صفحه اصلی / اسلایدر / قمار آنلاین در بستر شبکه بانکی
قمار آنلاین  در  بستر  شبکه  بانکی

«کسب و کار» از افزایش کاربران سایت های شرط بندی اینترنتی گزارش می دهد

قمار آنلاین در بستر شبکه بانکی

فعاليت سايت‌هاي شــرط‌بنــدي و قمارخانه‌هاي آنلاين در كشور به سرعت در حال افزايش است و با آنكه مسئولان نيز به اين موضوع آگاهي دارند، اما هنوز اقدامي جدي براي برخورد با آنها صورت نگرفته است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز،  سایت‌هایی که با شعارهای فریبنده خود به راحتی مال و جان افراد را تهدید می‌کنند. هزاران میلیارد تومان گردش مالی این سایت‌هاست که صاحبان و گردانندگان آنها به راحتی می‌توانند از راه‌های رسمی و رایج در کشور این پول‌ها را در حساب‌های خود جابه‌جا کنند.
با وجود تاکید سردار هادیان‌فر، رئیس‌پلیس فتا درباره نظام‌مند نبودن درگاه‌های اینترنتی و لزوم بررسی اینکه بانک‌ها چرا به قماربازها درگاه می‌دهند، این قصه همچنان ادامه دارد. حالا معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور خواست در راستای قانون مبارزه با پولشویی با مسئولیت‌پذیری بیشتر نسبت به ایفای وظایف قانونی خود اقدام کنند تا درگاه‌های پرداخت اینترنتی بانکی در راستای جرائمی همچون قمار آنلاین، بستر ارتکاب جرم را تسهیل نکنند.
وی تاکید می‌کند: چنانچه صاحبان اصلی کسب‌‌وکارهای فوق نسبت به در اختیار قرار دادن درگاه‌های بانکی اینترنتی به سایر کسب‌وکارهای غیرقانونی اقدام کنند، پلیس فتا نسبت به معرفی آنها به مقام قضایی اقدام خواهد کرد.

بانک مرکزی به قمارخانه‌های آنلاین درگاه بانکی ارائه نکند
رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته ارتباطات مجلس
برای مقابله با پدیده قمارخانه‌های اینترنتی و سایت‌های شرط‌بندی لازم است نهادهای مسئول با همکاری همه‌جانبه و در راستای پایان بخشیدن به این فعالیت‌ها وارد عمل شوند. موازی‌کاری نباید در کار باشد تا بتوان با این پدیده که وقت، مال و حتی جان جوانان ما را تهدید می‌کند، مقابله کرد. در این رابطه ابتدا نام بانک مرکزی به میان می‌آید که با وجود آگاهی بر قمار کردن در این اماکن وارد عمل نمی‌شود و برخورد جدی نداشته است. به عبارتی بانک مرکزی در این باره مرجع تشخیص است و باید گام‌ها و اقدامات اولیه توسط این نهاد انجام شود. بانک مرکزی با عنوان مرجع تشخیص می‌تواند نام سایت‌ها و قمارخانه‌های آنلاین را که فاقد مجوز فعالیت هم هستند، به کمیته‌ای تحت عنوان کمیته مصادیق مجرمانه اعلام کند تا این کمیته با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، وارد عمل شود. به همین دلیل بود که ذکر کردیم باید تمام نهادها در این رابطه همکاری داشته باشند. با اعلام اسامی این قمارخانه‌های آنلاین غیرمجاز، کمیته مصادیق مجرمانه می‌تواند برای تعطیلی آنها وارد عمل شود. بهانه تسهیل تجارت الکترونیک توانسته دست این قمارخانه‌ها را برای فعالیت باز کند، ولی باید اشاره داشت که تسهیل تجارت الکترونیک به معنی حمایت از قمارخانه‌های آنلاین و شرط‌بندی اینترنتی نیست. بانک مرکزی نباید به کسانی که مجوز فعالیت در شبکه‌های اینترنتی ندارند و بدون مجوز، فعالیت‌های اقتصادی این‌چنینی انجام می‌دهند، درگاه بانکی ارائه دهد، تا با این نوع پایگاه‌ها برخورد شود.

تبلیغات با شعار« با یک کلیک میلیونر شوید»
عماد منفرد، جامعه‌شناس
افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف به سایت‌های شرط‌بندی و قمارخانه‌ها چه از نوع زیرزمینی و فیزیکی آن و چه از نوع آنلاین مراجعه می‌کنند و وقت و سرمایه خود را در این راه می‌بازند. در قمارخانه‌های فیزیکی حتی جان افراد هم تهدید می‌شود، چراکه شرط‌بندی بر سر هزاران میلیارد پول است که مسلما پول کمی نیست و کسی تاب ندارد ببیند در یک شرط‌بندی تمام زندگی خود را باخته است. در قمارخانه‌های آنلاین البته قربانیان دست‌شان به جایی بند نیست و نمی‌توانند کسی را پیدا کنند تا ضررهای احتمالی آنها را پاسخگو باشد؛ ازاین‌رو تمام عوامل در قمارخانه‌‌ها دست به دست هم می‌دهند تا شخصیتی نامطلوب در فرد شکل بگیرد و ضربات جبران‌ناپذیر جسمی و روحی در افراد به وجود بیاید. برخی از این افراد به دلیل باخت‌های سنگین و میلیاردی چاره‌ای جز خودکشی برای خود پیدا نمی‌کنند و با پایان دادن به زندگی‌شان سعی می‌کنند برای همیشه این خسارت‌های مالی سنگین را فراموش کنند. متاسفانه این افراد با این فکر که می‌شود راه ۱۰۰ ساله را یک شبه یا با یک کلیک طی کرد، وارد این فعالیت‌ها می‌شوند و این تفکر که می‌توانند یک شبه میلیونر شوند، دغدغه بسیاری از جوانان شده به‌ویژه قشر جوانی که ساعات زیادی را در حال گشت و گذار در فضای مجازی است. غافل از اینکه پایان ماجرا به هیچ عنوان خوش نیست و صاحبان این سایت‌ها فقط در اندیشه بالا کشیدن سرمایه‌های شرکت‌کنندگان‌شان هستند. باید برای جوانانی که پای در این راه می‌گذارند، فکر اساسی شود، چراکه اکثر این شرکت‌کنندگان افراد جوانی هستند که شغلی ندارند یا مشاغلی که در آنها فعالیت دارند، حقوق مناسبی پرداخت نمی‌کنند و برای اینکه بتوانند از پس مخارج زندگی بربیایند در اندیشه یک شبه پولدار شدن هستند. از طرف دیگر چشم و هم‌چشمی در جوانان برای داشتن اتومبیل‌های گران‌قیمت و خانه‌های لاکچری نیز دلیل دیگری برای تمایل به شرکت در قمارخانه‌هاست.

غفلت بانک مرکزی از فعالیت‌های بانکی قمارخانه‌های آنلاین
علیرضا لطفی‌پور، کارشناس بانکی
سایت‌ها و قمارخانه‌های آنلاین در ابتدا که می‌خواهند عضوی را بپذیرند، باید مراحل عضویت ازسوی شرکت‌کننده در سایت طی شود و نام کاربری و پسورد مخصوص به آن فرد تعلق گیرد. بعد از اتمام این مرحله مبالغی برای عضویت در این سایت‌ها توسط افراد عضوشده پرداخت می‌شود که در انتها با باز شدن درگاه‌های بانکی پرداخت انجام می‌شود. این سوال اینجا پیش می‌آید که چرا بانک مرکزی به سایت‌های غیرمجاز و قمارخانه‌های آنلاین درگاه پرداخت ارائه می‌کند؟ اسامی این سایت‌ها در بانک مرکزی که مرجع تشخیص است، وجود دارد. پس چرا مقابله‌ای با فعالیت آنها نمی‌شود؟
در واقع فعالیت‌های بانکی قربانیان سایت‌ها به راحتی از درگاه‌های بانکی صورت می‌گیرد و این درگاه‌ها از مبلغ خرید در سایت‌های بزرگ که گاهی به بیش از چند میلیارد تومان در روز می‌رسد، درصدی را کم می‌کنند و مابقی را به حساب سایت‌های غیرمجاز واریز می‌کنند. جای تعجب دارد که چرا تاکنون برخوردی جدی با فعالیت این سایت‌ها نشده و صاحبان آنها به راحتی و مانند دیگر تجارت‌های مجاز در کشور در حال درآمدزایی برای خود از طریق درگاه‌های رسمی بانک‌ها هستند. چرا باید این سایت‌های غیرمجاز به شبکه شتاب بانکی متصل باشند؟ بنابراین کم‌کاری و سهل‌انگاری بانک مرکزی در این میان کاملا آشکار است. همچنین از سوی دیگر ممکن است به واسطه این بازی‌های قمار از حساب بانکی افراد کلاهبرداری شود، زیرا مسئولان این دسته از سایت‌ها به راحتی به حساب اینترنتی بانکی اعضا دسترسی دارند. این راهکار ساده و بی‌دردسر کلاهبرداری هم موجب شده تا هر روز سایت‌های تازه‌ای در حوزه قمار آنلاین سر و کله‌شان در فضای مجازی پیدا شود.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.