صفحه اصلی / یادداشت و گفتگو / یادداشت / اصلاح سیاست‌های غلط تجاری
اصلاح سیاست‌های غلط تجاری

عبدالمجيد شيخي، اقتصاددان

اصلاح سیاست‌های غلط تجاری

سرمقاله

برای حمایت از کالای ایرانی و تولید‌کننده داخلی هم دولت وظیفه دارد و هم مردم. این حمایت باید همه‌جانبه باشد. اگر دولت حمایت کند، به تنهایی کافی نیست. مردم نیز همین‌طور. تمام ملزومات باید در کنار هم به تحقق شعار حمایت از تولید ملی کمک کنند.ابتدا اینکه نام‌گذاری سال جاری به سال حمایت از کالای ایرانی موجب فرهنگ‌سازی خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که حرکت بسیار خوبی در همین ابتدای کار شده و روی فرهنگ مصرف‌کننده تاثیر خوبی گذاشته است. یکی از وظایفی که بر عهده دولت است، اصلاح سیاست‌های تجاری غلط است و باید این حرکت در دستور کار قرار بگیرد. در شرایط فعلی شاهد هستیم که تمام مرزها و دروازه‌های ایران به سمت واردات باز است و تولید‌کننده هم به ناچار به واردکننده تبدیل شده است. این امر ضربات جبران‌ناپذیری را به تولید داخلی وارد کرده و خواهد کرد.
بازار ایران به دلیل جمعیت آن و پتانسیل مصرفی که دارد، برای کشورهای دیگر به کشوری جذاب برای صادرات تبدیل شده و اگر با همین رویه بازار داخلی را مملو از کالای خارجی کنیم، جایی برای مصرف کالای داخلی باقی نمی‌ماند. بنابراین دولت باید در زمینه اصلاح نظام تعرفه‌ای حرکت کند و با تصویب تعرفه‌های مناسب برای کالاهای خارجی، واردات آنها را به کشور محدود کرده و از این طریق تولید داخلی را رونق دهد.
ازاین‌رو دولت به عنوان موثرترین نهاد در این رابطه باید اصلاحات را از خودش آغاز کند و در نهادها و سازمان‌های دولتی هیچ‌گونه کالای خارجی مصرف نشود تا الگویی مقتدر در این زمینه برای مردم وجود داشته باشد. درباره مردم نیز این موضوع صدق می‌کند. وظیفه مردم هم این است که الگوی مصرف خود را اصلاح و به سمت کالاهای داخلی حرکتکنند.
در کنار این عوامل باید افزایش کیفیت کالای داخلی نیز در دستور کار تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرد و این آگاهی وجود داشته باشد که افزایش کیفیت کالا متضمن بقای کار تولیدکنندگان خواهد بود و اگر می‌خواهیم جوانان دارای شغل باشند و بیکار نشوند، باید این نکات هرچه زودتر در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی مهم برای قیمت دلار در ماه های آینده

دنده معکوس بانک مرکزی در اسفندماه که از عدم عرضه دلار به مدت یک هفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.