صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / با خرید کالای ایرانی آینده فرزندانمان را تامین کنیم
با خرید کالای ایرانی آینده فرزندانمان را تامین کنیم

با خرید کالای ایرانی آینده فرزندانمان را تامین کنیم

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: نباید حمایت از تولیدات داخلی باعث شود کیفیت محصولات در سطحی که موجود است بماند. جهاد دانشگاهی توانایی بالقوه‌ای در کمک به بخش خصوصی در راستای ارتقا محصولات دارد. هم چنین جهاد دانشگاهی صنعتی می‌تواند به عنوان یک بازوی علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در کنار بخش خصوصی به فعالیت بپردازد.

کالای ایرانی

به گزارش کسب و کار نیوز در اصفهان، با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی پیش از این به این اصل پرداخته است. بخش‌های دیگر کشور نیز به این موضوع پرداخته‌اند، اما در سالی که مقام معظم رهبری این نام را نهاده‌اند این توجه باید بیشتر باشد.

وی افزود: زمانی که جهاد دانشگاهی دکل نفت، فرستنده‌های متعدد در حوزه پوشش رسانه‌ای قوی، گیت‌های تردد و… تولید می‌کند به واقع این موضوع نشان از توجه به تولید و توان داخلی است. در جهاد صنعتی اصفهان بیش از ۱۰ محصول، تجهیزات و دستگاه‌هایی را در حوزه تست و اندازه‌گیری ساخته‌ایم. در سال گذشته یک محصول جدید برای نخستین بار در کشور و یک محصول اندازه‌گیری تولید کردیم که با استقبال مصرف‌کنندگان این محصول روبه‌رو شد. در سال جاری نیز تولید دو محصول جدید را در دستور کار داریم که به بازار ارائه خواهیم کرد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی بسته به ابعاد متنوعی است، افزود: تولید کنندگان باید از طرف دولت و نظام حمایت شوند تا بتوانند تولیدشان را ادامه دهند و کیفیت محصولات را ارتقا بخشند.

وی افزود: در بعد دیگر تولیدکنندگان باید با کسب فناوری‌های جدید تولیدات را ارتقا ببخشند. نباید حمایت از تولیدات داخلی باعث شود کیفیت محصولات در سطحی که موجود است بماند. جهاد دانشگاهی توانایی بالقوه‌ای در کمک به بخش خصوصی در راستای ارتقا محصولات دارد. همچنین جهاد دانشگاهی صنعتی می‌تواند به عنوان یک بازوی علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در کنار بخش خصوصی به فعالیت بپردازد.

تیموری افزود: بعد سوم حمایت از کالای ایرانی به بعد فرهنگی مرتبط است. جهاد دانشگاهی می‌تواند بازتاب‌های استفاده از محصول داخلی که می‌تواند بسیار برای استفاده از کالای ایرانی مؤثر باشد و رابطه مستقیم استفاده از کالای ایرانی و اشتغال را در جامعه منعکس کند.

وی در خصوص قیمت کم کالاهای چینی، تصریح کرد: بحثی که در جامعه مطرح است ارزان‌تر بودن کالای چینی است که از نظر بنده درست نیست. کالاهای چینی دارای درجه‌بندی با رنج قیمت متفاوت هستند. برخی از کالاهای چینی حتی نسبت به کالاهای اروپایی قیمت زیادی دارند. چین توانایی تولید یک کالا باقیمت‌ها و کیفیت متفاوت را دارد. کالاهای چینی که در بازار موجود است غالبا با دارای مصرف محدود است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به این که خانواده‌ها گاهی هزینه‌هایی برای فرزندان خود می‌کنند که ضروری نیست، گفت: اگر با خرید کالای ایرانی هزینه بیشتری را متقبل شویم در واقع آینده فرزندان جامعه را تأمین کرده‌ایم. کاهش قیمت کالاهای ایرانی امری غیرقابل انجام نیست، اما به دلیل تورم موجود در کشور باعث کاهش کیفیت کالا می‌شود.

تیموری با اشاره به قابل کنترل بودن قیمت کالاهای ایرانی، گفت: یکی از راه‌های کاهش قیمت کالاهای ایرانی این است که دولت یارانه را به مصرف کننده بدهد، سوبسید و یارانه را به تولید کننده بدهد.

وی افزود: باید به صادرات کالاهای ایرانی ورود پیدا کنیم تا بخشی از درآمد مورد نظر برای تولید کننده به دست آید. واردات نیز باید تحت نظر باشد تا کالای غیر ایرانی به صورت قاچاق وارد نشود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در خصوص استفاده از کالای ملی، گفت: اگر به کشورهای هند و بنگلادش و کشورهایی که در دهه اخیر با پیشرفت جهشی رو به رو بودند نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها منتظر محصولی با کیفیت بالا نبوده‌اند و از محصولاتی با کیفیت پایین هم حمایت می‌کردند تا تولید کننده بتواند در سایه حمایت مردم محصولش را ارتقا بدهد. بنابراین نباید منتظر یک کیفیت عالی با قیمت پایین بمانیم، بلکه باید با عِرق ملی با این دید که این پول در جیب خودمان می‌رود با چشم‌پوشی از کالای ایرانی استفاده کنیم.

تیموری در خصوص برنامه‌های سال گذشته، گفت: در سال گذشته دستگاهی تحت عنوان دستگاه اندازه‌گیری دقت پراکندگی پرتابه‌ها برای نخستین بار ساختیم. عمده تجهیزات ما در صنایع دفاعی کاربرد دارد. تولیداتی در زمینه کشاورزی و تصفیه پساب‌ها داشته‌ایم و در مناطقی که به فاضلاب دسترسی ندارند پساب ایجاد شده تصفیه و در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. مطالعه، بررسی، حذف آلودگی نیترات آب‌های زیر زمینی و … از کارهایی است که جهاد دانشگاهی صنعتی به آن می‌پردازد که این فعالیت با استفاده از فیلترهای نانو انجام می‌شود.

وی افزود: برای حذف نیترات از آب، روش‌هایی وجود دارد، اما جهاد دانشگاهی صنعتی به دنبال حذف حداکثری نیترات آب به خصوص در شهرهای غرب اصفهان است و برای این منظور طراحی شبکه‌های تحت فشار که قادر است تا ۶۰ درصد مصرف آب را  در مزارع کاهش دهد، در دستور کار است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در خصوص ارتباط میان مراکز تحقیقی و پژوهشی کشور با مراکز عملیاتی، گفت: این ارتباط از هر دو طرف در حد انتظار نیست. صنعت گلایه‌هایی در خصوص به روز نبودن اطلاعات بخش‌های پژوهشی دارد و معتقد است که این بخش‌ها قادر به برطرف کردن مشکلات به صورت عملی نیست و فقط راه حل تئوری می‌دهند.

وی افزود: دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی نیز معتقدند صنایع کشور استقبالی که باید از بخش پژوهشی داشته باشند را ندارند و به جای استفاده از دانش داخلی از واردات استفاده می‌کنند، اما تمایل صنایع از پروژه‌ها و محصولات ما خوب بوده است و جهاد دانشگاهی صنعتی کمتر پروژه‌ای را تعریف کرده که به کار نیاید و کارها را متناسب با نیاز صنایع انجام می‌دهد.

تیموری در خصوص تجاری‌سازی محصولات در سال جاری، گفت: در سال جدید یک محصول در حوزه تست و اندازه‌گیری (ماری تورینگ سیبل نفوذ) است که از خطرات جانی جلوگیری می‌کند. هم چنین امسال با استفاده از پسماند معادن سنگ آهک کاغذ تولید می‌کنیم که به بهبود مصرف آب و کاهش قطع درختان کمک می‌کند. سوپر پلیمر جاذب نیز امسال در بخش کشاورزی تجاری سازی می‌شود.

وی با اشاره به دلیل شکاف میان دانشجویان و نهادهای عملی، گفت: بخشی از این شکاف به دلیل بوروکراسی اداری است که ضربه زیادی به نهادهای علمی زده است. گاهی به دلیل همین بروکراسی زمان زیادی را از دست می‌دهیم. صنعت به خاطر این مشکل روزانه و لحظه‌ای آسیب می‌بیند. علومی که در دانشگاه تدریس می‌شود با علومی که در پژوهشگاه استفاده می‌شود فاصله زیادی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: سعی کردیم در جهاد دانشگاهی صنعتی بوروکراسی اداری را به حداقل برسانیم و گاهی کارها را بدون بوروکراسی اداری و نامه‌نگاری آغاز می‌کنیم و پس از شروع کار مراحل اداری و نامه‌نگاری را انجام می‌دهیم تا با سرعت بیشتری به رفع مشکلات بپردازیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.