چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ۴۳۵۹حلقه چاه غیرمجاز در کرمان مسدود شد
۴۳۵۹حلقه چاه غیرمجاز در کرمان مسدود شد

۴۳۵۹حلقه چاه غیرمجاز در کرمان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: از سال 85 تا 96 حدود هفت هزار و 496 حلقه چاه غیرمجاز در این استان مسدود شده که چهار هزار و 359 حلقه چاه معادل 60 درصد آن در چهار سال فعالیت دولت یازدهم انجام گرفته است.

ایراهیم علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با مسدود شدن چاه های غیرمجاز، ۲۷۰ میلیون متر مکعب از آبهای زیرزمینی در استان کرمان صرفه جویی شده است.
وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید سه هزار و ۸۲۸ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی نصب شده است که این مقدار قبل از دولت یازدهم تنها ۲۷۰ مورد بود.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع آب شرب استان کرمان تعریف شده است، افزود: برای پنج شهر جنوبی استان از طرح شیرین سازی آب دریای عمان، آب شرب تامین می شود که در آستانه آغاز مراحل اجرایی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان ادامه داد: همچنین خط انتقال آب برای شرق استان و شهرهای بم و بروات ۶۰ درصد پیشرفت دارد و دیگر شهرهای این منطقه نیز در طرح توسعه قرار دارند.
وی با اشاره به انتقال آب از سد صفا رود به شهر کرمان افزود: ۷۰ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا ۲ سال آینده عملیات انتقال آب به اتمام برسد.
علیزاده با بیان اینکه برای شمال استان متاسفانه منبع آب سطحی و زیرزمینی نداریم تصریح کرد: تنها راه انتقال آب حوزه به حوزه است و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های رود کارون تخصیص یافته که ۴۰ کیلومتر لوله گذاری آن در داخل استان در حال انجام است و برای بخش خارج از استان نیز به دنبال سرمایه گذاری خارجی هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: برای استفاده بهینه از نزولات جوی، طرح هایی برای مهار آب باران باید طراحی شوند و آب شرب از آب بهداشتی نیز جدا شود.
وی تاکید کرد: در معضل بی آبی، حرف اول را صرفه جویی می زند، تهیه آب شرب سخت و بسیار گران قیمت است و نباید در مصرف آن اسراف کنیم.
استان کرمان با وجود اقلیم خشک و نیمه بیابانی با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش شدید نزولات آسمانی با کمبود اب مواجه است.
طی سالهای اخیر با اقدامات دولت تدبیر و امید و استاندار، طرح هایی نظیر همیاران آب، کشت های جایگزین و آبیاری تحت فشار برای صرفه جویی و مقابله با کمبود آب در استان کرمان اجرا شده است.
۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.