صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / شبیخون حفاران به بزرگترین قلعه نظامی جهان در پیشوا
شبیخون حفاران به بزرگترین قلعه نظامی جهان در پیشوا

شبیخون حفاران به بزرگترین قلعه نظامی جهان در پیشوا

تهران – ایرنا – حفاران غیرمجاز جمعه شب به قلعه باستانی «ایرج» که از آن به عنوان بزرگترین قلعه خشتی نظامی جهان یاد می شود، واقع در شهرستان پیشوا، شبیخون زدند و پس از حفاری و گودبرداری در دروازه شمالی این اثر تاریخی فرار کردند.

گزارش خبرنگار ایرنا از محل حفاری این قلعه تاریخی که صبح روز شنبه در محل حاضر شد حاکیست حفاران غیرمجاز گودالی به عمق چندمتر ایجاد کرده اند ( تصویر کنار خبر) و به دنبال روشن شدن هوا متواری شده اند.
قلعه تاریخی ایرج که ساخت آن در برخی منابع تاریخی به دوره کیانیان(ساسانیان) و برای مقابله با حمله تورانیان نسبت داده شده در نزدیکی روستای عسگرآباد قرار دارد.
براساس آنچه در ویکی پدیا درباره این قلعه آمده ذکر شده است: «ژان دیولافوا» و «کلایس» باستان‌شناسان اروپایی در این باره تحقیق کرده‌اند و کلایس در مورد قلعه ایرج آورده‌است که درازای شمالی – جنوبی قلعه ایرج ۱۲۱۴ متر و پهنای خاوری – باختری آن ۱۱۵۰ متر است که با هیچیک از قلعه‌های خشتی و تاریخی جهان قابل مقایسه نیست.
مسئولان میراث فرهنگی ازجمله رئیس اداره میراث شهرستان پیشوا از این قلعه به عنوان بزرگترین قلعه خشتی نظامی جهان یاد می کنند.
قلعه ایرج یازدهم شهریور سال ۱۳۸۲ خورشیدی به شمار ۹۸۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که باوجود قدمت و ویژگی های دیگر منحصر به فرد به علت بی توجهی متولیان، تاخت و تاز عوامل طبیعی و دخالت های انسانی در معرض نابودی قرار گرفته است.
این قلعه در سال های گذشته فرآیندهای ثبت جهانی را طی کرد که اما به علت وضعیت نابسامانش به ثبت جهانی نرسید؛ مسئولان کاشت محصولات کشاورزی داخل این قلعه را یکی از علت های ثبت نشدن آن در سطح جهان اعلام کرده اند.
داخل این اثر ۱۰۰ هکتاری، تعداد زیادی از کشاورزان منطقه به زراعت مشغولند و بسیاری از آنان برای جبران کمبود آب، با مجوز و بدون مجوز استخر حفر کرده اند و این اثر مهم تاریخی را در معرض نابودی قرار داده اند.
اقدام حفاران غیرمجاز و شبیخون به این اثر مهم تاریخی با سودای یافتن گنج رخ داده که سبب تخریب برخی دیواره های آن شده است.

میراث:نیرو نداریم
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اداره میراث فرهنگی پیشوا تنها دو نفر نیرو دارد که یکی از آنان اداری و دیگری جزو یگان حفاظت است که با یک نفر نمی توان از دهها اثر تاریخی منطقه حفاظت کرد.
مجید ژاله نیا افزود: کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان پیشوا با آگاهی از حفاری صورت گرفته در قلعه ایرج ، در محل حاضر شدند و گزارش این اقدام مجرمانه را به نیروی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارسال کردند.
وی تأکید کرد: هرگونه حفاری در قلعه ایرج با دست یا با خودرو سنگین و لودر باید زیر نظر میراث و با حضور کارشناسان انجام شود در غیر این اقدام تخلف است و برای مرتکبان پرونده قضایی تشکیل می شود.
ژاله نیا برای حفاظت از آثار تاریخی منطقه از اعضای شورای اسلامی و دهیاری روستای عسگرآباد درخواست یاری کرد.
شهرستان پیشوا با ۴۰ اثر تاریخی در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
قلعه ایرج ، در ضلع شمالی کمربندی شمالی ورامین – پیشوا و در روستای عسگرآباد واقع شده است.
تهرام/۷۲۵۴/۱۰۰۸/
خبرنگار: سید حسن میری

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.