صفحه اصلی / اسلایدر / قارچ‌های سمی قربانی می گیرند
قارچ‌های سمی  قربانی  می گیرند

«كسب‌وكار» از سهل‌انگاري در اطلاع‌رساني درباره قارچ‌هاي وحشي گزارش مي‌دهد

قارچ‌های سمی قربانی می گیرند

شایلی قرایی

طی دو هفته اخیر اخباری مبنی بر مسمومیت عده‌ زیادی از هموطنان منتشر شد که تاکنون تعدادشان به بیش از۸۰۰ نفر رسیده و از میان آنها ۱۰ نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده‌اند و برخی نیز در نوبت پیوند کبد قرار دارند. 

به گزارش کسب و کار نیوز متاسفانه از آغاز این اتفاق، اطلاع‌رسانی دقیقی درباره آن انجام نشد. نخستین بار در کرمانشاه این اتفاق افتاد و اگر اطلاع‌رسانی درست و دقیقی انجام می‌شد شاید این تعداد از هموطنان جان خود را از دست نمی‌دادند. مسمومیت صدها نفر از مردم مناطق مختلف ایران و مرگ دستکم ۱۰ تن از آنان بر اثر مصرف قارچ سمی، زنگ هشداری برای نهادهای مختلف به ویژه صدا و سیما بود. هرچند وزارت جهاد کشاورزی نیز در این میان کم مقصر نیست. اگر صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و سایر رسانه‌های دیداری، از نخستین روز وقوع این حادثه به صورت فوق‌العاده و با اطلاع‌رسانی وسیع، هشداردهنده و مستمر، مردم را از خطرات ناشی از مصرف قارچ‌های سمی آگاه می‌کردند، امروز ۱۰ قربانی و تعداد نامشخصی بیمار و منتظر پیوند کبد و صدها فرد مسموم وجود نداشت. اگر خبر مصرف قارچ سمی در نخستین روز این حادثه با آب و تاب تمام در صدر اخبار کشور قرار می‌گرفت و به دیده اهمیت، در ویژه‌برنامه‌های رسانه ملی به آن توجه می‌شد، به طور قطع امروز تعداد قربانیان و آسیب‌دیدگان ناشی از مصرف قارچ سمی به‌شدت کمتر از رقم نگران‌کننده امروز بود.
مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران با بیان اینکه تاکنون موردی از مسمومیت با قارچ در تهران نداشتیم، از مردم خواست از مصرف قارچ‌های متفرقه پرهیز کنند. محمدکرم درآبادی اظهار داشت: خوشبختانه تا این لحظه گزارشی از مسمومیت بر اثر مصرف قارچ‌های سمی در استان تهران ارائه نشده است. وی خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر درباره بهداشت مصرف قارچ شد و گفت: شهروندان عزیز تنها به مصرف قارچ‌‌هایی بپردازند که دارای پروانه‌های لازم باشد و اکیدا از خرید قارچ‌های فاقد نام و تاریخ‌گذشته یا قارچ‌های بیابانی و کوهی خودداری کنند. مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران اظهار داشت: بارش‌های اخیر سبب رویش قارچ‌هایی که بعضا سمی است، شده و مشکلاتی را برای هموطنان در برخی از استان‌ها ایجاد کرده، اما تهران تاکنون از این آسیب در امان بوده است.

تعداد مسمومان به دلیل مصرف قارچ سمی در کشور به بیش از ۸۰۰ نفر رسید
براساس اعلام سازمان اورژانس کشور درباره آخرین وضعیت مسمومیت با قارچ در ۱۰ استان کشور تا ساعت ۱۱ ظهر دیروز ۳۰ اردیبهشت ماه، مجموع مراجعان به اورژانس بر اثر مسمویت با قارچ سمی به ۸۴۹ نفر رسیده که ۱۴۹ نفر از آنها بستری هستند و ۶۹۰ نفر نیز ترخیص شده‌اند. همچنین تعداد فوتی‌ها به ۱۰ نفر رسیده است.
آمار تفکیکی در استان‌های مختلف به شرح زیر است:
کرمانشاه: ۳۳۶ نفر، بستری: ۳۴ نفر، ترخیص: ۲۹۵ نفر، فوتی: ۷ نفر
لرستان: ۱۶۷ نفر، بستری: ۱۳ نفر، ترخیص: ۱۵۳ نفر، فوتی: یک نفر
کردستان: ۱۵۲ نفر، بستری: ۲۴ نفر، ترخیص: ۱۲۷ نفر، فوتی: یک نفر
آذربایجان‌غربی: ۷۹ نفر کل، بستری: ۲۷ نفر، ترخیص: ۵۱ نفر، فوتی: یک نفر
زنجان: ۶۶ نفر، ۴۱ نفر بستری، ترخیص: ۲۵ نفر
ایلام: ۳۳ نفر، بستری: ۳ نفر، ترخیص: ۳۰ نفر
کهگیلویه و بویراحمد: ۹ نفر، بستری: ۳ نفر، ترخیص: ۶ نفر
چهارمحال و بختیاری: ۳ نفر، ترخیص: ۳ نفر
قزوین: ۳ نفر، بستری: ۳ نفر
فارس: یک نفر، بستری: یک نفر

روش مورد تاییدی برای تشخیص قارچ سمی وجود ندارد
داوود امانی، کارشناس کشاورزی
طی هفته‌های گذشته با بارش‌های فراوانی که در کشور داشتیم، شاهد هستیم که در دامنه کوه‌ها، مراتع و زیر درختان، قارچ‌های خودرو و وحشی رشد کرده‌اند که به دلیل اینکه شهروندان در فصل بهار بیشتر به دامن طبیعت می‌روند، با استفاده از این قارچ‌ها به مسمومیت‌های شدید دچار شده‌اند و در مواردی فوت کرده‌اند. متاسفانه نحوه اطلاع‌رسانی در روزهای ابتدایی انتشار این خبر مطلوب نبود و رسانه ملی و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه‌های مربوطه نتوانستند در این رابطه موفق عمل کنند. با گذشت چند روز از نخستین حادثه باید سریع اقدام به اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما می‌شد تا در روزهای آینده این اتفاق تکرار نشود. مسمومیتی که قارچ‌های خودرو و وحشی ایجاد می‌کنند، غیرقابل تصور است و اگر فردی را مسموم کند، احتمال اینکه بتواند جان سالم به در ببرد، کم است. این مسمومیت با انتشار در بدن به کبد آسیب کلی وارد می‌کند که در صورت عدم رسیدگی فوری عمل پیوند کبد لازم می‌شود.
البته طی دو سه روز اخیر اطلاعات مناسبی در اختیار شهروندان قرار گرفته است که اگر همین اقدامات در روزهای ابتدایی انجام شده بود، امروز شاهد از دست دادن ۱۰ نفر از هموطنان خود نبودیم. توصیه‌های بهداشتی و کشاورزی این است که با وجود این اتفاق امسال به هیچ عنوان قارچ خودرو مصرف نشود و از دست زدن به قارچ هم خودداری شود. همچنین توصیه می‌شود افراد از خرید قارچ از دستفروشان خودداری کنند و تنها قارچ‌های بسته‌بندی‌شده دارای برچسب و تاریخ مصرف خریداری کنند. هیچ روش مورد تاییدی برای تشخیص قارچ سمی وجود ندارد و افرادی هم که سالیان سال در این زمینه تجربه دارند، باید بدانند انواع قارچ به این روش‌ها پاسخ یکسان نمی‌دهد. این قارچ‌ها بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی بوده و نمی‌توان به درستی آنها را از هم تشخیص داد. بنابراین از خرید قارچ‌های فله‌ای نیز باید خودداری کرد.

تشخیص قارچ خوراکی از سمی بسیار مشکل است
محمدحسن افشار، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌‌دهندگان قارچ
در کشور سالانه ۱۵۰ هزار تن قارچ خوراکی مصرف می‌شود و این بدان معناست که نزدیک به ۵۰۰ تن قارچ در روز مورد نیاز کشور است. از آنجایی که مصرف قارچ به دلایلی جایگزین گوشت در سبد خانوار شده، موارد مصرف آن افزایش یافته است و مردم در برخی موارد با رعایت نکردن نکات ایمنی، جان خود را به خطر انداخته‌اند. در اردیبهشت ماه شاهد بارش‌های فراوان در کشور بودیم که همین موضوع موجب افزایش رشد گیاهان خودرو از جمله قارچ‌های خودرو و وحشی شد که برخی از هموطنان به دلیل عدم توانایی تشخیص این نوع قارچ‌ها دچار مسمومیت شده‌اند و برخی از آنها نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند.
در این رابطه باید اشاره شود که این روزها به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، هموطنان بیشتر در مراتع و جنگل‌ها اتراق و تصور می‌کنند آگاهی کامل در رابطه با قارچ‌های خوراکی و سمی دارند یا با روش‌های سنتی می‌توانند سم قارچ‌ها را خارج کنند، اما در نهایت شاهد هستیم که این اتفاقات ناگوار افتاده است. بنابراین عدم شناخت قارچ کوهی و خودرو از سوی مردم، فروشنده و متقاضی علت مسمومیت و جان باختن برخی از هموطنان در برخی استان‌های کشور بوده است. توصیه می‌شود کسانی که در طبیعت اقدام به چیدن قارچ وحشی می‌کنند در صورت عدم شناخت قارچ‌های قابل مصرف از دست زدن به قارچ‌ها در طبیعت خودداری کنند، چون ممکن است برخی از راه تماس با پوست آسیب برسانند. شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و باتجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را دارند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.