تجـــارت   سیـــم‌کارت

پشت پرده ادامه فروش سيم‌كارت‌هاي رند چند ميليوني چيست؟

تجـــارت سیـــم‌کارت

 تب خريد و فروش سيم‌كارت‌هاي رند با قيمت‌هاي غيرقابل باور كه برخي مواقع قيمت آنها به اندازه خريد يك خانه يا ماشين لوكس است، چند سالي است كه بين مردم بالا گرفته و منشأ آن برگزاري مزايده‌ها از سوي مخابرات بوده است.

شایلی قرایی

متاسفانه این روزها وقتی به بازار فروش سیم‌کارت‌های رند سری بزنید، با قیمت‌های عجیب و غریب روبه‌رو خواهید شد که در بعضی موارد قیمت یکی از آنها، ارزشی برابر با دو واحد آپارتمان در تهران دارد. تغییر ارزش‌ها، تجمل‌گرایی و سرپوش‌گذاشتن بر عقده‌های روانی و شخصیتی از نظر روانشناسان و جامعه‌شناسان دلایل موجهی است تا برخی افراد در این شرایط نابه‌سامان اقتصادی به خرید سیم‌کارت‌های ۱۰۰ میلیونی روی بیاورند.
به گزارش کسب و کار نیوز، فتحی، یکی از فروشندگان انواع سیم‌کارت در خیابان جمهوری در این زمینه می‌گوید: برای تعیین عدد رند، فرمول‌های خاصی وجود دارد که رند بودن یا نبودن شماره را تعیین می‌کند. به گفته وی، شرط رند بودن یک شماره در عرف این است که شماره یا تکرار یک یا دو رقم باشد یا به صورت ۳ رقم یا ۲ رقم ۲ رقم خوانده شود. مانند (…)۲۰۲۰۲۰-۰۹۱۲؛ البته از نظر شرکت مخابرات در صورت تکرار چهار رقم آخر شماره تلفن‌همراه یا ۳ رقم اول آن، شماره جزو شماره‌های رند محسوب
می‌شود.
یک فروشنده دیگر می‌گوید: معمولا افرادی که برای خرید شماره‌های رند به ما مراجعه می‌کنند، جزو قشر مرفه جامعه هستند که از توانایی مالی بالایی برخوردارند. این افراد بسته به توانایی مالی حاضرند گاه تا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان هم برای یک شماره خاص بپردازند.
ابطحی، یکی از فعالان بازار خرید و فروش سیم‌کارت نیز می‌گوید: تا حدود ۱۰ سال پیش تنها داشتن یک خط معمولی موبایل با یک گوشی بزرگ و زشت می‌توانست برای بسیاری از مردم جذاب باشد، اما با افزایش عرضه سیم‌کارت به بازار و عمو‌می‌تر شدن استفاده از این کالا بین مردم، برخی از افرادی که مایلند در تمام زمینه‌ها خاص و برجسته باشند، به خرید شماره‌های خاص روی آوردند که این مساله به مرور باعث افزایش قیمت شماره‌های رند شده است. به صورتی که معامله سیم‌کارت‌های رند امروزه به صورت یک شغل پردرآمد درآمده است.
یکی از افرادی که برای فروش سیم‌کارت خود که شماره رندی هم دارد، به صفحه نیازمندی‌های مطبوعات آگهی داده است، می‌گوید: «این شماره اتفاقی به من رسیده است و من جزو افرادی بودم که برای دریافت سیم‌کارت مبلغ ۴۴۰ هزار تومان به شرکت مخابرات پرداختم و حدود یک سال در نوبت انتظار بودم.»
وی می‌افزاید: هنگامی که سیم‌کارت خود را دریافت کردم، فکر نمی‌کردم روزی برسد که با فروش یک سیم‌کارت ۴۴۰ هزار تومانی بتوانم یک آپارتمان نقلی و زیبا خریداری کنم، اما انگار بخت با من یار بوده است. به گفته وی، آخرین پیشنهادی که برای فروش سیم‌کارت‌ دریافت کرده، حدود ۸۵ میلیون تومان بوده است.

چرخه فاسد خرید و فروش سیم‌کارت‌های میلیونی
مجیدرضا محمدی، کارشناس فضای مجازی
وقتی شرایطی در جامعه و اقتصاد ایران به وجود آمده که ارزش‌ها تغییر کرده است، موج این تغییرات به قیمت سیم‌کارت‌ها نیز می‌رسد و هر شخصی که قادر باشد سیم‌کارت رند چند میلیونی و حتی میلیاردی داشته باشد، حتما شخصیت متفاوتی دارد. از این مسائل که بگذریم، واگذاری سیم‌کارت‌های رند با این قیمت‌ها با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز همخوانی ندارد. شاید این موضوع مطرح شود که موضوع سیم‌کارت‌های رند چه سنخیتی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد، اما باید اشاره شود در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته و شرایط اقتصادی خوبی در کشور نداریم این مدل کسب‌وکار توجیهی ندارد. عده‌ای از این بازار گل‌آلود ماهی می‌گیرند و با خرید سیم‌کارت‌ها آنها را در بازار سیاه با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند و اگرچه از سال ۹۳ به بعد مخابرات اعلام کرد که با برخورد با این بازارهای سیاه جلوی سودجویی‌ها را گرفته است، اما شاهد هستیم که دلالان و افراد سودجو همچنان با فعالیت در این بازار مبالغ گزافی را دریافت می‌کنند.
متاسفانه فعالیت دلالان در تمام بازارها و کسب‌وکارها افزایش یافته و اگر قرار بود فروشنده و مصرف‌کننده در بازار نقش داشته باشند امروز شرایط عوض می‌شد و دلالان در بازارها حرف اول را نمی‌زدند. شرایط اقتصادی موجب به وجود آمدن این مدل از کسب‌وکار شده است. امروزه در بازار سیم‌کارت نیز اعلام شده که ۳۰ درصد از خریداران سیم‌کارت‌ها دلالان سیم‌کارت هستند. در مواردی مشاهده شده که برخی فروشندگان این سیم‌کارت‌ها با عرضه قسطی این شماره‌های رند، مبالغی بسیار بیشتر از قیمت‌های میلیونی از خریدار دریافت می‌کنند و متاسفانه چرخه فاسدی در رابطه با خرید و فروش سیم‌کارت‌های رند به وجود آمده است.

کسب و کارهایی که هدف مشخصی ندارند
رسول پناهی، کارشناس بازار
اینکه خود شرکت مخابرات اقدام به برگزاری مزایده سیم‌کارت‌های میلیونی می‌کند بر این ماجرا دامن می‌زند و موجب شده است تا تب خرید و فروش این مدل سیم‌کارت‌ها در بازار بالا بگیرد. متاسفانه هدف مشخصی برای برگزاری این مدل کسب‌وکار تعیین نشده و معلوم نیست چرا مخابرات می‌خواهد از فروش این مدل سیم‌کارت‌ها با شماره‌های رند و قیمت‌های میلیونی و حتی میلیاردی درآمد کسب کند. در حال حاضر این مدل کسب‌وکار محل درآمدزایی برای دلالان شده و این افراد با خرید این سیم‌کارت‌ها در بازار سودجویی می‌کنند.
به عبارت بهتر، در حال حاضر داشتن سیم‌کارت رند به یک «پز اجتماعی» تبدیل شده و همین که خود مخابرات اقدام به برگزاری مزایده می‌کند، خود می‌تواند علتی برای افزایش تب گران‌تر شدن برخی سیم‌کارت‌ها باشد، چراکه مشتریان تصور می‌کنند واقعا کالای باارزشی را از دست داده‌اند، در حالی که واقعا اینگونه نیست و رند بودن یا نبودن یک سیم‌کارت نمی‌تواند روی کارایی آن تاثیر داشته باشد. واقعیت این است که سیم‌کارت در کشور ما حالتی لوکس و حتی سرمایه‌ای به خود گرفته که بازار بزرگی هم در کنار آن به وجود آمده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.