صفحه اصلی / اسلایدر / نظارتی بر قیمت ها نیست
نظارتی  بر  قیمت ها  نیست

«کسب و کار» از گراني‌ کالاهای اساسی در آغاز ماه رمضان گزارش می دهد

نظارتی بر قیمت ها نیست

همزمان با فرارسيدن ماه مبارك رمضان و تمايل مردم براي تامين كالاهاي مورد نياز اين ماه شاهد هستيم كه اين بازار مشتري زيادي ندارد و برعكس سال‌هاي گذشته، فضاي بازار فرارسيدن ماه رمضان را يادآوري نمي‌كند.

شایلی قرایی

 بازار ارز و نوساناتی که در این برهه از زمان کشور ما درگیر آن شده بر تمام بازارها تاثیر گذاشته و همزمان با آغاز ماه رمضان شاهد افزایش قیمت‌ها و گرانی در بازار کالاهای اساسی هستیم.
به گزارش کسب و کار نیوز، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف در این باره اظهار داشته است که براساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته، مقرر شده در ماه رمضان بسیاری از کالاها و خدمات با افزایش قیمت مواجه نشوند. در همین رابطه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفته است که برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن شکر، ۱۰ هزار تن روغن خام و ۳۰ هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. یزدان سیف درباره توزیع اقلام مربوط به تنظیم بازار ماه مبارک رمضان گفت: برای تثبیت بازار با هماهنگی انجمن‌های صنفی و صنایع کشور اعم از روغن نباتی، شکر و ماکارونی تلاش کرده‌ایم بازار کم‌تنش و بی‌تنشی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: ۳۰ هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های کارگری توزیع می‌شود که قیمت هر کیلوگرم برنج هندی ۱۱۲۱ به صورت عمده برای تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم ۵۲۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۵۵۰۰ تومان خواهد بود. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج درجه ۲ هندی PR11 در انبار عمده‌فروشی ۲۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۲۶۰۰ تومان خواهد بود. برنج تایلندی شمالی هم تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم ۳۶۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۳۹۰۰ تومان خواهد بود. سیف از تخفیف ۱۰ درصدی برای روغن نباتی توزیعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و گفت: شکر هم ۲۰ هزار تن برای صنایع از جمله شیرینی، شکلات به صورت فله‌ای توزیع خواهد شد و ۱۰ هزار تن به صورت بسته‌بندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود.

چاره‌ای برای بازار ارز پیدا نشد
همایون مجردی، کارشناس تنظیم بازار
گرانی و نوسانات ارزی برای بازار ایران غریبه نیست و با اتفاقاتی هم که طی این روزها و هفته‌ها برای بازار ارز کشور رخ داده، دیگر کنترل قیمت‌ها در بازارها سخت شده است. بازار اقلام اساسی این روزها با فرارسیدن ماه رمضان باید مملو از جمعیت باشد تا مایحتاج ماه رمضان را خریداری کنند، اما آشفته‌بازار ارزی تاثیرات خود را بر این بازار گذاشته و گرانی‌های اخیر موجب شده تا این بازارها خالی از مشتری باشد و سکوت و رکود بر بازار حاکم شود.
اگر صحبت زیادی درباره گرانی‌ها در بازار اقلام اساسی نمی‌شود، به این دلیل است که اعلام آن موجب دامن زدن به افزایش قیمت‌ها می‌شود و این وسط فقط مردم و مصرف‌کنندگان نهایی هستند که ضرر می‌کنند. تامین مایحتاج ماه رمضان در حالی قرار است انجام شود که بازار کششی برای افزایش قیمت ندارد و در حالت عادی نیز قدرت خرید مردم کاهش یافته و نمی‌توانند برای تامین کالاهای اساسی قدم‌های بزرگی بردارند، چه برسد به این روزها که بازار ارز بر تمام این بازارها تاثیر گذاشته و تامین کالاها برای مردم را مشکل‌تر از قبل کرده است. به طور کلی ارز و نوسانات آن در بازار نقش اصلی را بازی می‌کند. حتی بازارهایی که کمتر انتظار می‌رود متاثر از نوسانات ارزی باشند نیز این روزها تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. اعلام می‌شود ارز تک‌نرخی در بازار باید معامله شود و زیرساختی برای آن در نظر گرفته نشده و تهدید جایگزین راهکار اساسی شده، اما بازاری وجود ندارد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال فعالیت باشد. این روزها با تک‌نرخی شدن ارز حباب در بازار کالاهای اساسی خانوار به مرز هشدار رسیده و بسیاری از خریداران را در بازار سردرگم کرده است. در حالی که بسیاری از مسئولان دولتی گفته بودند که بعد از تک‌نرخی شدن ارز به کالاهایی که ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند، یارانه اختصاص خواهد یافت و جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر نوسان قیمت اقلام اساسی در بازار نیست، اما با فرارسیدن ماه رمضان نیز چاره‌ای برای بازار ارز پیدا نشد و همه‌چیز در ظاهر بدون مشکل به نظر نمی‌رسد، در صورتی که با قدم گذاشتن به بازار کالاهای اساسی متوجه می‌شویم که کسی قدرت خرید ندارد و گرانی امان همه را بریده است.

گرانی در بیشتر اقلام به چشم می‌خورد
محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی
این روزها و با توجه به شرایطی که بازارها در آن قرار گرفته‌اند، کمبودی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد. البته اگرچه در توزیع مواد غذایی کمبود چندانی وجود ندارد، اما گرانی هست و در بیشتر اقلام به چشم می‌خورد، چراکه برخی کالاها از طریق قاچاق وارد شده و قیمت آن تحت نوسانات دلار بوده و هر روز قیمت اقلام قاچاق بسته به نوسان نرخ دلار در حال افزایش است. در این رابطه این توضیح لازم است داده شود که تنظیم بازار برنج، روغن، شکر و… در اختیار دولت است و با مجوز واردات مجدد، قیمت برنج خارجی ۴ تا ۵ درصد کاهش یافته و درباره مابقی کالاها اجازه گرانی دست دولت است.
در روزهای اخیر قیمت قند و شکر ۸ درصد افزایش یافته و به نظر می‌رسد که دیگر نوسانی نداشته باشد. درباره روغن اتفاقات بدی در حال رخ دادن است، به طوری که برخی اوقات در بازار عرضه نمی‌شود یا با قیمت‌های بالایی توزیع می‌شود که نمی‌توان پیش‌بینی خاصی برای بازار آن داشت. گرچه این اقدام دولت در راستای تک‌نرخی شدن ارز اقدام مثبتی بود، اما مشکلات آن نیز باید برطرف شود، چراکه به عنوان مثال برای بسیاری از کالاها که در سیستم بدون انتقال ارز با نرخ‌های غیرترجیحی وارد می‌شود، هیچ تدبیری اندیشیده نشده است. این مسائل سبب می‌شود که بنگاه‌ها و اصناف مختلف درگیر جریانات و معضلات خاصی شوند.

۲۰ درصد کالاهای ثبت سفارش‌شده در اولویت نیستند
قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی
در حال حاضر حتی با فرارسیدن ماه رمضان و تمایل مردم برای تامین کالاهای اساسی از رونق بازار اقلام اساسی خبری نیست. برای کالاهایی که دولت گشایش ارز می‌کند، مشکلی در تامین و توزیع وجود ندارد، ولی رکود، سکوت و بلاتکلیفی بر بازار اقلام اساسی حاکم است. در شرایط کنونی نوسان قیمت محصولاتی همچون حبوبات و قند و شکر را نمی‌توان اظهار کرد، چراکه این موضوع بر افزایش قیمت دامن می‌زند.
البته اگر دولت بتواند به‌موقع به ارزهای درخواستی تجار پاسخ دهد، مشکلی در توزیع نخواهیم داشت، در غیر این صورت، قیمت اقلام دستخوش تغییر و تحولاتی می‌شود. اختلاف فاحش ارز ۴۲۰۰ تا ۷۵۰۰ تومانی منشأ اصلی فساد و رانت شده است. با توجه به آنکه دولت به بسیاری از کالاهای غیرضروری اعم از نوشیدنی‌ها و تنقلات خاص، ارز اختصاص می‌دهد، تقاضا داریم که در جهت کنترل نرخ ارز در بازار آزاد محدودیت‌هایی در اختصاص ارز کالاهای درجه ۲ و ۳ به کار گیرد، چراکه بیش از ۲۰ درصد کالاهای ثبت سفارش‌شده در اولویت نیستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.