صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نجیب رزاق برای دومین بار در آژانس مقابله با اختلاس حاضر شد
نجیب رزاق برای دومین بار در آژانس مقابله با اختلاس حاضر شد

نجیب رزاق برای دومین بار در آژانس مقابله با اختلاس حاضر شد

نخست وزیر سابق مالزی امروز (پنج‌شنبه) به دنبال شکست غیرمنتظره‌اش در انتخابات اخیر برای دومین بار در هفته گذشته به منظور ارائه پاره‌ای از توضیحات در خصوص یک رسوایی فساد چند میلیارد دلاری در آژانس مبارزه با اختلاس حاضر شد.

نجیب رزاق

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلاف نجیب رزاق نخست وزیر سابق مالزی در انتخابات ۹ مه شکست خورد و این امر به شش دهه حکومت‌شان در مالزی پایان داد و ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی زمام امور را به دست گرفت.

ماهاتیر محمد ۹۲ ساله در کمپین‌های انتخاباتی خود تاکید داشت: نجیب رزاق و اطرافیانش بودجه‌های دولتی را از صندوق سرمایه‌گذاری دولت مالزی موسوم به ۱MDB غارت کردند.

براساس گزارش‌ها، میلیاردها دلار از این صندوق به سرقت رفته و برای خرید مسائل مختلف از آثار هنری گرفته تا املاک لوکس استفاده شده است.

نجیب رزاق امروز از بین سیل رسانه‌ها در مقابل مقر کمیسیون مقابله با فساد مالزی عبور کرد و برای ارائه پاره‌ای از توضیحات درباره پولی که از این صندوق سرمایه‌گذاری دولتی مالزی وارد حساب بانکی شخصی‌اش شده، وارد این آژانس شد.

وی در حالی که وارد این ساختمان می‌شد لبخند به صورت داشت و برای خبرنگاران دست تکان می‌داد. وی روز سه‌شنبه نیز به مدت چهار ساعت برای ارائه گزارش و توضیحات در این آژانس حضور داشت.

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط روزنامه وال استریت ژورنال، ۱۰.۶ میلیون دلار از این صندوق سرمایه‌گذاری به سرقت رفته و وارد حساب بانکی شخصی نجیب رزاق شده که این تنها بخش کوچکی از این رسوایی محسوب می‌شود. گفته می‌شود ۷۰۰ میلیون دلار از این صندوق به حساب شخی وی واریز شده است.

این در حالی است که نجیب رزاق و بخش سرمایه‌گذاری دولتش انجام هرگونه کار اشتباهی را رد کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که دست کم ۴.۵ میلیارد دلار از این صندوق سرقت شده و در تلاش است تا اموال و دارایی‌ها به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار در آمریکا را که گفته می‌شود از این بودجه سرقت شده خریداری شده است، مصادره کند.

ماهاتیر محمد نیز متعهد به انجام تحقیقات کامل در خصوص این رسوایی فساد شده است.

وزیر دارایی مالزی پس از نشست‌های مختلف با مقامات ارشد این صندوق دولتی گفت: این صندوق ورشکسته شده و رئیس آن کاملا غیرقابل اعتماد است.

نجیب رزاق اوایل روز چهارشنبه در پستی در فیسبوک نخست وزیر جدید مالزی و نخست وزیر دارایی‌اش را متهم کرد که با گفتن اینکه بدهی ملی مالزی بسیار زیاد است باعث سقوط بازار بورس می‌شوند.

وی نوشت: در حالی که شما قصد دارید تهمت بزنید و تمامی تقصیرها در رابطه با وضعیت اقتصادی وخیم کشور را به گردن من بیندازید باید به خاطر داشته باشید که مهم‌تر از هر چیزی مردم و این کشور هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.