صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / سفر به دوران نوسنگی با بازدید از موزه باستان شناسی
سفر به دوران نوسنگی با بازدید از موزه باستان شناسی

سفر به دوران نوسنگی با بازدید از موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی ارومیه با 50 سال قدمت و 28 هزار اثر باستانی قابل نمایش یکی از غنی ترین موزه های کشور به شمار می رود و بازدیدکنندگان را با سبک زندگی پیشینیان در آغاز دوره نوسنگی و نخستین سکونت بشر در خاورمیانه پیوند می دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز ،این موزه، آثار سنگی، سفالی و فلزی متنوعی از آغاز دوره نوسنگی تا پایان دوره قاجاریه را در خود جای داده و مجموعه ای از ابزارآلات سنگی متعلق به هزاره هفتم پیش از میلاد را که از تپه باستانی ‘ اهرنجان ‘ در سلماس و ‘ تپه جلبر' در نقده کشف شده را به نمایش عموم گذاشته است.
بخشی از سالن موزه به نمایش آثار دوره اسلامی از قرون اولیه اسلام تا دوره قاجار اختصاص یافته و انوع سفالینه های لعابدار و ظروف برنجی دوره سلجوقی، کاشی و سفالینه های زرین دوره ایلخانی، ظروف سفالین لعاب کاری شده قرن ۶ هجری قمری همراه با سکه های صدراسلام تا دوره قاجار در بخش های دیگر موزه به نمایش گذاشته شده است.
وجود آجرهای لعابدار سه هزار ساله و سکه های نقره و ظروف شیشه ای دوره ساسانی از دیگر ویژگی های منحصر بفرد موزه تاریخی ارومیه محسوب می شود.
وجود سه کتیبه سنگی بزرگ متعلق به دوره حکمرانی اورارتوها به نام ‌های ‘ استل ( کتیبه) سنگی کله شین'، ‘ کتیبه ماوانا' و ‘کتیبه محمودآباد ‘ جزو اشیا بی نظیر موزه بوده که به خط میخی اورارتوئی نگاشته شده است.
نسخ نفیس این موزه از دوران ایلخانی تا قاجار همراه با آثار خوشنویسان مشهور جهان اسلام مانند احمد نیریزی و نائینی بخش دیگری از اشیای این گنجینه غنی کشور را تشکیل می دهد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی معتقد است که با توجه به تعداد بالای اشیا تاریخی ،این مکان فرهنگی دومین موزه غنی کشور است.
حسن سپهرفر با بیان اینکه هر دوره از تاریخ اشیای منحصر به فرد خود را در این موزه دارد، گفت: ابزار آلات استخوانی و سنگی ،کاشی های لعاب دار و آجرهای تپه قلایچی نیز از دیگر اشیا منحصر بفرد دوره های صدر اسلام تا قاجار در این موزه محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه گردشگران از ساعت ۹ تا ۱۹ می توانند از این مجموعه تاریخی بازدید کنند، بیان کرد: کارشناس میراث فرهنگی که به این آثار آشنایی کامل دارد به عنوان راهنما در این مکان حضور می یابد تا اطلاعات لازم را در اختیار گردشگران قرار دهد.
به گفته وی ،موزه باستان شناسی ارومیه به ویژه در روزهای پایانی هفته و تعطیلات نوروزی و تابستانی پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و یکی از پربازدیدترین مراکز فرهنگی و گردشگری استان به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال جاری یکهزار و ۸۰۰ نفر از موزه باستان شناسی ارومیه بازدید کردند، ادامه داد: در سال گذشته نیز هشت هزار و ۲۰۰ نفر از این مکان فرهنگی بازدید کرده بودند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز گفت: با هدف معرفی بیش از پیش این گنجینه تاریخی در نوروز سال جاری روزانه بیش از ۳۰۰ نفر از طریق اتوبوس گردشگری به موزه ارومیه راهنمایی شدند و از آن بازدید کردند؛ در این ایام هتل های ارومیه نیز تورگردی های خود را به موزه ارومیه هدایت کردند.
حسین امامی افزود: استفاده از ظرفیت فضای مجازی یکی از مهمترین راهکارها برای جذب گردشگر به ویژه در ایام نوروز و تابستان است و باید از این فضا برای شناساندن هرچه بیشتر و بهتر جاذبه های گردشگری استان از جمله موزه ارومیه بهره برداری شود.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر اقدامات مناسبی در جهت افزایش مسافران ورودی به استان به ویژه در ایام نوروز و تابستان انجام شده که نتیجه آن رشد بازدیدکنندگان از اماکن گردشگری آذربایجان غربی بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اهمیت بازدید از موزه ها و به ویژه موزه باستان شناسی ارومیه، گفت: موزه باستان شناسی ارومیه نسل گذشته را به نسل حاضر پیوند می دهد و بازدید کنندگان را با سبک زندگی پیشینیان در دوره نوسنگی آشنا می کند.
جلیل جباری ادامه داد: این موزه باستان شناسی محلی برای پژوهش و آموزش دانشجویان و پژوهشگران حوزه تاریخ، ادب و فرهنگ است و این اداره کل تاکید دارد که کلاس های درس تاریخ مدارس در این محل برگزار شود.
وی افزود: آذربایجان غربی در دوره های مختلف تاریخی محل سکونت بشر بوده است و این ظرفیت را دارد تا موزه های مختلف و تخصصی در نقاط مختلف استان راه اندازی شود.
جباری بیان کرد: با توجه با این مسئله بحث ایجاد تنوع در موزه های استان در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته و بر همین اساس موزه نسخ خطی و موزه آموزشی (جهت نشان دادن سیر تحول آموزش و پرورش) راه اندازی شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، طی دوران نوسنگی در برخی نواحی جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) انسان از مرحلهٔ جمع ‌آوری و شکار به مرحله کشت و اهلی کردن برخی حیوانات مثل بز و گوسفند گذر کرد؛ باستان ‌شناسان آغاز این دوره را در حدود ۱۰ هزار سال پیش دانسته ‌اند.
۳۰۷۲/۸۱۳۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.