صفحه اصلی / استان ها / کردستان / مصرف آب شهرستان بانه بیشتر از میانگین استاندارد جهانی است

رئیس اداره منابع آب بانه:

مصرف آب شهرستان بانه بیشتر از میانگین استاندارد جهانی است

رئیس اداره منابع آب بانه گفت: میانگین استاندارد مصرف جهانی در حدود 150 لیتر در شبانه روز بوده ولی در شهر بانه سرانه مصرف حدود 215 لیتر در شبانه روز است که متاسفانه نشانه رعایت نکردن الگوی مصرف از طرف شهروندان است.

مصرف آب

مهندس انور کریمی کانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب در ماه‌های اسفند سال گذشته و بهار سال جاری، سد بانه با ظرفیت ۴٫۵ میلیون متر مکعب در فروردین ماه پر و سرریز شد که اکنون نیز با توجه به ورودی مناسب سرریز آن ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر آب کل شهر بانه از همین سد تامین می‌شود، افزود: برای بهبود کیفیت مخزن بجای سرریز شدن؛ آب کف مخزن از دریچه تحتانی تخلیه و از بالا آب تازه وارد مخزن می‌شود که تا زمان ادامه بارندگی و مثبت بودن تراز ورودی نسبت به خروجی این برنامه ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره منابع آب بانه بیان کرد: سد عباس‌آباد نیز که هنوز عملیات اجرایی آن اتمام نیافته و در شرف تکمیل است، برای استفاده ضروری شرب شهرستان بانه با حجمی برابر ۱۲ میلیون متر مکعب آبگیری موقت شده است.

کریمی کانی خاطرنشان کرد: از اقدامات فرهنگی انجام گرفته در زمینه مصرف صحیح آب می‌توان به برگزاری همایش‌های قطره قطره آب لحظه لحظه زندگی در بانه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: افزایش بارندگی در سال آبی ۹۶-۹۷ بیشتر به صورت باران بوده و بارندگی برف که برای منطقه ما اهمیت ویژه‌ای دارد متاسفانه نسبت به سنوات گذشته کمتر اتفاق افتاده است، منطقه ما فاقد آبخوان و منابع آب زیرزمینی بوده و در صورت بارش باران مقداری جذب خاک و پس از اشباع خاک به صورت رواناب از طریق رودخانه‌ها از منطقه خارج می‌شود.

رئیس اداره منابع آب بانه با اشاره به اینکه از بارش باران بیشتر برای تکمیل ظرفیت مخازن سدها و کشت دیم می‌توان بهره برد، عنوان کرد: برابر آمار و ارقام ایستگاه‌های هواشناسی و هیدرومتری، بارندگی در بانه نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۴ درصد تا پایان اردیبهشت ماه افزایش داشته که این مطلوب است.

وی در رابطه با احداث سد چومان و کانی گویژان نیز گفت: این پروژه‌ها در حوزه عمل شرکت آب و نیروی ایران بوده و از روند و چگونگی آن اطلاعی نداریم اما طبق پیش‌بینی قطعاً قسمتی از آب این سدها برای رونق کشاورزی، صنعت و شرب منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی برنامه‌ریزی منابع آب آن هنوز اعلام نشده است.

کریمی کانی، در پاسخ به این سوال که آیا احداث این سدها به منابع طبیعی آسیب نمی زند؟ گفت:این بحث که برنامه‌های توسعه‌ای مثل راه و یا سد و شهرسازی و … باعث تخریب محیط زیست خواهد شد امری اجتناب‌ناپذیر است، اما خروجی بعضی از پروژه‌ها مثل سد در دراز مدت به محیط زیست و اکوسیستم منطقه کمک می‌کند و می‌توان با برنامه و طرح‌های متنوع کمک شایانی به منابع طبیعی و محیط زیست کرد.

وی تصریح کرد: در اکثر حاشیه سدهای کشور اکنون جنگل کاری انجام شده و بیش از درختان قطع شده جنگل به وجود آماده و وجود آب خود یعنی آبادانی.

رئیس اداره منابع آب بانه احداث سدها برای مهار رواناب‌ها از ضروری‌ترین اقدامات دولت است، ادامه داد: بای د به این نکته هم توجه کرد که قبل از احداث سد مطالعات کامل و جامع که مطالعات زیست محیطی نیز در آن گنجانده شده بطور کامل انجام می گیرد که بعد از بررسی، تائید مطالعات فنی و اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی در مراحل مختلف آن زمان تصمیم برای ساخت سد عملی می شود و در حال حاضر هم بحث محیط زیست مورد توجه کافی قرار گرفته و دغدغه کلیه دست اندرکاران صنعت آب کشور است.  

در پایان نیز وی با اشاره به تعداد چاه های عمیق که در سال ۹۶-۹۷ مجوز گرفته اند یادآور شد:در محدوده سد بانه چاه عمیق با توجه به وضعیت زمین شناسی منطقه و نبود سفره آب زیرزمینی اصلاً وجود ندارد ولی تعداد چاههای نیمه عمیق در حال حاضر ۱۳۲۵ حلقه بوده که برای مصارف کشاورزی و صنعت و شرب  مورد بهره برداری قرار می گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.