که در نشستهایی که به این منظور برگزار می شود،‌ فعالانه شرکت کرده و نظرات، تجربیات و پیشنهادات عملی خود را در این زمینه ارائه کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

دولت مسئله اشتغال را با جدیت دنبال می‌کند/آمار بیکاری کاهشی است

به گزارش کسب و کار نیوز، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در جشن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.