صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / اعتراض به افزایش هزینه‌ها و نرخ پایین حمل و نقل
اعتراض به افزایش هزینه‌ها و نرخ پایین حمل و نقل

رانندگان حمل‌ونقل جاده‌اي در شهرستان مباركه تحصن كردند

اعتراض به افزایش هزینه‌ها و نرخ پایین حمل و نقل

جمعي از رانندگان شهرستان مباركه اصفهان روز گذشته و در اعتراض به افزايش هزينه‌ها و ساير مشكلات در «پايانه حمل‌ونقل شهرستان مباركه» اعتصاب كردند.

این رانندگان به گفته خودشان «نسبت به بارهای انباری و نصب سپهتن و اضافه شدن حق بیمه تامین اجتماعی و حقوق ازدست‌رفته خود معترض هستند.»
به گزارش کسب و کار نیوز،نرخ پایین حمل‌ونقل، گرانی قطعات کامیون و وابستگی آن به قیمت دلار، وضعیت نامناسب جاده‌ها، نبود استراحتگاه، دلال‌بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی ازسوی بعضی از پایانه‌ها، نداشتن جایگاه و منزلت مناسب شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا با سختی کار و مدرن نبودن سیستم حمل‌ونقل از جمله مشکلات مورد اعتراض رانندگان است که سختی‌های این شغل را برای این قشر که باید بیشتر عمر خود را در سرما و گرما در جاده‌های ناامن، دور از خانواده برای کرایه‌های ناچیز بگذارند، سخت‌تر کرده است. لازم به توضیح است حمل‌ونقل بار به دلیل تمرکز صنایع بزرگ از جمله فولاد در شهرستان مبارکه از اهمیت بالایی برخوردار است و شغل بخش زیادی از مردم این شهرستان به حوزه حمل‌ونقل بر می‌گردد و طی سال‌های اخیر و در شرایطی که کشاورزی در این شهرستان به دلیل کمبود آب مشکلات فراوانی دارد و در وضعیتی که استخدام‌های دولتی و اشتغال در کارخانه‌هایی همچون فولاد و سایر ارگان‌ها برای جوانان این منطقه تقریبا غیرممکن و بسیار انگشت‌شمار است، رانندگی و حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از معدود زمینه‌های اشتغال در این منطقه است. این رانندگان معتقدند آنها تاوان این کم‌کاری‌های سازمان حمل‌ونقل را می‌دهند و سازمان‌های دیگر از جمله تامین اجتماعی و پلیس راهنمایی و رانندگی در انجام وظایف خود نسبت به این قشر کم‌کاری کرده‌اند. این رانندگان اعتراض دارند که چرا آنها تحت قوانین کامل دولت کار می‌کنند، اما مشمول قانون کار نیستند و چرا در زمان بیماری حق بیمه پرداخت می‌کنند، اما مشمول طرح مرخصی استعلاجی نیستند.
یکی از رانندگان در این زمینه می‌گوید: «اعتراض ما نسبت به کم بودن کرایه‌هاست، چراکه افزایش میانگین ۱۸ درصدی کرایه‌ها در مقایسه با افزایش قیمت لوازم یدکی، سوخت، لاستیک و سایر هزینه‌ها جوابگو نیست.»راننده دیگری با نگرانی نسبت به آینده شغلی خود و مخارج بالای زندگی می‌گوید: «چند سال است هیچ افزایش قیمتی در کرایه‌ها صورت نگرفته است. طی روزهای گذشته تعرفه جدید را با افزایش ۱۸ درصدی اعلام کردند، اما حتی این افزایش ناچیز هم برای همه مسیرها نیست. به عنوان نمونه کرایه حمل‌ونقل بار تا مشهد که قبلا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده، تنها ۵ درصد افزایش داشته است؛ یعنی مسیرهای طولانی افزایش کرایه کمتری داشته که این با توجه به سختی کار و افزایش هزینه‌ها به ویژه در یکی دو ماه اخیر منصفانه نیست.»اما نوسانات و افزایش نرخ دلار طی ماه‌های اخیر منجر به افزایش هزینه های رانندگان از جمله هزینه لاستیک، لوازم یدکی و سایر هزینه ها شده است که هیچ تناسبی با کرایه‌های ناچیز بار ندارد. یکی از رانندگان در این زمینه می‌گوید: در شرایطی کرایه‌ بار را بعد از مدت‌ها افزایش جزئی داده‌اند که قیمت لوازم یدکی خودرو طی یکی دو ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان نمونه قیمت یک جفت لاستیک که قبلا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده، به ۴ میلیون تومان و بیشتر رسیده است.

اعتراض به سپهتن
یکی دیگر از دلایل اعتراض رانندگان شهرستان مبارکه مربوط به اجبار در نصب سامانه سپهتن است. نصب این سامانه تاکنون بنا به دلایل مختلف از جمله هزینه بالا و نقض حریم خصوصی با مخالفت رانندگان در شهرهای مختلف روبه‌رو شده است. از جمله دلایل مخالفت رانندگان با نصب این سامانه علاوه بر هزینه بالا، نصب دوربین نظارتی درون کابین و عکسبرداری از راننده است. این عمل به این جهت انجام می‌شود تا قانون‌گذار اطمینان حاصل کند شخص دارای گواهینامه و کارت هوشمند پشت فرمان کامیون در حال رانندگی است. هرچند عکسبرداری می‌تواند شامل موارد دیگری همچون ثبت حرکات راننده نیز بشود. این حرکات می‌تواند موارد مشمول تخلفات رانندگی همچون آشامیدن نیز باشد.
لازم به توضیح است سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است؛ دستگاهی که درون خودرو نصب می‌شود و از طریق سیم‌کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف‌شده داخل ماشین را به مراکز پلیس راهور ارسال می‌کند؛ اطلاعاتی نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه راننده، ساعت کارکرد و غیره. رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی مجهز به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان، هنگام رانندگی باید از خوردن، آشامیدن، صحبت با تلفن همراه و تعویض جا با راننده دیگر خودداری و نباید بیش از ۹ ساعت مداوم رانندگی کنند. هرچند این سامانه در صورت استفاده درست و احترام به رانندگان و تبدیل نشدن به ابزاری برای افزایش هزینه‌های این قشر، می‌تواند کارکرد مثبتی در زمینه افزایش ایمنی، کنترل سرعت، جلوگیری از تخلفات و افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل جاده‌ای داشته باشد، اما نگرانی‌هایی در زمینه نقض حریم خصوصی، جریمه و افزایش هزینه رانندگان در کنار هزینه بالای نصب که به گفته رانندگان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و… و با وجود سایر مشکلاتی که رانندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آنها را نسبت به این سامانه بدبین و بی‌انگیزه
کرده است.
لازم به توضیح است شهرستان مبارکه در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. در این شهرستان بالغ بر ۴۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان مجتمع فولاد مبارکه، شرکت سیمان سپاهان دیزیچه، شرکت پلی‌اکریل اصفهان، شرکت قند نقش جهان، شرکت چینی زرین، ایران فرآورده‌های نسوز و… را نام برد.
در حال حاضر بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل غیرریلی شرکت فولاد مبارکه از طریق پایانه حمل‌ونقل شهرستان مبارکه صورت می‌گیرد. از همین رو لازم است شرایط مناسب‌تری برای رانندگان این بخش ایجاد شود.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.