چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / آغاز حذف واکسن های بی کیفیت تب برفکی از تیرماه
آغاز حذف واکسن های بی کیفیت تب برفکی از تیرماه

معاون سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد

آغاز حذف واکسن های بی کیفیت تب برفکی از تیرماه

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از اجرای برنامه ارزیابی کارایی مایه کوبی دام ها برای مبارزه با بیماری «تب برفکی» از اوایل تیرماه خبر داد و گفت: این عملیات برای حذف واکسن های بی کیفیت تب برفکی عملیاتی می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی‌صفر ماکنعلی» امروز- دوشنبه- در نشست خبری افزود: واکسن های تب برفکی دارای کیفیت نامناسب، حذف می شود تا شرایط تولید و مصرف با استانداردهای جهانی منطبق شود.
وی یادآوری کرد تا سال ۱۳۹۶ با مشکل جدی بروز کانون های تب برفکی و کمبود واکسن مورد نیاز روبرو بودیم که با ورود ۹ شرکت ثبتی تولیدکننده و واردکننده، درباره کمیت واکسن تب برفکی مشکلی نداریم.
وی تصریح کرد: در برنامه جدید سه محور برای کنترل بیماری تب برفکی در گاوداری های صنعتی، عشایری و روستایی کشور داریم و برای نخستین بار شیوه کاهش استرس و مخاطرات واکسیناسیون برای ۵۰۵ گاوداری صنعتی بزرگ عملیاتی می شود.

** برنامه ملی کنترل بیماری مشمشه در باشگاه های اسب سواری
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: امسال برای نخستین بار برنامه ملی کنترل بیماری مشمشه در دستور کار قرار گرفت و ۱۰۰ درصد باشگاه های اسب سواری زیر پوشش است.
این مسوول از برنامه ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایران در سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۵، ۳۸۰ کانون بیماری طاعون شناسایی شد که پارسال به ۱۴ کانون رسید و امیدواریم این میزان امسال یک رقمی شود.
«بنابراین به نظر می رسد امسال به واردات واکسن خارجی نیازی نداشته باشیم و برمبنای توان ملی واکسن مصرف کنیم».

** تجهیز همه کشتارگاه ها برای مبارزه با تب کریمه کنگو
تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که از راه گزش کنه وارد بدن دام می شود.
بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریورماه شایع می شود و راه های انتقال ویروس، تماس با خون و ادرار دام آلوده به ویروس از دام به دام و انسان است.
ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور و دل درد بروز می کند.
معاون سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو (سی.سی.اچ..اف) گفت: امسال به طور تقریبی ۱۰۰ درصد کشتارگاه های کشور به پیش سردکن مجهز می شود تا با طی فرایند کامل بهداشتی روی لاشه دام دیگر مخاطره ای در کشتارگاه ها نداشته باشیم.

** شکار پرندگان مهاجر ممنوع شد
این مسوول تصریح کرد: با اقدام های صورت گرفته، خوشبختانه ویروس خطرناک اچ۱-ان۶ آنفلوانزای فوق حادپرندگان در بوجاق کیاشهر گیلان مهار و به مناطق دیگر وارد نشد اما برای جلوگیری از گردش ویروس در کشور، شکار پرندگان مهاجر ممنوع است.
به گفته وی، امسال برنامه بهبود صنعت طیور با محور مهار سه بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان، نیوکاسل و سالمونلا در دستور کار بهداشت جهانی دام قرار دارد.
وی افزود: این برنامه به صورت راهبردی عملیاتی می شود؛ زیرا سالیانه چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دز واکسن نیوکاسل مصرف می شود که امیدواریم امسال ۱۵ درصد کاهش یابد.

**آزمایشگاه تست هاری تبریز مرجع ملی شد
ماکانعلی اعلام کرد: با ابلاغیه دیروز سازمان دامپزشکی کشور، استان تبریز به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی تست هاری ایران تعیین شد و از این پس نمونه های مشکوک هاری از سراسر کشور باید به تبریز ارسال شود.
وی اضافه کرد: امسال برای ورود به بازارهای جهانی دستورالعمل ارزیابی کارایی دامپزشکی کشورها اجرا می شود.
«سازمان دامپزشکی ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ ارزیابی شد و رییس وقت سازمان دامپزشکی از سازمان جهانی بهداشت دام ارزیابی دوباره را خواستار شد تا تولیدکنندگان با شناسایی و رفع ضعف ها با روند مطلوب تری به بازارهای بین المللی و منطقه ای راه پیدا کنند.
به گفته وی، ایران آمادگی صادرات گوشت شترمرغ و قزل آلا به بازارهای اروپا را دارد.

اقتصام*۹۱۸۶*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.