صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / کاهش ۶۰ درصدی تولید انگور یاقوتی در سیستان
کاهش ۶۰ درصدی تولید انگور یاقوتی در سیستان

کاهش ۶۰ درصدی تولید انگور یاقوتی در سیستان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: امسال بر اساس برآوردهای صورت گرفته به دلیل سرمازدگی و خشکسالی شاهد کاهش حدود ۶۰ درصدی تولید انگور یاقوتی در منطقه سیستان هستیم.

انگور یاقوتی

‌به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از اداره جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان، اردشیر شهرکی افزود: ۸۰ درصد انگور تولیدی در سیستان و بلوچستان از نوع یاقوتی و بقیه شامل انواع فخری، عسگری،چشم گاوی، امیری، سنگک و شست عروس است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر برداشت انگور یاقوتی ، زودترس ترین انگور کشور از سطح سه هزار هکتار از باغات استان در حال انجام است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان بیان کرد: سه هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ‌های سیستان و بلوچستان به کشت انگور اختصاص دارد که سه هزار هکتار آن بارور و مابقی غیر بارور است.

وی با بیان اینکه برداشت انگور در سیستان و بلوچستان تا خرداد ماه ادامه دارد گفت: همه ساله حدود ۳۰ هزار تن از این محصول در استان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شد، اما امسال به دلیل خشکسالی برداشت این محصول خیلی کمتر است.

شهرکی تصریح کرد: قبل از خشکسالی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات منطقه سیستان به کشت انگور یاقوتی اختصاص داشت.

وی اظهار کرد: انگور یاقوتی به صورت عمده در منطقه سیستان و در سطح کمتر در شهرستان‌های خاش، میرجاوه، نیکشهر و ایرانشهر کشت می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: انگور سیستان دارای ویژگی‌های خاصی نظیر عطر، طعم و جلوه و جلای ظاهری و منحصر به فرد است که در نوع خود یک مزیت نسبی به شمار می‌رود که باید به آن توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت فراهم شدن زیر‌ساخت‌های لازم در چرخه تولید، توزیع و بازاررسانی، این محصول می‌تواند نقش موثری در بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان، اوضاع اقتصادی و اجتماعی منطقه و حتی تأمین بخشی از نیاز کشور ایفا کند.

شهرکی بیان کرد: با توجه به شرایط سیستان، تأمین آب مطمئن مهمترین دغدغه کشاورزان همیشه بوده و است و از سوی دیگر در سال‌های اخیر و به دنبال رواج استحصال آب از چاهک‌ها جهت کشاورزی توجه به کیفیت آب آبیاری نیز به سبب نداشتن مقاومت زیاد این انگور در مقابل آب شور از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.