بستری   برای  تسهیل  تبادلات   نوین  مالی

«کسب‌وکار» در گفتگو با هم‌بنیان‌گذار «نوبیتکس» چشم انداز این استارت آپ را بررسی می‌کند

بستری برای تسهیل تبادلات نوین مالی

استفاده از ارزهاي ديجيتال و تسهيل‌كنندگي آنها براي امر تجارت و جلوگيري آنها از خروج ارز مطمئنا كمك‌هاي زيادي به كسب‌وكار‌ها خواهد کرد.

محمد جوادی قاضیانی

استفاده از ارزهای دیجیتال و تسهیل‌کنندگی آنها برای امر تجارت و جلوگیری آنها از خروج ارز مطمئنا کمک‌های زیادی به کسب‌وکار‌ها خواهد کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا از این نوع ارز‌ برای نقل و انتقالات خودشان استفاده می‌کنند و حتی در ژاپن بالای ۵۰ درصد تراکنش‌ها را با بیت‌کوین و ارزهای رمزپایه انجام می‌دهند. حتی بسیاری از کسب‌وکار‌ها و استارت‌آپ‌های ایرانی که توان ارائه محصول یا خدمت بین‌المللی هم دارند، می‌توانند از این نوع ارز‌ها برای نقل و انتقالات پولی و قرارداد‌های‌شان استفاده کنند و اگر دستگاه قانون‌گذاری و بانک مرکزی، البته با توجه به ملاحظات و امنیت آنها در این حوزه ورود کند و حرکتی انجام دهد می‌توان امیدوار بود که درصد صادرات خدمات و محصولات ایرانی به کشور‌های دیگر رشد خوبی را داشته باشد و اتفاقات خوبی بیفتد. ارزهای دیجیتال در کشور ما هم ورود پیدا کرده‌اند و در بازار‌های عموما غیررسمی خرید و فروش آنها انجام می‌شود که امنیت کافی را ندارند و حتی در این مدت کم، کلاهبرداری‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است. ما در اینجا با یک نیاز واقعی مواجه هستیم و یک تیم استارت‌آپی متشکل از تعدادی از نخبگان دانشگاه شریف با استارت‌آپ «نوبیتکس» به این نیاز پاسخ داده‌اند و بستری امن را برای نقل و انتقالات ارزهای دیجیتالی فراهم کرده‌اند که البته مطمئنا برای پیشبرد و توسعه آن به کمک و حمایت‌های دولت نیاز دارند. «کسب‌وکار» در گفتگو با سید محمدعلی آقامیر، هم‌بنیان‌گذار «نوبیتکس» به مسائل اختصاصی، چالش‌ها و چشم‌اندازهای پیش‌روی «نوبیتکس» پرداخته است. لازم به ذکر است آقامیر از سال ۲۰۱۴ به این حوزه ورود داشته است و تجربیات خوبی را در این حوزه دارد و از سال ۲۰۱۶ به واسطه وجود این نیاز در کشور، یک تیم استارت‌آپی را با دوستان خود تشکیل می‌دهد و محصول آن تیم استارت‌آپی «نوبیتکس» است که در ۱۲ اسفند ۹۶ به صورت رسمی شروع به کار کرد. گفتگوی «کسب‌وکار» با هم‌بنیان‌گذار «نوبیتکس» را در ادامه می‌‌خوانید.

«نوبیتکس» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
محصول‌مان را ارائه داده‌ایم و داخل آن معامله انجام می‌شود. ما کم‌کم در حال افزایش ارزهای دیجیتال‌ و تکمیل محصول‌مان هستیم. کار را با ۳ ارز دیجیتال بیت‌کوین، لایت‌کوین و اتریوم شروع کردیم و اخیرا تتر را هم اضافه کردیم. یکی از دلایل اضافه کردن تتر هم این بود که افرادی نیاز داشتند ارز دیجیتالی که نوسان قیمتی بالایی را نداشته باشد از ما تهیه و داخل بستر‌های خارجی استفاده کنند یا برعکس پولی را که در بستر‌های خارجی دارند در قالب تتر برگردانند و در ایران نقد کنند.

در حال حاضر این نوع معاملات در چه بازار‌هایی انجام می‌شود و آیا آنها اعتبار کافی را دارند؟
بحث احراز هویت افرادی که قصد کار کردن در این حوزه را دارند، بسیار مهم است و یکی از چالش‌هایی که «نوبیتکس» برای رفع آن آمد، همین مساله بود. در حال حاضر این معاملات داخل بستر‌های غیررسمی انجام می‌شوند و داخل آن بستر‌ها به‌شدت کلاهبرداری زیاد شده است و به‌شدت هم فضای منفی در این حوزه ایجاد کرده‌اند که این ممکن است به ضرر کل اتمسفر تمام شود. به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که این فضا را رو بهبود ببریم و خودمان را توسعه بدهیم و در کنار آن بتوانیم در بازار‌های خاورمیانه هم خوب عمل کنیم.

وارد فاز تبلیغات و بازاریابی گسترده هم شده‌اید؟؟
ما هنوز پویش تبلیغاتی را شروع نکرده‌ایم، چون تمایل داریم ورود جدی ما به بازار وقتی باشد که تمام فیچر‌های سایت‌مان توسط یک‌سری افراد معتمد خودمان تست شده باشد و سیستم‌مان بدون ایراد پا به بازار بگذارد. البته در این مدتی هم که سیستم ما در بازار بالا بوده است، مشکل مهمی نداشته‌ایم و بیشتر روی فرایند‌ها کار کرده‌ایم که بتوانیم کاربرپسند‌تر باشیم که البته همچنان جای کار وجود دارد.

مدل درآمدی‌تان بر چه اساسی تعریف شده است؟
مدل درآمدی «نوبیتکس» براساس دریافت کارمزد از هر سمت معامله است که میزان آن در حال حاضر نیم درصد است که در صورتی که تراکنش کاربران از یک حدی بالاتر برود، این کارمزد پایین‌تر می‌آید.

با توجه به تازه بودن ارزهای دیجیتالی و نو بودن مفهوم آن برای کاربران و مردم، رقیبی هم در این حوزه دارید؟
بله، در حال حاضر بازار اکسچنج‌مارکت‌ها در ایران داغ است و همزمان با ما و یک مقداری جلوتر از ما اکسچنج‌مارکتی با عنوان «اکسیر» بالا آمده که در حقیقت یک اکسچنج‌مارکت کره‌ای است که داخل ایران ایرانیزه شده است و یک تیم نرم‌افزاری ایرانی آن را هدایت می‌کند. در کنار ما چند اکسچنج‌مارکت دیگر هم فرایند شروع به کارشان ایجاد شده است که البته هنوز شروع به کار نکرده‌اند.

زمانی خرید آنلاین و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی برای مردم خیلی شناخته‌شده نبود و مردم نمی‌توانستند برای خرید به فروشگاه‌ها و خدمات اینترنتی اعتماد کنند، اما به مرور با رشد این نوع کسب‌وکار‌ها و آمدن کسب‌وکار‌های اینترنتی مثل دیجی‌کالا، دیوار، شیپور، بامیلو، اسنپ و… فرهنگ استفاده از خدمات اینترنتی و خرید از اینترنت بسیار جا افتاده که یکی از دلایل مهم آن رقابت و حضور متعدد این نوع شرکت‌ها و بازار‌ها بوده است که به نوعی با رقابتی که با هم داشتند، این بازار و فرهنگ استفاده از خدمات اینترنتی را ایجاد کردند. برای کسب‌وکار شما هم به نظر می‌رسد حضور و وجود رقبا اعتماد مردم را به استفاده از اکسچنج‌مارکت‌ها جلب خواهد کرد و احتمالا فرهنگ استفاده از آن هم ایجاد می‌شود و آگاهی افزایش پیدا خواهد کرد. نظر شما چیست؟
دقیقا همین‌طور است. ما به دنبال ایجاد یک شبکه تعامل با بازار‌ها هستیم و دقیقا کشور‌هایی که تعداد بازار‌های بیشتری دارند، کشور‌های موفق‌تری در حوزه تبادل ارز بوده‌اند، چون سیالیت و تبادل بین بازاری آنها بالاتر است و بنابراین حس رضایت بیشتری را ایجاد می‌کنند. برای همین ما به کسانی که موازی ما عمل می‌کنند به چشم رقیب نگاه نمی‌کنیم و به آنها به دید همکار می‌نگریم و به دنبال ایجاد تعاملات بهتری در فضای کار هستیم.

برنامه شما برای ۵ سال آینده چیست؟
در حقیقت چشم‌انداز ما صرفا چشم‌انداز داخل ایران نیست. ما به دنبال ایجاد فضاهایی هستیم که به نوعی با اکسچنج‌مارکت‌ها مرتبط هستند. فضاهایی مثل درگاه‌های پرداخت، سیستم‌های تصفیه برای کسب‌وکار‌ها و استارت‌آپ‌هایی است که مشتری خارجی بالقوه دارند. در صورتی که یک مکانیزم پرداخت بین‌المللی وجود داشته باشد که در دنیا یک ارزش ثابت داشته باشد، آن وقت است که این مکانیزم پرداختی می‌تواند به آنها کمک کند و در حقیقت آن جذب درآمد از مشتریان خودشان را هم می‌توانند داشته باشند. حوزه‌ای که برای این نوع خدمت می‌تواند جذاب باشد حوزه گردشگری و توریسم است که توریست‌های خارجی قبل از اینکه وارد ایران شوند می‌توانیم بحث پرداخت را با آنها داشته باشیم و جایگزین روش فعلی شود که در حال حاضر مکانیزم پرداخت در این حوزه به نحوی است که پای هواپیما دلار نقدی از آنها می‌گیرند و اگر این اتفاق بیفتد تحولات خوبی در زمینه گردشگری خواهد افتاد. در کنار آن برای اینکه نقدشوندگی این فرایند تسهیل پیدا کند، نیاز است که یک اکسچنج‌مارکت‌هایی در ایران وجود داشته باشد که بلافاصله آن ارزهای دیجیتال را تبدیل به ریال کند و به کسانی که دوست دارند سرمایه‌گذاری یا تجارت کنند، انتقال می‌یابد. نکته بعدی که وجود دارد این است که ما برای فرایند ۳ ساله خودمان در سال سوم قصد توسعه بازارمان در حوزه خاورمیانه را داریم که در حال حاضر قدم‌هایی برای رسیدن به آن برداشته‌ایم و برای ثبت شرکت در کشور عمان اقدام کرده‌ایم.

چه انتظاراتی از دستگاه قانون‌گذاری برای حمایت از این نوع بازار‌های مبادله‌ای دارید؟
در فرایند توسعه‌ای «نوبیتکس» همه‌چیز در دست ما نیست و قانون‌گذار حکومتی هم بسیار تاثیرگذار است. در حقیقت به دنبال ایجاد یک بستر مناسب نقل و انتقال مالی و نقدشوندگی ارزهای خارجی در ایران هستیم و این اتفاق به شرطی خواهد افتاد که حمایت ویژه‌ای از سمت دولت انجام شود و فرایند‌های قانونی در این جهت به تصویب برسد.

دستگاه قانون‌گذاری و دولت به چه شکلی می‌تواند از این نوع استارت‌آپ‌ها حمایت کند؟
در واقع اگر اراده‌ای برای حمایت از استارت‌آپ‌های داخل کشور وجود دارد باید زنجیره نیاز‌ها را شناسایی کند و یکی از آن زنجیره نیاز‌ها به‌ویژه برای استارت‌آپ‌هایی که مشتریان بالقوه خارجی دارند ایجاد مکانیزم پرداخت است. با توجه به شرایط تحریم و مشکلاتی که وجود دارد، ارز‌های دیجیتال با تمام ابهاماتی که دارند یک راهکار عملیاتی برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی است که ریسک بالایی برای پرداخت‌شان ندارند. آنها با این مکانیزم پرداخت می‌توانند از مشتریان خارجی خودشان کسب درآمد کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند. بنابراین ما به دنبال این هستیم که نهاد قانون‌گذاری کشور ما را در این راستا حمایت کند و فرایند‌های دادن مجوز روی روال بیفتد. ما در حال حاضر کوچک‌ترین المان‌هایی مثل دریافت نماد اعتماد هم نمی‌توانیم داشته باشیم و این مورد، اعتمادسازی داخل فضای ایران را برای ما به‌شدت سخت کرده است و امیدواریم اتفاقاتی در این حوزه بیفتد و حمایت‌ها بیشتر شود.

با شتابدهنده یا سرمایه‌گذاری هم برای کار‌های توسعه‌ای و همکاری صحبت کرده‌اید؟
ما پیشنهادهای متعددی را در حوزه سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و در حال حاضر با دو بانک در حال مذاکره برای فرایند سرمایه‌گذاری هستیم، ولی به واسطه این خلأ قانونی موجود، فرایند‌های حمایتی هم همه منوط به خلأ قانون‌گذاری شده‌اند. کارمان را از باشگاه کارآفرینی تیوان شروع کرده‌‌ایم و بعد از اینکه رشد پیدا کردیم به فضای فینوا انتقال پیدا کرده‌ایم و در آن فضا مشغول به کار هستیم. چند شتابدهنده دیگر هم برای همکاری به ما پیشنهاد داده‌اند، اما موردی که مد نظر ماست، حمایت حقوقی است که خیلی به ما کمک خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.