یک استاد فعال در حوزه دریا در گفتوگو با ایسنا، گفت: خلیجفارس در زمره یکی از باارزشترین زیستبومهای آبی جهان محسوب میگردد که با وجود متنوعترین رویشهای گرمسیری، گونههای مختلف جانداران آبزی و …. دارای شرایط بسیار ویژهای است که محیط زیست آن را تبدیل به محیطی بسیار حساس و شکننده کرده است.
مرتضی یوسف زادی با اشاره به مزیتها و فرصتهای کشور در حوزه دریا اظهار کرد: تنوع زیستی در حوزههای گیاهی و جانوری ناشی از تنوع اکوسیستمهای آبی، برخورداری از اکوسیستمهای حساس ساحلی، برخورداری از منابع عظیم انرژی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر، وجود مهمترین آبراه انرژی جهان در خلیجفارس و موقعیت جغرافیایی استراتژیک از جمله مهمترین نقاط قوت و فرصتهای کشور در حوزه دریا است.
در کشور ما مناطق دریایی ما جزو مناطق کمتر توسعهیافته است
وی ادامه داد: علیرغم اینکه بسیاری از کشورهای توسعهیافته اساس توسعه آنها دریا محور بوده و حتی اگر پایتخت سیاسی در مرکز کشور باشد، بزرگترین و توسعهیافتهترین شهرهایشان شهرهای بندری است، ولی در کشور ما مناطق دریایی ما جزو مناطق کمتر توسعهیافته است و این همان عقبگرد و عقبنشینی تاریخی است. لذا حوزه کسبوکار و توسعه در دریا برای کشور بکر و جوان هست و این خود زمینه گستردهای برای کار و تولید فناوری و نهایت تولید ثروت است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: از سویی با توجه به تغییرات اقلیمی گستردهای که در سطح جهانی در حال وقوع است و برآیند کلی آن برای فلات مرکزی ایران خشکسالی پیشبینیشده و این عامل به همراه اشتباهات استراتژیک در مصرف آبهای زیرزمینی، دیگر برای ما یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است که برای تأمین آب موردنیاز علاوه بر انتقال جمعیت به نوار ساحلی و توسعه دریا پایه از دریا برای تأمین نیازهای استانهای مرکزی کشور نیز بهرهبرداری صورت گیرد.
یوسف زادی با تأکید بر نقش شرکتهای دانشبنیان دریایی جهت کمک به توسعه اقتصادی کشور گفت: امروزه نقش کسبوکارهای کوچک و متوسط در پیشرفت و توسعه کشورها نقشی حیاتی و غیرقابلانکار است. سرمایهگذاری روی این نوع کسبوکارها به اقتصاد دانشمحور منجر میشود.
شرکتهای دانشبنیان بهعنوان منابع مهم درآمد و اشتغال در توسعه اقتصادی شناخته میشوند
وی اضافه کرد: از دیدگاه دولتها، شرکتهای دانشبنیان بهعنوان منابع مهم درآمد و اشتغال و نهایتاً نیروی مهم تأثیرگذار در توسعه اقتصادی شناخته میشوند. با پذیرش اهمیت روزافزون علم و تکنولوژی در توسعه اقتصادی، پی آمد منطقی آن یعنی اهمیت فوقالعاده ایجاد ظرفیت تولید نوآوری مبتنی بر علم در جامعه نیز خود را نمایان میسازد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: این نتیجهگیری خصوصاً در کشورهای درحالتوسعه الزامات مهمی را به لحاظ سیاستگذاری، برنامههای اجرایی و نهادسازی ایجاد میکند. اسناد بالادستی کشور از جمله سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین سند چشمانداز بیستساله کشور، همگی حوزه اقتصاد دانشبنیان را جزء حوزههای مهم و تأثیرگذار در کشور دانسته و توسعه این بخش را در اولویت برنامههای توسعهای کشور قرار دادهاند.
اهمیت تدوین نقشه راه فناوریهای دریایی کشور
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان با اشاره به تدوین نقشه راه فناوریهای دریایی کشور و تأثیر این سند بر توسعه صنعت دریایی کشور عنوان کرد: از جمله کارهای مهم و اثرگذار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با کمک اساتید و متخصصین دانشگاهها صورت گرفته و دانشگاه هرمزگان نیز در چند محور مسئولیت تدوین را بر عهده داشته است همین نقشه راه فناوری دریا است.
وی خاطرنشان کرد: در این نقشه راهها ضمن بررسی پتانسیلها و مزیتهای حوزههای مختلف هر محور به تعیین اولویتها نیز پرداختهشده است. با این رویکرد که منابع ملی و لجستیکی در کشور محدود و این منابع به سمت محورهایی در هر حوزه برود که ضرورت بیشتر و درعینحال ارزشافزوده بیشتری ایجاد مینماید.
یوسف زادی با اشاره به نقش دانشگاهها در توسعه علوم و فناوریهای مرتبط با دریا اظهار کرد: توسعه علوم و فناوریهای مرتبط بر دریا بر عهده دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور بهخصوص دانشگاهها و مراکز پژوهشی استانهای ساحلی است. این مراکز دارای بزرگترین سرمایه لازم برای توسعه علوم و فناوری هستند که همان اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به تحقیقات کاربردی و اقدامات دانشگاه هرمزگان در این خصوص تصریح کرد: جدا از نیاز کشور برای هدفمند و کاربردی نمودن تحقیقات، معاونت محترم پژوهشی دانشگاه هرمزگان نیز بهعنوان یک تکلیف برای پایاننامهها و طرحهای پژوهشی کاربردی بودن و یا نگاه کاربردی را تعیین کردهاند، لذا بسیاری از پژوهشها و پایاننامهها دانشکده علوم و فنون دریایی دارای این رویکرد است.
ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت به محصول نرسیدن تحقیقات داخلی میانجامد
وی خاطرنشان کرد: البته باید در نظر داشت که با یک تحقیق و پایاننامه محصول یا فناوری شاید الزاماً تولید نشود ولی این نگاه باعث میشود اساتید و دانشجویان سنگ بنای چنین نتیجهای را برای سالهای آینده فراهم کنند.
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان با بیان اینکه یکی از مهمترین بحثهای حوزهی دانشگاه، ارتباط این نهاد با صنعت است اظهار کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از مهمترین راههای کاربردی کردن ایدهها و پژوهشها است ولی ارتباط ضعیف این دو بخش در کشور یکی از دلایل اصلی عدم کاربردی شدن و به محصول نرسیدن تحقیقات داخلی است.
یوسف زادی ادامه داد: دانشگاهها و مراکز پژوهشی خودشان طرح مسئله میکنند و برای آن راهحل پیدا میکنند که الزاماً صنعت به آن نیاز ندارد و یا اولویت صنعت فعلاً آن نیست از سویی صنعت هم به دلایل مختلف بهجای کمک به دانشگاهها و تأسیس واحدهای تحقیق و توسعه بیشتر ترجیح میدهد نیازهای فناوری خود را وارد نمایند، لذا تاکنون ارتباط منسجم و پیوستهای بین این دو بخش صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: چند سالی است که حرکت جدی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واحدهای ارتباط با صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته که این دو بخش را به هم مرتبط سازند.
به دنبال ترویج فرهنگ دریایی و توسعه فناوریها و صنعت دریایی کشور هستیم
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان در خصوص اقدامات این دانشکده جهت ترویج فرهنگ دریایی و توسعه فناوریها و صنعت دریایی کشور عنوان کرد: دانشکدهها دارای دو رسالت اصلی یکی در حوزه آموزش و دیگری در حوزه پژوهش هستند. با تربیت دانشجویان دریایی در مقطع کارشناسی، نیازهای سازمانها و صنایع دریایی را تأمین میکنند و با تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، محققین و پژوهشگران آینده کشور را در این حوزه تأمین آموزش میدهند.
وی ادامه داد: در کنار این دو رسالت اصلی، دانشکده علوم و فنون دریایی بهمنظور ترویج فرهنگ دریایی دو سالی است که جشنواره ملی فیلم و عکس دانشجویی دریا را در ذیل جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت برگزار میکند.
یوسف زادی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در مسابقات ایده بازار دریایی که در سطح استانی توسط مرکز رشد دانشگاه هرمزگان برگزار میگردد، همچنین مسابقات این چنینی در سطح ملی، دانشجویان این دانشکده حضور فعالی دارند که در چند سال اخیر اکثر سه ایدههای برتر انتخابی از دانشجویان این دانشکده است.
انتهای پیام