به گزارش کسب و کار نیوز، زهرا آیتاللهی در برنامه گرامیداشت روز ملی جمعیت در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر دو سال است که در فاز کاهش فرزندآوری در کشور قرار داریم، گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت در چند سال گذشته اقبال مردم نسبت به فرزندآوری کاهش یافته است و زوجهایی که بهتازگی ازدواج میکنند تا پنج سال نخست زندگیشان تمایلی به فرزندآوری ندارند.
وی با اشاره به اینکه تجرد قطعی بین دختران در حال افزایش است،اظهارکرد: این مسئله باعث کاهش فرزندآوری میشود. به نظر میرسد دستگاههای مختلف دولتی نیز عملکرد قابل توجهی در این زمینه نداشتند این در حالیست که بخش غیردولتی اقدامات قابل توجه تر و بهتری در این زمینه انجام داده است.
در بخش دیگری از این نشست حسین مروتی – پژوهشگر و جمعیت پژوه – با بیان اینکه به دنبال سیاست استعماری کاهش جمعیت در ایران در سال ۷۱ تعداد فرزندان زنان ایرانی به چهار مورد رسیده است، گفت: پس از مدتی قانونی به تصویب رسید که به فرزندان چهارم به بعد تسهیلاتی ارائه نشود سپس متعهد شدیم تا نرخ باروری را به ۲٫۱ برسانیم تا رشد جمعیت به صفر برسد.
وی با بیان اینکه بر اساس این فرهنگ و ذائقه سازی تعداد مطلوب فرزندان در اذهان ایرانیان بهشدت کاهش یافته است، اظهار کرد: تغییر ذائقه فرزندخواهی مردم نیازمند اقدامات فرهنگی گستردهای است. اقداماتی مثبتی باید برای ترویج فرزندآوری در کشور انجام شود. اگرچه برخی از اقدامات مانند ترویج زایمان طبیعی گام مثبتی است اما لزوما به افزایش جمعیت منتهی نخواهد شد.
مروتی با بیان اینکه آموزش جامع مسائل جنسی ذیل سند آموزش ۲۰۳۰ به بهانه مبارزه با ایدز در کشور مطرح شده و از سوی برخی نهادها دنبال میشود، تصریح کرد: این آموزشها نباید در سطح کلی ارائه شود. نزدیک به ۷۰ درصد مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد به این بیماری مبتلا شدهاند اما آموزشهایی به نوجوانان داده میشود که برای آنان خطرناک و آسیبزا است. این آموزشها حتی به کودکان در مهد کودکها و دبستانها نیز ارائه میشود.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰ هزار دانش آموز چهار نفر از طریق رابطه جنسی به ایدز مبتلا شدهاند، تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی قبول نمیکند که به خاطر این تعداد دانش آموز مبتلا در این سطح گسترده به دانش آموزان آموزش داده شود. میتوانیم در سطح مدارس مشاورههایی را ارائه و به دانش آموزان در معرض تهدید آموزشهایی را عرضه کنیم.
ادامه دارد