صفحه اصلی / استان ها / همدان / پیش‌بینی افت تولید ۳۶۲ هزار تن محصول کشاورزی در همدان
پیش‌بینی افت تولید ۳۶۲ هزار تن محصول کشاورزی در همدان

رئیس اداره بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاروزی همدان اعلام کرد

پیش‌بینی افت تولید ۳۶۲ هزار تن محصول کشاورزی در همدان

رئیس اداره بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاروزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از برآورد خسارت 739 میلیارد و 647 میلیون ریالی ناشی از سرمازدگی، تگرگ‌زدگی و سیلاب به بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: امسال پیش‌بینی افت تولید 362 هزار و 639 تن محصول کشاورزی استان را داریم.

خسارات ناشی از سرمای اخیر در ارتفاعات دودانگه ساری‎ در استان مازندران درخت‌های گردو در این منطقه را آسیب زد.

احد ظفری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۲۰ استان به دلایل فوق دچار خسارت شده‌اند که ارزش ریالی آنها ۶۸هزار میلیارد ریال برآورد شده و از نظر میزان خسارت، همدان با  740 میلیارد تومان چهارمین استان کشور بوده است، اظهار کرد: طی دو ماهه امسال ۳۵۳ هزار هکتار از اراضی زارعی و باغی استان دچار خسارت شده‌ که به بخشی از زیرساخت‌های قنوات، جاده‌های بین مزارع و دامداری‌های سنتی نیز آسیب وارد شده و بیشترین خسارات در بحث سرمازدگی بوده است.

وی افزود: از ۳۵۳ هزار هکتار مساحتی که طی دو ماهه امسال دچار خسارت شده، سهم باغات ۲۵ هزار و ۶۴۶ هکتار و سهم زارعت ۳۲۷ هزار و ۳۵۸ هکتار برآورد شده که سطح خسارت در مدت مشابه سال گذشته، ۸۲ هزار و ۴۲۱ هکتار به ارزش ۹۱ میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان بوده که سهم باغات ۵ هزار و ۴۲۲ هکتار و سهم زارعت ۷۶ هزار و ۲۱۶ هکتار بوده است.

ظفری به بیشترین خسارت‌ها طی دو ماهه امسال به علت سرمازدگی، سیلاب و تگرگ اشاره کرد و یادآور شد: پیش‌بینی افت تولید ۳۶۲ هزار و ۶۳۹ تن محصولات کشاورزی داریم که از این میزان، ۱۳۷هزار و ۱۵۶ تن محصولات باغی و ۲۲۵هزار و ۴۸۳ تن محصولات زراعی است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته، ۶۲هزار و ۳۳ تن بوده که ۴۳ هزار و ۳۱۷ تن محصولات باغی و ۱۸ هزار و ۷۱۶ تن محصولات زراعی بوده است.  

وی در رابطه با خسارت وارده به شهرستان‌های استان اظهار کرد: همدان با ۲۴ هزار و ۸۵۸ هکتار با ۱۶۹ میلیارد تومان، رزن با ۱۴هزار و ۷۸۹ هکتار و هزینه ۱۰۹ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان، اسدآباد با ۸ هزار و ۲۰۴ هکتار و هزینه ۱۰۴ میلیارد تومان و کبودراهنگ با ۱۵۳هزار و ۵۴ هکتار و هزینه ۳۸ میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان دچار خسارت شده‌اند.

به گفته رئیس اداره بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاروزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، در بخش باغی محصولاتی چون گردو سپس سیب و آلبالو به ترتیب بیشترین آسیب را دیده و در بخش زراعی گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزا و چغندرقند دچار خسارت شده‌اند.

ظفری در رابطه با بیمه محصولات و پرداخت میزان خسارات به کشاورزان تصریح کرد: ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان دارای بیمه هستند که ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار آن مربوط به بخش باغات می‌شود و آن دست از زمین‌هایی که بیمه ندارند، میزان خسارت‌های آنان برآورد شده و گزارش آن به مدیریت بحران استانداری ارسال شده است و برای پرداخت هزینه میزان خسارت وارده به افرادی که دارای بیمه نیستند، باید مراجع ذیربط تصمیم بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بیمه ۶۱ درصد هزینه را دولت و ۴۹ درصد مابقی را کشاورز پرداخت می‌کند که این میزان پرداختی از محل مدیریت بحران کشور تأمین می‌شود.

وی در رابطه با میزان معوقات مالی ادامه داد: میزان معوقات مالی برای سال زراعی ۹۶، نزدیک بر ۲۲ میلیارد بوده که ۱۸میلیارد آن پرداخت شده است و تنها ۱۵درصد آن باقیمانده که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این مقدار هم به کشاورزان عزیز و زحمت‌کشان پرداخت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث پرداخت میزان خسارت به کشاورزانی که دارای بیمه هستند مشکلی نداریم و تمام کارهای آن در حال انجام و جمع‌بندی است اما تنها موضوع ما کشاورزانی است که بیمه ندارند بنابراین باید به بیمه ترغیب شوند تا ضمن آرامش خیال به افزایش بهره‌وری در تولید برسند به طوریکه اگر بیمه نکنند و منتظر دولت باشند، همیشه دغدغه این را دارند که اگر دچار  خسارت‌های ناشی از پدیده‌های طبیعی یا غیرطبیعی شوند آیا میزان خسارت وارده پرداخت می‌شود یا خیر؟!

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.