چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز دوم خرداد ماه
خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز دوم خرداد ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز دوم خرداد ماه

عقب‌ماندن کلیه شاخص‌های اقتصادی برنامه ششم به جز واردات کالا طبق پیش‌بینی‌ها، تصویب کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، سوال از وزیر آموزش و پرورش، حضور سرلشکر باقری در صحن علنی مجلس به مناسبت سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) دوم خرداد ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صحن مجلس

به گزارش کسب و کار نیوز، دستور کارهای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی شامل سخنرانی سردار سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، سوال روح‌الله بابایی نماینده مردم بویین‌زهرا از وزیر آموزش و پرورش و … بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز که به مناسبت سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود با بیان اینکه نیروهای مسلح در توسعه قدرت دفاعی منتظر لبخند و مجوز هیچ کشوری نمی‌مانند، گفت: نیروهای مسلح امروز از هر زمان دیگری از جهت قدرت دفاعی و آمادگی‌های رزمی و نظامی در اوج به سر می‌برند.

همچنین علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی گفت: با رشادت‌های نیروهای مسلح و حمایت ملت ایران افتخار فتح خرمشهر نصیب ملت ایران شد، فتح خرمشهر فتح الفتوحی در دفاع مقدس ایران بود.

نماینده مردم بوئین‌زهرا خطاب به وزیر آموزش و پرورش پرسید: چرا نظام رتبه‌بندی در وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود؟ چرا اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش کند است؟ چرا مطالبات فرهنگیان و بخش اداری آموزش و پرورش پرداخت نمی‌شود؟ روح‌الله بابایی از وزیر آموزش و پرورش خواست که اعلام کند طبق کدام زمان‌بندی چه اقداماتی انجام خواهد داد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات بابایی با بیان این که وضعیت پرداخت معلمان حق‌التدریسی بهبود پیدا کرده است، گفت: امیدواریم که تا قبل از مهر ماه نظام رتبه بندی معلمان را در دولت تصویب کنیم. بطحایی  در مورد پرداخت مطالبات معلمان حق‌التدریسی غیر شاغل و آزاد گفت: این معلمان تنها ممر درآمدشان از محل حق‌التدریس است. پرداخت مطالبات آنها تا سال ۹۵ با تاخیر ۳ تا ۶  ماهه بود به طوری که مطالبات سه ماهه دوم سال ۹۵ را در اسفند همان سال تصویب کردیم. اما از سال ۹۶ با تاکید نمایندگان در بودجه مطالبات این دسته از معلمان حق‌التدریس ماهانه همچون معلمان رسمی پرداخت می‌شود. بنابراین وضعیت در پرداخت حق‌التدریسی‌ها اعم از شاغل و آزاد اندکی بهبود پیداکرده به ویژه معلمان حق‌التدریس آزاد که ماهیانه پرداخت می‌شود.

در ادامه نمایدگان مجلس شورای اسلامی با ۹۳ رای موافق، ۳۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش به سوالی درباره عدم توجه به مطالبات معلمان و سند تحول بنیادین قانع شدند.

ناطقین امروز مجلس

نماینده مردم خرمشهر: در کدامین سوم خرداد مشکلات خرمشهر حل خواهد شد؟

آقاپور: زنان ایرانی باید در سطوح مدیریتی دیده شوند

نماینده فومن:دولت الکترونیک برای انجام فعالیت‌های مردم با کمترین هزینه و زمان استقرار یابد

***

بر اساس گزارش رییس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور در خصوص ارزیابی‌ها از عملکرد برنامه ششم توسعه دولت، شاخص‌های کلان اقتصادی شامل رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد صادرات غیرنفتی، نرخ تورم و نرخ بیکاری از پیش‌بینی برنامه ششم توسعه در سال اول اجرای این قانون عقب ماندند و فقط شاخص واردات کالا ۲٫۱ درصد پیش‌بینی‌ها جلو افتاده است.

همچنین سید حسین نقوی حسینی از برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی لایحه مقابله با تروریسم خبر داد و گفت: این جلسه ساعت ۹ صبح شنبه (۵ خرداد) با حضور همه دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارتخانه‌های خارجه و اطلاعات، اقتصاد و اطلاعات سپاه برگزار می‌شود.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

تذکر کواکبیان درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم

نماینده اهر و هریس: دولت نسبت به جبران خسارات ناشی از سیل اقدام کند

تذکر نماینده همدان نسبت به باز شدن بیش از حد «ال سی»ها

اسماعیلی: بزرگ‌بودن دولت ۸۵ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده است

***

کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ۱۷۴ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد. در این طرح دستگاه‌ها مکلف شدند که بازنشستگان دارای شرایط را از خدمت منتزع کرده و با آنان تسویه حساب کنند.

مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس در پایان جلسه علنی ضمن تبریک روز مقاومت دزفول، گفت: دشمن در هشت سال دفاع مقدس بیشترین حملات را به دزفول داشت و این شهر را بمباران کرد اما مردم قهرمان دزفول این شهر را ترک نکردند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.