صفحه اصلی / استان ها / فارس / بهره‌برداری از معادن یک ضرورت برای توسعه کشور است
بهره‌برداری از معادن یک ضرورت برای توسعه کشور است

معاون سازمان‌ جنگل‌ها،‌ مراتع و آبخیزداری:

بهره‌برداری از معادن یک ضرورت برای توسعه کشور است

‌معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید براینکه بهره‌برداری از معادن برای توسعه‌ی کشور یک نیاز و ضرورت است، لزوم توجه به اصول فنی و مسائل زیست محیطی برای وارد شدن کمترین میزان تخریب به طبیعت را مورد تاکید قرار داد.

معدن

‌به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت، مسعود منصور در جلسه‌ی کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ۳ استان کشور در شیراز، گفت: برگزاری چنین جلسات وکارگروهایی در سایر استان‌ها تعامل با ارگان‌های ذیربط و تعادل در بهره برداری از معادن را بسترساز می‌شود و از تخریب بی رویه  منابع جنگلی جلوگیری می‌کند.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه تخریب در محدوده‌ی معادن اجتناب‌ناپذیر است، ضرورت دارد؛ پس از بهره‌برداری، بازسازی و  احیای محدوده‌ی معدنی به بهترین شکل ممکن انجام شود‌.

منصور گفت: حفاظت از منابع طبیعی اولویت دارد و در این حوزه باید هم ساختاری که متولی حفاظت است ازنظر تجهیزات و نیروی انسانی تقویت شود و هم خود مردم در امر حفاظت از منابع طبیعی، مشارکت فعال و همه جانبه داشته باشند‌.

او بیان کرد: برابر اصل ۴۵ قانون اساسی کشور، معادن، جنگل‌ها و مراتع جزو انفال به شمار می‌روند و به همین سبب باید در برداشت از آنها، حقوق نسل‌های آینده نیز موردنظر قرار گیرد‌.

منصور گفت: انتظار این است که فعالیت‌های معدنی با کمترین تخریب و آسیب به منابع طبیعی انجام شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست با هم‌افزایی، زمینه توسعه همه جانبه و پایدار کشور را فراهم کنند‌.

او با تاکید بر اینکه محیط‌زیست، منابع طبیعی و جنگل‌ها یک حوزه فرامرزی است و باید برای آن اهمیت ویژه قائل شویم، گفت: با در نظر گرفتن اهمیت توسعه پایدار در تمام حوزه‌ها، ضروری است بهره‌برداری از معادن به‌گونه‌ای باشد که با توجه به شرایط بحرانی و وخشکسالی‌ها  حداقل تخریب در حوزه آب و خاک ایجاد شود‌.

منصور گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مایل نیست مانعی بر سر راه فعالیت‌های معدنی ایجاد کند اما اینکه این نوع فعالیت‌ها از نظر شرایط منطقه‌ای باید توجیه و ارزش اقتصادی داشته باشند، با استفاده از روش‌های صحیح معدنکاری که کمترین تخریب را در پی دارد، انجام شوند و پیش‌بینی‌های لازم برای احیای مناطق آسیب‌دیده در نظر گرفته شوند، همواره موردنظر این سازمان است‌.

او اضافه کرد: اجرای شیوه‌نامه احیا و بازسازی معادن باید به گونه‌ای باشد که از نظر متخصصان و افکار عمومی جامعه، معادن به عنوان عامل تخریب جنگل و مراتع معرفی نشوند، بلکه اقدام‌های لازم برای بازسازی معادن و برگشت آنها به حالت تعادل گذشته انجام شود‌.

‌وی با اشاره به اینکه به طور کلی باید از صادرات مواد خام جلوگیری شود، اظهار کرد: باید بکوشیم هیچ محصولی را به شکل خام از کشور صادر نکنیم، حتی محصولاتی که صادراتش قانونی است، بهتر است ابتدا فرآوری و بعد صادر شود زیرا خام‌فروشی ضربه‌ای بر بنیان‌های اساسی کشور است‌.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس در این کارگروه گفت: بهره‌برداری از معادن  با ‌روش‌ها و متدهای جدید و بهرمندی از  فنآوری، تکنولوژی، دانش و علم روز دنیا  ضمن اینکه موجب حفظ محیط‌زیست می‌شود هم از تخریب ‌جلوگیری می‌کند و هم در صورت واگذاری برای انجام عملیات معدنی متناسب با آن احیا و بازسازی  معدن  نیز توسط معدنکار انجام می‌شود.

علی همتی افزود: اغلب فعالیت‌های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از طریق سامانه کاداستر و ثبت و صدور مجوزهای معدنی نیز اینترنتی انجام می‌شود‌.

براساس این گزارش، در این جلسه روسای منابع طبیعی و مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان‌های فارس، اصفهان و آذربایجان‌غربی حضور داشتند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.