صفحه اصلی / اسلایدر / گوشت‌های لاکچری مشتری دارد
گوشت‌های  لاکچری  مشتری  دارد

«کسب‌وکار» از فروش گوشت های فانتزی با قیمت ۹۰۰ هزار تومان گزارش می دهد

گوشت‌های لاکچری مشتری دارد

شایلی قرایی

ماجرای عرضه گوشت‌های لاکچری با قیمت ۹۰۰ هزار تومان از چند ماه قبل تاکنون ادامه دارد، اما طی روزهای گذشته با اعلام اضافه شدن کله‌پاچه ۷۵۰ هزار تومانی به منوی محصولات ماجرا وارد مرحله تازه‌ای شده است.به گزارش کسب و کار نیوز  از همان روزهای اولیه عرضه گوشت‌های میلیونی موج اعتراضات به این اقدام وجود داشت و اینکه تاکنون جلوی این عرضه‌ها گرفته نشده و حتی محصولات جدید نیز به آن اضافه شده، جای سوالات بسیاری دارد.

ماساژ عضلانی دام‌ها توسط متخصصان
در سایت شرکت تولیدکننده و عرضه‌کننده این نوع گوشت آمده است که «دلیل قیمت بالای محصولات دامی که به عنوان گوشت ویل عرضه می‌شوند، این است که این دام‌ها در محیط فاقد هر گونه باکتری و ویروس پرورش می‌یابند و پس از زایمان دام مولد گوساله‌های نوزاد از فارم جدا و به محیط‌های ایزوله هدایت می‌شوند. از سوی دیگر ماساژ عضلانی دام‌ها توسط متخصصان به صورت روزانه برای لطافت بافت گوشت و ساختار اندام دام، پخش موسیقی خاص برای دام‌ها و تغذیه آنها از شیر باعث می‌شود تا هزینه پرورش در این واحدها روزانه به ۵۰ تا ۱۳۰ دلار برسد.» البته این ادعا مربوط به اوایل عرضه گوشت‌های لاکچری بوده و امروز با افزایش نرخ دلار به طور قطع این اعداد هم تغییر پیدا می‌کند.
علی‌اکبر ملاصالحی، رئیس وقت مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز سال گذشته در این ارتباط واکنش داشته و اعلام کرده بود: تولید و عرضه این محصول بسیار محدود، برای مصارف خاص و به عنوان گوشت فانتزی است که البته نباید به این قیمت عرضه شود. سیداصغر برایی‌نژاد، مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران نیز در گفتگویی اعلام کرد: هیچ تفاوتی در کیفیت بهداشتی محصولاتی که در مراکز مجاز عرضه می‌شود، وجود ندارد. به مردم توصیه می‌شود فریب چنین تبلیغات گمراه‌کننده‌ای را نخورند و تحت‌تاثیر آن قرار نگیرند. موضوع برخورد قانونی با تخلف مذکور در دست پیگیری است و به زودی اجرایی می‌شود. تاکنون نیز هیچ‌گونه مجوز عرضه اینترنتی فرآورده‌های خام دامی توسط این اداره کل صادر نشده است.
محمد محمدی، عضو هیات‌مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این باره گفت: گوشت کالای اساسی است که قیمت‌گذاری آن باید بر عهده دولت باشد و کسی حق ندارد چنین قیمتی روی این کالا بگذارد. گوشت ۹۰۰ هزار تومانی نشان‌دهنده فاصله طبقاتی عجیب بین مردم است. مدیران ما مدیران گرانی هستند. در حالی که در یک گوشه شهر عده‌ای حتی نمی‌توانند یک کیلو گوشت قرمز معمولی تهیه کنند، برخی در حال خرید و فروش گوشت یک میلیون تومانی هستند. در یک نظام اسلامی مشاهده این مسائل واقعا جای تاسف دارد. باید دید کدام سازمان مسئول، مسئولیت صدور مجوز برای فروش گوشتی را بر عهده می‌گیرد که یک کیلوی آن، از حقوق ماهانه بسیاری از کارگران این کشور بالاتر است و ماه‌ها می‌گذرد و توانایی خرید یک کیلو گوشت گوساله ۹۰۰ هزار تومانی که نه، حتی گوشت ۵۰ هزار تومانی را هم ندارند.

نمی‌توان این قیمت را برای این گوشت قبول کرد
حسین درودیان، مسئول بازرسی اتاق اصناف
برای عرضه گوشت‌هایی با این قیمت به طور قطع باید مجوز صادر شود. البته فروشگاه‌هایی وجود دارند که به صورت غیرمجاز اقدام به عرضه محصولات می‌کنند، اما در این رابطه شنیده‌ایم که شرکت تولیدکننده این گوشت با استفاده از نامه‌ای از سوی سازمان حمایت و امضای رئیس این سازمان اقدام به عرضه این گوشت کرده است. به دلیل وجود نامه از سوی سازمان حمایت ما اجازه ورود به این موضوع را نداریم و در صورت شکایت مردم از این شرکت، سازمان حمایت ورود کرده و این مساله را بررسی خواهد کرد.
البته در این نامه قیمتی برای این گوشت تعیین نشده که طبق توافق انجام‌شده این شرکت می‌تواند قیمت این گوشت خاص را بیشتر از قیمت عرف به فروش برساند که البته ۹۰۰ هزار تومان رقم قابل قبولی نیست و نمی‌توان این قیمت را برای این گوشت که هر چقدر هم خاص است، قبول کرد.

طعم گوشت‌های لاکچری زیر دندان افراد خاص
مجتبی مهدی‌نژاد، کارشناس تنظیم بازار
زمانی که اعلام می‌شود در فروشگاهی گوشت‌هایی با قیمت‌های میلیونی عرضه شده و به فروش می‌رسند ناخودآگاه افکار به سمت افرادی خاص هدایت می‌شود که می‌توانند با خرید این گوشت‌ها و اخیرا محصول جدید آنها، کله و پاچه لاکچری به قیمت ۷۵۰ هزار تومان طعم شاید متفاوت آن را زیر دندان حس کنند. به طور کلی ارائه این خدمات در راستای اقتصاد مقاومتی نبوده و البته نمی‌شود این مدل از کسب‌وکارها را در این ردیف قرار دارد، اما اینکه با گذشت ماه‌ها از فعالیت این فروشگاه‌ها نظارت و برخوردی با آنها نمی‌شود، جای سوال دارد. سکوت مسئولان مربوطه و اینکه توپ مسئولیت در این رابطه را به زمین دیگری می‌اندازند، جای بررسی دارد. مگر چقدر زمان لازم است تا با این فروشگاه برخورد شود و جلوی فعالیت آن گرفته شود؟ ادامه فعالیت آن و اینکه اخیرا در این سایت کله و پاچه هم با قیمت گزاف اضافه شده، جای تحقیق دارد. در حالی که با وجود اوضاع اقتصادی که با آن مواجه هستیم قدرت خرید اکثر مردم کاهش پیدا کرده است، اما در مناطقی شاهد ارائه خدمات و کالاهای میلیونی هستیم که دور از انصاف و عدالت است. از سوی دیگر مگر نه اینکه این گوشت هم همان گوشتی است که در سراسر کشور و در قصابی‌ها به فروش می‌رسد؟ پس چرا باید قیمت آن تا این حد افزایش داشته باشد؟ مگر چه فرایندی روی گوشت این فروشگاه‌ها انجام می‌شود یا گاو، گوسفند و گوساله‌ای که گوشت آنها در این فروشگاه عرضه می‌شود با چه شرایطی پرورش یافته‌اند؟ هر جور که بخواهیم تصور کنیم، گوشت کیلویی یک میلیون تومان و کله پاچه هم ۷۵۰ هزار تومان نمی‌شود. حتی طلا هم اگر در غذای این حیوانات استفاده شده باشد این مقدار افزایش نرخ واقعا دور از ذهن است. در حال حاضر گوشت‌هایی در این فروشگاه عرضه می‌شود که هر کیلوی آن از حقوق ماهانه بسیاری از کارگران کشور بالاتر است و البته درست است این کالاها برای افرادی خاص ارائه می‌شود، اما به دور از عدالت اجتماعی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.