صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / خرید حمایتی هر کیلو شیرخام ۱۴۰ تومان افزایش یافت
خرید حمایتی هر کیلو شیرخام ۱۴۰ تومان افزایش یافت

خرید حمایتی هر کیلو شیرخام ۱۴۰ تومان افزایش یافت

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با هدف حمایت از دامداران خرد و جمع آوری شیرخام مازاد، نرخ خرید حمایتی این محصول را در سال جاری با 140 تومان افزایش در هرکیلوگرم به 1440 تومان رساند.

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمارها سالانه نزدیک ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که سازمان مرکزی تعاون روستایی از سال ۱۳٩٣ طرح خرید حمایتی و تنظیم بازار شیرخام را آغاز کرده است.
از این میزان تولید سالانه در سال ۱۳۹۶ حدود ٢٠٣ هزار تن شیر خام به ارزش دو هزار و ۶۴۷ میلیارد و ۸۲۹ میلیون ریال از هشت استان کشور خرید حمایتی شد که به ۱۵ هزار و ٨٩٢ تن شیرخشک و ١٧ هزار و ۶١١ تن خامه تبدیل شده است.
طلب سال گذشته دامداران بابت فروش حمایتی شیرخام، هفته گذشته تسویه شد.
حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران روز یکشنبه درباره تصمیم اخیر دولت برای افزایش نرخ خرید حمایتی شیرخام از دامداران گفت: امسال طبق آخرین مصوبه دولت و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۶ شیرخام مازاد دامداران با قیمت هر کیلوگرم ۱۴۴۰ تومان در ۱۷ استان کشور به منظور ثبات و پایداری قیمت خریداری می شود که این رقم از یکم فروردین ماه سال جاری محاسبه و پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۹۷ در ۱۷ استان کشور با میانگین ۱۲۰۰ تن خرید روزانه شیر و مداخله گری هدفمند در ۴ درصد بازار شیر کشور به عملیات تنظیم بازار شیر خام ادامه می دهد و سه استان اصفهان، چهار محال بختیاری و تهران از مهمترین استان های هدف طرح خرید حمایتی شیر خام به شمار می روند.
وی اظهار داشت: این سازمان امسال نیز مانند سه سال گذشته به خرید حمایتی شیر خام با هدف تنظیم بازار شیر و فرآوری های لبنی و جلوگیری از ضرر و زیان دامداران بر اساس رهنمودهای وزیر جهاد کشاورزی عمل می کند.
شیرزاد با اشاره به اینکه پارامتر هایی همچون میانگین چربی ۳٫۲ ، میانگین پروتئین ۳ درصد و ماده خشک ۸ درصد و بار میکروبی کمتر از ۱۰۰ هزار در میزان کیفیت شیر و محاسبات موثر خواهد بود.
بنا بر اعلام وزارت جهادکشاورزی، وی افزود: به دلیل نوسان های پیش آمده در بازار نهاده های دامی کشور، رایزنی وزیر جهادکشاورزی و معاونین با مراجع ذیصلاح و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، جهت افزایش قیمت شیر و حفظ حقوق دامداران به طور جدی پیگیری می شود، زیرا احتمال آن می رود که قیمت شیرخام به دامنه ۱۵۰۰ تومان برسد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: پرداخت نقدی مطالبات دامداران، کمک به تثبیت قیمت شیر خام، تولید محصول با کیفیت برتر،صادرات شیر خشک تولید شده، ارزآوری و حضور در بازار جهانی در صدر اهداف سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دارد.
اقتصام**۹۱۸۶*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.