صفحه اصلی / اسلایدر / ارزان‌سازی هزینه کالاهای اساسی خانوارها
ارزان‌سازی هزینه کالاهای اساسی خانوارها

سوپرماركت‌هايي كه به برندهاي موفق فروشگاه‌هاي زنجیره‌اي تبديل شدند

ارزان‌سازی هزینه کالاهای اساسی خانوارها

فروشگاه‌هاي رفاه، شهروند، جانبو، اتكا، هايپر، افق كوروش و... نمــونه‌هايي از فــــروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هستند كه در ايران راه‌اندازي شده‌اند. موضوع فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و مساله توزيع چند سالي است كه در كشور مطرح شده است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز،  اگرچه ایجاد این فروشگاه‌ها پدیده جدیدی نیست و سابقه آن به سال ۱۳۲۸ و تاسیس تعاونی مصرف سپه برمی‌گردد، ولی در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوره سازندگی به دلیل وجود مشکلات فراوان در بخش توزیع کالاها که بیشتر متاثر از دو عامل وضعیت نابه‌سامان اقتصادی و ساختار نامناسب نظام توزیع سنتی است، دولت بر آن شد تا با تاسیس فروشگاه‌های نوین زنجیره‌ای، وضعیت توزیع را در کشور بهبود بخشد و از آشفتگی در بازار جلوگیری کند.
سعید شرکایی، دانش‌آموخته رشته اقتصاد با اشاره به سازنده بودن رشد و توسعه هرچه بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: یکی از محاسن ملموس چنین مراکزی به تخفیف‌هایی باز می‌گردد که در عرضه محصولات لحاظ می‌شود. وی افزود: بازخورد این تخفیف‌ها برای جامعه مصرف‌کننده تهیه و خرید اقلام مورد نیاز با حداقل سود دریافتی و حداقل نرخ تعیین‌شده است، به نحوی که قریب به ۱۰ تا ۲۰ درصد و در مواقعی ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف، مشمول این اقلام می‌شود.
شرکایی عنوان کرد: در چنین شرایطی، سرجمع هزینه‌های خانوار در طول ماه با کاهش محسوسی همراه شده و این موضوع برای خانوارهای ایرانی یک فرصت و مزیت ویژه محسوب می‌شود. این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر، با وجود چنین مراکز و فروشگاه‌هایی دیگر نیازی به راه‌اندازی فروشگاه‌های خاص در طول سال، تحت عنوان کنترل بازار، از تولید به مصرف و… نخواهیم داشت.
وی افزود: در واقع با فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دست دلالان و واسطه‌ها نیز کوتاه می‌شود و این توفیق به نفع جامعه مصرف‌کننده در کشور خواهد بود.

این مدل کسب‌وکار توانست در میام مردم بااهمیت باشد
احمد عظیمی، کارشناس بازار
با گذشت سال‌ها از فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور این مدل از کسب‌وکارها تبدیل به برندهایی شده‌اند که با ارائه تخفیف‌ها و جشنواره‌های گوناگون، مصرف‌کنندگان را ترغیب به استفاده از کالاهای ارائه‌شده در این فروشگاه‌ها می‌کنند.
این مدل از فروشگاه‌ها در کشور راه‌اندازی شدند تا با مدیریت هزینه‌های خانوارها شرایط را تا حدودی برای مردم آسان‌تر کنند. البته نمی‌توان بسیار روی این موضوع مانور داد، چراکه هزینه‌های امروزی خانوارها سر به فلک گذاشته و تا زمانی که اوضاع اقتصادی ما وابسته به ارز باشد، همین است. راهکاری که برای مدیریت این اوضاع به نظر می‌رسد، عرضه کالاهای داخلی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، چراکه هم به شعار در نظر گرفته‌شده جامه عمل پوشانده می‌شود و هم اینکه مردم به این فروشگاه‌ها اعتماد دارند و مشاهده می‌کنیم که خرید مردم از سوپرمارکت‌ها کمتر شده و به دلیل صرفه اقتصادی‌ای که فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند، مردم تمایل به خرید از آنها دارند.
بنابراین با توجه به اعتماد مردم به این مدل فروشگاه‌ها و ظرفیتی که آنها برای ارائه کالا دارند، ضرورت دارد کالاهای داخلی در آنها به فروش برسد. این فروشگاه‌ها می‌توانند ویترینی قابل اعتماد برای عرضه محصولات تولید داخل شوند و به چرخه اقتصادی کمک بسیاری کنند. ضروری است تولیدکنندگان داخلی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به اعتماد مردم با ارائه کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب، خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای مردم مقرون‌به‌صرفه‌تر کنند. خوشبختانه این مدل کسب‌وکار توانست در میان مردم بااهمیت باشد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حذف واسطه‌های موجود و در مذاکره با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای خرید انبوه کالا با مناسب‌ترین قیمت ممکن، محصولات را با ارزان‌ترین قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

اختلاف فاحش میان سهم فروشگاه‌های داخلی با خارجی‌ها در سهم خرده‌فروشی
امیرحسین فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای
خوشبختانه موضوع فروشگاه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور آنقدر بااهمیت و قابل توجه شده که امروز و در این شرایط تمایل به خرید از این فروشگاه‌ها رشد چشمگیری دارد. درصددیم با راه‌اندازی این فروشگاه‌ها در خارج از کشور راه‌های توسعه صادرات را به دیگر کشورها هموارتر کنیم. با تاسیس شعبات این برندها در خارج می‌توانیم با ارائه کالاهای ایرانی مردم جهان را بیشتر با محصولات ایرانی آشنا کنیم و ارزآوری را افزایش دهیم. در حال حاضر سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خارج از کشور ۷۰ تا ۸۰ درصد فروش کل بازار خرده‌فروشی را شامل می‌شود، در حالی که در ایران این سهم ۲۰ درصد است و باید برنامه‌ریزی‌هایی را نیز برای توسعه این فروشگاه‌ها در داخل از کشور داشته باشیم.
خوشبختانه چشم‌انداز فضای کسب‌وکار نسبت به گذشته مناسب‌تر شده و نگاه مردم به این مدل از فروشگاه‌های ارائه‌کننده کالا مثبت است. بنابراین می‌توان به توسعه بازار امیدوار بود. برندهایی در این رابطه شکل گرفته‌اند و در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند. جشنواره‌ها و تخفیف‌های مستمر برای رفاه حال مردم در نظر گرفته می‌شود که برای تولیدات داخلی باید این خدمات افزایش داشته باشد. با راه‌اندازی این فروشگاه‌ها تلاش شد تا واسطه‌ها حذف شوند و کالاها ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد. البته بهبود نظام توزیع نیازمند آن است که سامانه‌های مناسبی به این منظور تعریف و ساماندهی شود که ایجاد فروشگاه‌ها یکی از این گام‌هاست. هرچند مشکلاتی نیز برای جا افتادن این فروشگاه‌ها وجود داشته است و برخی از آنها نیز کماکان ادامه دارد، اما باید اشاره داشت که در تمام دنیا مدل‌های کسب‌وکار تغییر پیدا کرده‌اند و استقبال مصرف‌کنندگان گواه بر این موضوع است. بنابراین اینکه خرده‌فروشان این فروشگاه‌ها را مانعی برای کسب‌وکارشان می‌دانند، کاملا اشتباه است و باید این باور ایجاد شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانعی بر سر راه کسب‌وکارهای کوچک نیست، بلکه افراد با پیوستن به آنها می‌توانند از مزایای آن نیز بهره‌مند شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.