صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / سی‌ان‌ان: استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران خیال پردازانه است
سی‌ان‌ان: استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران خیال پردازانه است

سی‌ان‌ان: استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران خیال پردازانه است

سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی با انتقاد شدید از استراتژی جدید واشنگتن در برابر ایران تاکید کرد که این استراتژی بر پایه واقعیت بنا نشده است و سیاست خارجی نباید خیال پردازانه باشد.

مایک پومپئو

به گزارش کسب و کار نیوز، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی  با انتقاد از استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران که روز دوشنبه از سوی مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا عنوان شد، نوشت: روز دوشنبه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با حضور در بنیاد هریتیج در واشنگتن برای نخستین بار پس از خروج ترامپ از برجام استراتژی جدیدی را تحت عنوان «استراتژی جدید ایران: پس از برجام» اعلام کرد.

سی‌ان‌ان افزود: استراتژی‌ که مایک پومپئو طی ۲۶ دقیقه به آن پرداخت را می توان این طور خلاصه کرد: «یا شما (ایران) به خواسته‌ها ما تن می‌دهید یا شما را له می کنیم». اکنون دونالد ترامپ که خود را بهترین مذاکره کننده در جهان می داند، به دنبال توافقی است که ایران باید برای آن ماهیت حکومت خود را تغییر دهد و اصول سیاست خارجی خود (مقابله با آمریکا و حمایت از شیعه‌ها در منطقه) را نیز دچار دگرگونی کند.

در ادامه این گزارش آمده است، توافق جدیدی که دونالد ترامپ در دست دارد، در واقع آرزوی افرادی همچون محمدبن سلمان ولیعهد عربستان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و گروهک تروریستی منافقین است. بنابر استراتژی که پومپئو اعلام کرد آمریکا به دنبال اعمال دور جدیدی از تحریم‌های فلج کننده علیه ایران خواهد بود که تاکنون تاریخ مشابه آن را به خود ندیده است و ایران ناچار خواهد بود تا برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود دست به هر کاری بزند.

سی‌ان‌ان می‌افزاید، از دید مقامات دولت ترامپ بعد از آن ایران به راحتی خواسته‌های آمریکا را قبول می کند و ماهیت حکومت خود را تغییر خواهد داد. اما باید پرسید اگر موضوع به این سادگی است چرا روسای جمهوری پیشین آمریکا به فکر اجرای آن نیفتادند؟ در این استراتژی آمده است که ایران باید همه زندانیان آمریکایی را آزاد کند، برنامه موشکی خود را متوقف سازد، از سوریه خارج شود، حمایت خود از حوثی‌ها در یمن و حزب الله را بردارد. البته که اینها اهداف بسیار مهمی برای آمریکا هستند اما سیاست خارجی باید بر مبنای واقعیت باشد نه توهم. اگر آمریکا در برجام مانده بود و در طول زمان می توانست در راستای اعتمادسازی با ایران گام بردارد، شاید ما می توانستیم در زمینه‌های دیگر نیز به توافق دست یابیم اما خروج از برجام همه شانس‌ها را برای توافق با ایران از بین برد.

این گزارش در ادامه آورده است: به نظر می‌رسد که دولت آمریکا برجام را کاملا فراموش نکرده است. در استراتژی جدید از ایران خواسته شده است تا با توافق هسته‌ای جدیدی موافقت کند که در واقع بسیار شبیه به همان برجام است. در عوض نیز آمریکا تحریم‌ها را لغو می‌کند و روابط دیپلماتیک خود با ایران را باز می گرداند. بله؛ این استراتژی برای محمد قذافی نیز بسیار کارآمد بود اگر باور ندارید از خودش بپرسید.  پومپئو همچنین در عجیب‌ترین بخش از سخنرانی خود با مردم ایران که تحت فشار اقتصادی هستند، ابراز همدردی کرد. همان مردمی که ترامپ آنها را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است.

این گزارش می‌افزاید، واقعیت از آنچه که پومپئو مدعی است پیچیده‌تر است. درست است که اعتراضاتی در مورد شرایط اقتصادی در ایران انجام شده است؛ با این حال خود آمریکا یک سابقه طولانی در تضعیف این اعتراضات در داخل ایران دارد. مشخص نیست که پومپئو چگونه انتظار دارد که این استراتژی به نتیجه موفقیت آمیزی ختم شود. تحریم‌های آمریکا تنها در صورتی فلج کننده خواهند بود که جامعه بین‌المللی نیز با آنها همراه باشد. در حالی که آمریکا حتی حاضر است تا برای اجرایی شدن تحریم‌های ضد ایرانی روابط فرا آتلانتیکی خود را برای اجبار اروپایی‌ها و تحریم‌های آمریکا به خطر بیندازد و این رویکرد در قبال روسیه و چین کارآمد نخواهد بود. پمپئو در واقع با طرح این استراتژی از خواسته دولت ترامپ برای تغییر حکومت ایران خبر داده است. این اتفاق نمی افتد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.