صفحه اصلی / اسلایدر / بسته‌بندی حلقه مفقوده صادرات میوه
بسته‌بندی  حلقه مفقوده  صادرات  میوه

«كسب‌وكار» از دلايل كاهش صادرات ميوه گزارش مي‌دهد

بسته‌بندی حلقه مفقوده صادرات میوه

صادرات ميوه از آن دسته صادراتی است كه به دليل كيفيت بالاي محصولات توليدشده مي‌تواند تضميني براي ارزآوري باشد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه طی سال‌های اخیر صادرات میوه با کاهش مواجه بوده و دلیل آن شاید باورنکردنی باشد. در ابتدا به ذهن هر کسی کاهش کیفیت محصولات تولیدشده خطور می‌کند، اما متاسفانه بسته‌بندی ضعیف و در برخی مواقع صادرات فله‌ای دلیل عدم استقبال از این محصولات بوده است. این یک واقعیت است که در بسته‌بندی و صورت محصولات کشاورزی و بعضا غذایی ضعیف عمل کرده‌ایم و ضرورت دارد شرکت‌های صادراتی برای موفقیت در صادرات خود با واحدهای چاپ و بسته‌بندی تعامل داشته باشند و از آنها مشاوره بگیرند. همچنین باید فرهنگ صادراتی خود را در کشور ارتقا دهیم. به طور قطع برای رقابت در بازارهای صادراتی باید در بسته‌بندی حرف نخست را بزنیم، چراکه نوع بسته‌بندی برای مصرف‌کننده اهمیت بالایی دارد.
اما در این بین و به اعتقاد کارشناسان، آنچه در سال‌های گذشته باعث شده صنعت بسته‌بندی کشور پیشرفتی درخور نداشته باشد به عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه و نبود متولی مشخص باز می‌گردد.
در حال حاضر هیچ دستگاه و نهاد دولتی حضور فعال، مشارکت، نظارت و مدیریت بخش صنعت بسته‌بندی کشور را در دست ندارد و تنها موسسات خرد و کوچکی همچون «کلینیک بسته‌بندی مواد غذایی» یا بخش بسته‌بندی موسسه استاندارد در این زمینه فعالیت‌هایی دارند، اما در هیچ وزارتخانه‌ای از جمله صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و… برنامه‌ای منسجم برای سامان دادن به وضعیت صنعت بسته‌بندی در کشور و جذب سرمایه‌ها در این زمینه وجود ندارد. هیچ نهادی متولی صنعت بسته‌بندی در کشور نیست، در شرایطی که خسارت سالانه فقدان بسته‌بندی مناسب در کشور به میلیاردها دلار می‌رسد. خسارتی که با صرف مقداری سرمایه در صنعت بسته‌بندی و حرکت به‌موقع می‌توانست تبدیل به میلیاردها دلار ارزآوری و سود برای کشور شود.
به اعتقاد کارشناسان، راه‌اندازی و تاسیس کارخانه‌های بسته‌بندی در کشور نیازمند زیرساخت‌های لازم است و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت بسته‌بندی نبود ماشین‌آلات و خط تولید صنعتی استاندارد برای بسته‌بندی کالاها و محصولات در کشور است، به صورتی که بسیاری از کارگاه‌های بسته‌بندی به صورت سنتی و با استفاده از کارگران اقدام به بسته‌بندی محصولات صادراتی خود می‌کنند. برای مدرن کردن صنعت بسته‌بندی در کشور نیاز است که با سرمایه‌گذاری کلان، ماشین‌آلات مختلف بسته‌بندی از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه و کشورهای دیگر وارد کشور شود.

بسته‌بندی شکیل در دستور کار قرار گیرد
حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران
در کشور ما به دلایل مختلف آب و هوایی و پتانسیل بالای زمین‌های کشاورزی توانسته‌ایم میوه‌جات و صیفی‌جات متنوع و زیادی را زیر کشت ببریم. بازارهای داخلی خوشبختانه مملو از میوه‌های کشت داخل است و ایران به دلیل اینکه کشوری چهارفصل است، توانسته در تمام ماه‌های سال میوه مورد نیاز را تامین کند. البته خساراتی نیز باغ‌های میوه را درگیر کرده که با وجود خسارتی که سرما به باغداران دماوند و شهریار وارد کرده است به لحاظ تامین میوه مشکلی نداریم، چراکه محصول سایر باغداران کشور کمبود موجود در بازار را جبران می‌کند. به دلیل مملو بودن بازار میوه کشور از تولید داخلی کشاورزان، واردات میوه فقط به میوه‌هایی خاص اختصاص دارد که موز، آناناس، انبه و نارگیل از آن دسته‌اند، اما متاسفانه شاهد هستیم که سایر میوه‌های استوایی به صورت محدود قاچاق و در سطح شهر توزیع می‌شود. علاوه بر مشکل فعالیت‌های قاچاق در بازار میوه شاهد هستیم که دلالان و واسطه‌ها در افزایش قیمت محصولات دخالت دارند. گروهی به عنوان «سلف‌خرها» میان کشاورزان و خریداران میوه قرار گرفته‌اند که با خرید ارزان میوه از کشاورزان و فروش آن با رقم بالاتر به خریداران باعث افزایش قیمت میوه در کشور می‌شوند که باید اقداماتی برای حذف این گروه از چرخه فروش محصولات کشاورزی صورت بگیرد.
اما در مقابل باید اشاره شود که صادرات میوه ایران با وجود تنوع و کیفیت محصولات بسیار کم است و کاهش نیز داشته است. متاسفانه به دلیل نبود بسته‌بندی مناسب و هزینه‌های حمل و نقل، صادرات میوه به ندرت صورت می‌گیرد. باید در راستای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به ویژه میوه، بسته‌بندی‌های شکیل و شیک در دستور کار قرار بگیرد و بسته‌بندی‌ها در جهت جذب مشتری و مطابق با سلایق مردم کشورهای هدف صادراتی انجام شود. میوه‌هایی که به بازارهای صادراتی فرستاده می‌شوند، بهترین کیفیت و مزه را دارند و روا نیست که صادرات ما قربانی بسته‌بندی ضعیف شود.

صادرات فله‌ای محصولات کشاورزی
کاوه متحد، کارشناس کشاورزی
بسته‌بندی شرط اول برای جذب مشتری در هر مدل از کسب‌وکار و تجارت است که مرحله آخر آن به تولید کالا منجر می‌شود. بنابراین برای هر کسب‌وکار و محصولی که توسط آنها تولید می‌شود باید مرحله بسته‌بندی در اولویت قرار بگیرد. البته این موضوع جدای از بحث کیفیت است. درباره صادرات میوه بر این موضوع آگاهی وجود دارد که بهترین و باکیفیت‌ترین میوه‌های تولیدشده صادر می‌شود. بنابراین نکته‌ای که موفقیت در صادرات را تضمین می‌کند، موضوع بسته‌بندی است. در حال حاضر کاهش صادرات میوه را شاهد هستیم و آمارها نشان می‌دهد هر سال کمتر از سال گذشته توانسته‌ایم میوه به بازارهای هدف بفرستیم. اگر برای بسته‌بندی میوه‌ها بسته‌بندی‌های لوکس و مورد پسند مصرف‌کنندگان کشورهای هدف را انتخاب کنیم، می‌توانیم یک تضمین برای افزایش صادرات میوه داشته باشیم. در غیر این صورت هر چقدر هم در راستای افزایش کیفیت میوه تلاش کنیم باز هم یک جای کار می‌لنگد. این موضوع هنگامی اسفبار‌تر می‌شود که گاهی شاهد هستیم محصولات کشاورزی ایران به صورت فله‌ای صادر می‌شود. متاسفانه با وجود اینکه ایران جزو برترین‌ تولیدکنندگان محصولات باغی و شالیزی است، اما در صادرات به علت مشکلات بسته‌بندی این رتبه نزول فاحشی کرده است. با نگاهی به بسته‌بندی صادراتی ترکیه قابل درک است که هیچ مصرف‌کننده خارجی تمایلی به استفاده از محصولات فله‌ای و بدون کارتن ایرانی نداشته باشد. نمی‌شود صادرات از لحاظ کیفی بالا برود، ولی بسته‌بندی نامناسبی داشته باشد. وقتی یک کارتن یا بسته‌بندی شکیل محصول را معرفی می‌کند مطمئنا خریدار بهتری در دنیا پیدا می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

بانک مرکزی: روند تورم و نقدینگی در دولت سیزدهم کاهشی شده است

به گزارش کسب و کار نیوز ، متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی واقفند که حجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.