صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / امکانات تست آلایندگی خودروهای دیزلی را نداریم/ احتمال بازبینی فرآیند تست خودروها

امکانات تست آلایندگی خودروهای دیزلی را نداریم/ احتمال بازبینی فرآیند تست خودروها

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با تاکید بر این‌که در حال حاضر برای تست آلایندگی خودرو و موتورسیکلت‌ها محدودیتی نداریم، اظهار کرد: کلیه خودروهای بنزینی تولیدی و وارداتی کشور در داخل تست آلایندگی می‌شوند، اما برای خودروهای دیزلی هنوز امکانات تست آلایندگی نداریم.

خودروهای دیزلی

به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود زندی در بیست و هشتمین جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا در مورد تجهیزات سازمان محیط زیست برای تست و پایش تولیدات خودرویی، اظهار کرد: یک مرکز تست آلایندگی در محور قزوین داریم که یکی از بهترین مراکز تست آلایندگی است که تا سطح استاندارد یورو ۵ تست‌های مربوط به آلایندگی را انجام دهد، البته این مرکز امکان تست موتورسیکلت‌ها را دارد.

وی با اشاره به این‌که قرار است امسال با مرکز تحقیقات سایپا هم همکاری داشته باشیم، بیان کرد: در این مرکز امکانات تست آلایندگی وجود دارد و قصد داریم از این مرکز هم برای تست‌های مربوط به خودرو استفاده کنیم. افزون بر اینها یک مرکز تست آلایندگی برای موتورسیکلت‌ها در تهران داریم، بنابراین در حوزه تجهیزات برای تست آلایندگی مشکل چندانی در سازمان مدیریت وجود ندارد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید کرد: تنها برای تست موتورسیکلت‌های یورو ۴ محدودیت داریم که قرار شده با زمان‌بندی مشخص تست این دستگاه‌ها انجام شود. در حال حاضر تست‌های آلایندگی از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود. لازم به ذکر است تست مربوط به استاندارد یورو ۵ را نداشتیم که امسال راه‌اندازی شده است.

زندی اظهار کرد: برای خودروهای بنزینی تولیدی و وارداتی کشور هیچ مشکلی در حوزه تست آلایندگی نداریم، اما برای خودروهای دیزلی هنوز امکانات تست آلایندگی در کشور وجود ندارد، بنابراین شماره گذاری و استعلام‌های مربوط به خودروهای دیزلی براساس مستنداتی است که از کشور سازنده ارسال می‌شود. همچنین یک شرکت معتبر اروپایی این مستندات را تایید می‌کند و بعد مجوز شماره‌گذاری صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این ابهام که در همه جای دنیا تست‌های مربوط به آلایندگی تولیدات خودرویی توسط دولت انجام می‌شود، گفت: نمایندگان ثابت سازمان محیط زیست در مراکز تست آلایندگی مستقر هستند. امسال هم قرار شده از شرکت‌های بازرسی و دانشگاه‌ها هم کمک بگیریم که بخش نظارت جامع‌تر باشد. به طور کلی بحث نظارت ثالث هم در میان است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در ادامه درباره تست  آلایندگی خودروها پس از ورود به چرخه مصرف تصریح کرد: وقتی دستگاه‌ها وارد چرخه مصرف می‌شوند دیگر بحث استاندارد آلایندگی مطرح نیست بلکه موضوع معاینه فنی پیش کشیده می‌شود و مشکلات فنی خودروها باید در معاینه فنی بررسی و جلوی آن گرفته شود.

زندی ادامه داد: البته در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده معافیت خودروهای نو از پنج سال به دو سال تبدیل شود، اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی چهار سال را تصویب کرد. به عبارت ساده‌تر خودروهای نو تا چهار سال پس از ورود به چرخه مصرف از معاینه فنی معاف هستند.

وی در پایان اظهار کرد: احتمال دارد در آینده کلیه فرآیند تست آلایندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها بازبینی شود، همچنین مکانیزه شدن این فرآیند مدنظر سازمان محیط زیست است.

انتهای پیام  

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.